Gå til innhold

DDR når DDR560-hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trist at kongeram i "Asiatiske butikker" koster det samme som den billigeste PC2100 brikken du finner her i Norge.

$130 tilsvarer vel omtrent 900 NOK.

 

De billigste 512 MB-modulene her til lands koster fra ca 450 kr. Man får helt greie PC3200-moduler (fra f.eks. Twinmos) for 700 kr. Men jeg er helt enig i at $130 for en 512 MB PC4500-modul er rimelig! :)

Lenke til kommentar
ser for meg at disse blir ganske gode for klokking?

For klokking av CPU: JA, men ikke for overklokking av minnet. Det er jo overklokket maksimalt fra før av: Spenningen er satt opp til høye 2,85V og timingene er justert til det aller dårligste trinnet for å oppnå flest mulig MHz. Neppe mye rom for videre overklokking der nei.

 

blir å bry meg når jeg trenger slike brikker.. om 1-2 år ca. Tenk bare på prisen når de kommer ut 

Jeg kommer ikke til å kjøpe slike noen gang. Om 1-2 år vil jeg slett ikke ha gammel og utgående ram-typer som DDR. Selv ikke på høy hastighet. Blir nesten som å kjøpe PC166 SDram på den tiden da PC2100 DDR var kommet ut. Om 1-2 år kjøper jeg selvfølgelig en grei DDR2-modul med så gode timinger som mulig. f.eks PC6400 med CL4.

Lenke til kommentar
med denne utviklingen så vil vel snart pentium eiere kunne kjøre synkrone hastigheter?

Det går an allerede :)

 

P4 har en quad-pumped (QDR) systembuss, som kjører på 200 MHz, men QDR-karakteristikken tilsier effektivt 800 "MHz".

 

PC3200/DDR400-minne opererer også på 200 MHz, men er til sammenligning "dual-pumped" (DDR), som betyr effektivt 400 MHz. Med doble minnekanaler utgjør dette 2 x 400 "MHz", effektivt 800 "MHz".

Lenke til kommentar

PC3200/DDR400-minne opererer også på 200 MHz, men er til sammenligning "dual-pumped" (DDR), som betyr effektivt 400 MHz. Med doble minnekanaler utgjør dette 2 x 400 "MHz", effektivt 800 "MHz".

 

Det heter vel Double Data Rate og ikke "Dual Pumped BUS", men uansett, vi skjønner poenget du vil frem til :yes:

Lenke til kommentar

Det heter vel Double Data Rate og ikke "Dual Pumped BUS", men uansett, vi skjønner poenget du vil frem til :yes:

Selvsagt, det var bare for å forenkle forklaringen av "quad pumped" vs DDR :)

 

QDR = Quad Data Rate ("quad pumped")

DDR = Double Data Rate ("double/dual pumped")

Lenke til kommentar
med denne utviklingen så vil vel snart pentium eiere kunne kjøre synkrone hastigheter?

Det går an allerede :)

 

P4 har en quad-pumped (QDR) systembuss, som kjører på 200 MHz, men QDR-karakteristikken tilsier effektivt 800 "MHz".

 

PC3200/DDR400-minne opererer også på 200 MHz, men er til sammenligning "dual-pumped" (DDR), som betyr effektivt 400 MHz. Med doble minnekanaler utgjør dette 2 x 400 "MHz", effektivt 800 "MHz".

På en måte det jeg mente...

 

altså, RAM i dag kjører i DDR, mens P4 kjører i QDR.

Så jeg var ute etter at snart kan du kjøre minnet i QDR også.

 

Nå tror jeg at jeg må slutte å skrive sånn, blir tullete i hodet :p

 

Men jeg tror at jeg har rett, på en måte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...