Gå til innhold

SCO Group saksøker DaimlerChrysler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette begynner virkelig å bli en farse....

 

En annen ting denne saken belyser er hvordan rettsapparatet kan også fungere som et lekerom for Idioter :p:p

 

Kanskje det var primitivt under vikingtiden. Men i dette tilfellet hadde partene Gjort opp med Øks og Sverd.

 

Den som stod igjen ble vinneren av tvisten, som oppreising tok også da vedkommende med seg øl mat og det som var av kjerringer. Case Closed!! ;)

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

 

En annen ting denne saken belyser er hvordan rettsapparatet kan også fungere som et lekerom for Idioter :p:p

 

 

Det har vel BSA, RIAA, Sony mf. bevist for lang tid siden. Det amerikanske rettsapparatet er latterlig og dommerene tilsynelatende korrupte og i lomma på de store industrigigantene.

Lenke til kommentar

Skrekkscenario : Sco vinner i retten. Kan derretter saksøke enhver som bruker linux for det di ønsker.

 

Linux forsvinner så fra markedet fordi kundene flykter fra dem i frykt for å måtte betale store styggedommer til sco, flytter over til windows platformen og produsenter skrinlegger 99% av alle prosjekter til linux miljøet.

Lenke til kommentar

At det går an. De vet å bråke med de store, ja. DaimlerChrysler er verdens 3. største bilselskap og har mye mer penger enn fislete SCO, så jeg tror de har penger til gode advokater. "Sun, hvor er dere? Vi trenger hjelp til å bli kvitt SCO. Og det fort."

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det burde vært nye patentlover i USA, kanskje med en maks varighet på 3-5 år istedet for en mannsalder som i dag. Da hadde det blitt en effektiv stopper for slike idiotiske søksmål og mer fokus på det som teller, nemlig forskning og utvikling. Jeg er forøvrig imot at en søker patent på alt og ingenting :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det burde vært nye patentlover i USA, kanskje med en maks varighet på 3-5 år istedet for en mannsalder som i dag. Da hadde det blitt en effektiv stopper for slike idiotiske søksmål og mer fokus på det som teller, nemlig forskning og utvikling. Jeg er forøvrig imot at en søker patent på alt og ingenting :thumbdown:

Om du ikke søker patent på noe du oppfinner så finnes det folk som er sleipe nok til å stjele patenten din rett foran øynene dine og dermed så har du ingen rettigheter til et produkt som du oppfant selv, min far opplevde dette med et produkt han hadde markedsført i fem år.

Lenke til kommentar
Antallet søksmål i denne saken kan raskt øke. Foreløpig har Red Hat saksøkt SCO, SCO har saksøkt IBM, IBM har søksøkt SCO, Novell ypper til krig i rettsalen med krav om at de har opphavsrett til Unix-kildekoden, Google er i faresonen for å bli saksøkt av SCO, sammen med hundrevis av andre større selskaper - inkludert de største Linux-distribusjonene. Sent i fjor ble det også sagt at SCO ville granske BSD.

 

At det går ann egentlig. Blir snart lettere å utelukke de som ikke saksøker hverandre. Hvi Novell også skal ha litt penger for Linux, så blir det jo helt topp. :roll:

 

Er ikke så mye annet å si enn at det er helt tragisk... :no:

Lenke til kommentar
Om du ikke søker patent på noe du oppfinner så finnes det folk som er sleipe nok til å stjele patenten din rett foran øynene dine og dermed så har du ingen rettigheter til et produkt som du oppfant selv, min far opplevde dette med et produkt han hadde markedsført i fem år.

Får jeg spørre om hvilket produkt dette var? :)

Lenke til kommentar

Som sagt over er ikke akkurat DaimlerChrysler akkurat en liten bedrift med små ressurser. Se hvor mye Redhat klarte og gjøre mot Microsoft på det heller "lille budsjettet" de hadde. DaimlerChrysler kunne kjøpt opp SCO fra bunn av kasnkje 3-4 ganger. Og med slike ressurser kan man (spesielt når man faktisk har loven på sin side) gli lett gjennom det lille søksmålet til SCO. SCo er vel faktisk tatt over rollen til Microsoft som verdens mest hatte bedrift nå, blandt nerdene hvertfall. Det Smiler nok "Big Bill" (er så bra den tele2 reklamen) bredt for :D

Lenke til kommentar
Antallet søksmål i denne saken kan raskt øke. Foreløpig har Red Hat saksøkt SCO, SCO har saksøkt IBM, IBM har søksøkt SCO, Novell ypper til krig i rettsalen med krav om at de har opphavsrett til Unix-kildekoden, Google er i faresonen for å bli saksøkt av SCO, sammen med hundrevis av andre større selskaper - inkludert de største Linux-distribusjonene. Sent i fjor ble det også sagt at SCO ville granske BSD.

 

At det går ann egentlig. Blir snart lettere å utelukke de som ikke saksøker hverandre. Hvi Novell også skal ha litt penger for Linux, så blir det jo helt topp. :roll:

 

Er ikke så mye annet å si enn at det er helt tragisk... :no:

Btw: er vel heller det at Novell vil ha SCO ut av unix sammholdet, ikke at de skal knuse linux. Novell eier tross alt suse, eller de kjøpte jo dem rundt jul. så de hadde vært litt rart og markedsføre suse med og si at de vil ha lisenser for alt ;)

Lenke til kommentar
Om du ikke søker patent på noe du oppfinner så finnes det folk som er sleipe nok til å stjele patenten din rett foran øynene dine og dermed så har du ingen rettigheter til et produkt som du oppfant selv, min far opplevde dette med et produkt han hadde markedsført i fem år.

Får jeg spørre om hvilket produkt dette var? :)

en annen omryktet paten stjeling var jo hele konseptet med windows. Som rykter skl ha til at bill gates "stjal".

Lenke til kommentar

Akkurat DaimlerChrysler saken vet jeg ikke noe om, men AutoZone-stevningen har ingenting med Linux å gjøre.

 

Det er typisk at mediene tror det er den samme saken om IBM har blitt saksøkt for, bare fordi "det er SCO som saksøker."

 

AutoZone har blitt saksøkt for å brutt lisensen til SCO sin OpenServer ved å kopiere OpenServer biblioteker til Linux når de porta programmene sine til Linux.(* Det kunne like gjerne vært Windows bibliotekene ble kopiert til. Hvis SCO vinner eller AutoZone inngår forlik, så vil det fremdeles ikke ha noe med Linux å gjøre, og det vil derfor heller ikke få noen konsekvenser for Linux. Derimot vil massemedia hoppe seg på karusellen med store overskrifter: "SCO vinner Linux søksmål." At også HW.no ikke har fått med seg dette er skuffende.

 

(* AutoZone hadde OpenServer linsens fra SCO som sa at de kunne bruke bibliotekene, men ikke porte de til et annet OS. SCO mente de måtte ha gjort dette, ettersom portinga av AutoZone sitt system gikk så bra som den gjorde (fra SCO sin OpenServer til Linux). Forøvrig har den ansvarlige for portinga gått ut og avkreftet påstandene fra SCO.

 

Edit: litt ekstra +oops, feil navn

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at evigvarende patenter ødelegger kreativiteten i lengden, ettersom mange kan komme på samme idéen uavhengig av hverandre. Spesielt innenfor programvareutvikling og medisinsk forskning er USA sine nåværende patentlover et kjempeproblem i dag. Jeg ser på det som en ond spiral der de fleste blir sittende igjen med svarte-Per og noen få sitter igjen med hele potten :thumbdown:

Lenke til kommentar

For en respektløs sløsing med de amerikanske skattebetalernes penger. Dette her skaper jo et enormt merarbeid for det amerikanske rettssystemet som heller burde bruke ressursene sine på viktigere ting enn tåpelige søksmål. De eneste som gleder seg er vel de overbetalte advokatene. Her skulle myndighetene bare gått inn og satt en stopper for hele denne farsen først som sist, for ellers kommer denne idiotiske saken til å fortsette fra ankeinstans til ankeinstans og søksmål til søksmål i det uendelige, og koste det amerikanske samfunnet millioner av bortkastede dollar.

Lenke til kommentar

Og angående DC saken:

29. It would be irrational and contrary to DC's self-interest for it to continue to withhold the requested certification and thereby violate the Software Agreement's reporting requirements if DC were not also violating the Software Agreement's non-reporting, core substantive requirements.

Det virker som om dette er hele "casen" til SCO: ettersom DC ikke har svart på forespørselen fra SCO ang. lisensbrudd så "må" dette bety at DC bryter lisensavtalen.

 

Kan godt være at dette stemmer, med det er i hvert fall det saken handler om. Har igjen ingenting med Linux å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...