Gå til innhold

Pentium med eget kraftverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde det kostet Intel så mye ære og få i havn en avtale med en fabrikant av gode kobberribber? I think not. Men det er bra at de endelig har fått hodet ut av sanden  og bestemt seg for å bekjempe problemet :)

Effektforbruket går ikke ned pga. gode kjøleribber :)

Vet da det, men det hadde i alle fall gjort produktet i sin helhet bedre - slik at vi hadde unngått at systemtemperaturen øker. 100W er sinnsykt :scared::p

Lenke til kommentar

Hmm... Dette tyder jo på at det er sterke meninger innad hos intel og at denne uttalelsen bare er toppen av isberget. Skulle ikke forundre meg om det kom en annen talsmann og sa det stikk motsatte i mårra. "Vi har ingen problemer med varme, bare flotte utfordringer og yter dessuten dritbra".

 

Det at det er sterke meninger innad i intel lover jo svært godt for oss som kunder. Heretter blir det nok tatt et oppgjør med varmeutvikling og satset hardere på kjøligere løsninger. Det har til og med versert rykter om en "Pentium-M for desktop" de siste ukene.

 

Her må ikke AMD hvile på lauvbæra! Komme seg opp og jobbe hardt.

Lenke til kommentar
Hadde det kostet Intel så mye ære og få i havn en avtale med en fabrikant av gode kobberribber? I think not. Men det er bra at de endelig har fått hodet ut av sanden  og bestemt seg for å bekjempe problemet :)

Effektforbruket går ikke ned pga. gode kjøleribber :)

Vet da det, men det hadde i alle fall gjort produktet i sin helhet bedre - slik at vi hadde unngått at systemtemperaturen øker. 100W er sinnsykt :scared::p

Greit nok med finere temperaturer, men det er jo som du sier fortsatt 100W.

 

Håper virkelig de kommer opp med en fornuftig og ikke så alt for kostbar idè.

Lenke til kommentar

:dontgetit: 100 watt????

 

Ikke verst :p

 

Vi trenger en frisk innfallsvinkel. Vi trenger et arkitektonisk paradigmeskifte, sier han videre.

 

Jajaja.. Bare vent noen år så skal jeg hjelpe dere jeg :cool::p

 

I midten av dette tiåret kan en Pentium-prosessor trenge sitt eget atomkraftverk, og mot slutten av tiåret kan det være bedre å ta på tuppen av en romrakett enn å sette fingeren på en CPU, fortsatte Gelsinger, og det blir ikke bedre etter det: - Og like etter 2010 kan prosessorene blir like varme som solens kokende overflate.

 

Er da ikke noe problem å ta på tuppen til en romrakett.. Bare den står stille :p

(kanskje han mente mens den står på høytkant, så det er vanskelig å nå opp? :p)

 

P4 hadde jo vært en jævlig effektiv varmeovn da, hvis de ble så varme som sola.... Go intel :thumbup:

Lenke til kommentar
Hadde det kostet Intel så mye ære og få i havn en avtale med en fabrikant av gode kobberribber? I think not. Men det er bra at de endelig har fått hodet ut av sanden  og bestemt seg for å bekjempe problemet :)

Effektforbruket går ikke ned pga. gode kjøleribber :)

Vet da det, men det hadde i alle fall gjort produktet i sin helhet bedre - slik at vi hadde unngått at systemtemperaturen øker. 100W er sinnsykt :scared::p

Greit nok med finere temperaturer, men det er jo som du sier fortsatt 100W.

 

Håper virkelig de kommer opp med en fornuftig og ikke så alt for kostbar idè.

CPUen utvikler fortsatt varme, men med en kraftig kjøleløsning ville ikke det hatt så mye å si - foreløbig... :roll: Tror jeg da :)

Lenke til kommentar
CPUen utvikler fortsatt varme, men med en kraftig kjøleløsning ville ikke det hatt så mye å si - foreløbig...  Tror jeg da 

Det er ikke bare varmen som er problemet (kanskje for noen da, noen heldige ;) ), men strømforbuket, og det er dette jeg tror intel kommer til å velge andre stier for, tror jeg

som nevnt

Se før meg en bærbar med 100w effekt.... Batteriene varer i 5min så er det stopp..

 

Håper ikke AMD/IBM tar dagene så altfor med ro pga. dette.....

 

edit_

add

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Er da ikke noe problem å ta på tuppen til en romrakett.. Bare den står stille :p

(kanskje han mente mens den står på høytkant, så det er vanskelig å nå opp? :p)

 

P4 hadde jo vært en jævlig effektiv varmeovn da, hvis de ble så varme som sola....  Go intel :thumbup:

Hehe :laugh:

 

Jaja.. men seriøst: Det var selvfølgelig når raketten står med tuppen ned og hviler på den.. Flat finger er ikke bedre enn svidd finger.. Ehh. Nytt forsøk helt seriøst (sant): Det var nok varmeutviklingen per kvadratcentimeter han tenkte på og da sikkert varmeskjoldet på tuppen av ei romferge som er på vei inn i atmosfæren. Jeg vet ikek hvor mange watt/cm^2 det er snakk om men tipper det er rundt ~200W/cm^2 (husk det er mange kvadratmeter og da tilsammen mange megawatt som romferga skal skjermes for). På sola tipper jeg at varmeutviklingen er ~1000W/^cm. (Er det noen som gidder å gjøre litt reasearch og finne de riktige tallene her?)

 

PS. Pentium4 ER allerede en effektiv varmeovn: I likhet med alle andre CPU'er omgjøres faktisk 100% av den elektriske energien som kommer inn til CPU'en til ren varmeenergi. [i hht. fysiske lover er antall Watt (elektrisk) inn = antall Watt (varme) ut.]

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hmm... Dette tyder jo på at det er sterke meninger innad hos intel og at denne uttalelsen bare er toppen av isberget. Skulle ikke forundre meg om det kom en annen talsmann og sa det stikk motsatte i mårra. "Vi har ingen problemer med varme, bare flotte utfordringer og yter dessuten dritbra".

 

Det at det er sterke meninger innad i intel lover jo svært godt for oss som kunder. Heretter blir det nok tatt et oppgjør med varmeutvikling og satset hardere på kjøligere løsninger. Det har til og med versert rykter om en "Pentium-M for desktop" de siste ukene.

 

Her må ikke AMD hvile på lauvbæra! Komme seg opp og jobbe hardt.

Enig! :yes:

 

- Vi trenger en frisk innfallsvinkel. Vi trenger et arkitektonisk paradigmeskifte, sier han videre.

Det tyder vel på at også Intel kan gjøre som AMD, med proessorer med lavere klokkefrekvenser, bedre superskalar-støtte og bedre 'Out-of-Order'-kjøring.

 

AMD gjør jo det meste rett der siste Athlon 64 revisjon har en TDP (Thermal Design Power) på bare 19 watt (min P-state) ved bruk av Cool ‘n’ Quiet-teknologi som brukes for å styre strømforbruk, varmeutvikling og støynivå :w00t:

Lenke til kommentar
- Vi trenger en frisk innfallsvinkel. Vi trenger et arkitektonisk paradigmeskifte, sier han videre.

Det tyder vel på at også Intel kan gjøre som AMD, med proessorer med lavere klokkefrekvenser, bedre superskalar-støtte og bedre 'Out-of-Order'-kjøring.

Jeg var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle tolke det der. Jeg tolket det først som at intel mente de trengte et "paradigmeskifte" for å komme over Prescott-flausen.

 

Etterpå heller jeg mer til at de tenker på lengre sikt og da tenker på vi trenger IA64-arkitekturen. Det er jo nettopp et paradimeskifte arkitekturmessig. Personlig tror jeg behoved for ny arkitektur ikke er så skrikende. Vi klarer oss sikkert fint i et tiår til med x86. Og svaret er ikke nødvendigvis IA64. Det kan godt hende det utvikles noe helt annet innen den tid. (Tenker på f.eks en vidreutvikling av VLIW)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...