Gå til innhold

NetSky.B skaper kaos


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I går fikk jeg en email med en vedlegg, norton antivirus fant ikke noe virus på den, men Zone Alarm ”quarantined” vedlegget.

(Zone Alarm ”Quarantined” filene å endre extension på vedlegget). Original infected filen var med ”.pif” extension og ikke Zip.

 

Siden Norton antivirus fant ikke noe virus på den, åpnet jeg vedlegget likevel. Dobbelt klikk på filen, men det kom ikke noe vindu.

 

Sendte filen til Symantec. Etter 2 timer fikk jeg svaret at filen var infected med NetSky.B virusen.

 

Nå har jeg noen spørsmål:

 

Når jeg åpnet filen fikk ikke ” "The file could not be opened!" meldingen.

Jeg oppdaterte virus definitionen og scanned maskinen uten å finne en virus.

Jag lastet ned, NetSky.B removed tool fra symantec, med den fant ikke noe virus heller.

 

Har jeg en virus eller ikke? Har det noe med Zone Alarm å gjøre? Noen som kan om Zone Alarm?

Lenke til kommentar

Høres ut som om du fikk viruset, ellers hadde du neppe fått et tomt ziparkiv i postkassa.

 

Åpne aldri vedlegg fra ukjente, og ring kjente hvis du ikke vet om at de skal sende noe. Hvis alle bare klarte å overholde følgende ville aldri virus klart å spre seg på samme måten...

 

Skummelt at det går an å snike seg inn som zip fil. Husker det var en del som snakket om infisering via mp3 for et år el to siden, men det var kanskje bare paranoia?

Lenke til kommentar
Jeg blir så lei meg når jeg hører om folk (uten anti-virus) som åpner alle vedlegg i hytt og vær...hva tenker de med? Har de ikke hørt om virus :p

Selv Norton Antivirus 2004 PRO med virusdefinisjoner 17.02.2004 tok ikke dette viruset :thumbdown:

 

Filen jeg fikk var kamuflert som en screensaver :D Åpent den selv om jeg visste at det var et virus :cool: Måtte bare sjekke det ut. Pleier normalt sett ikke å åpne slike vedlegg, men kjedet meg i går :D

Endret av Pingo68
Lenke til kommentar

Ser Hotmail enda slipper igjenom NetSky.B.

Ganske utrolig at Hotmail enda ikke klarer ta det.

Vel, er vel kanskje McAfee som svikter der...

Finnes liksom ikke en eneste god grunn til å bruke Hotmail til noe

annet enn å ta imot spam.

Endret av KajH
Lenke til kommentar
Selv Norton Antivirus 2004 PRO med virusdefinisjoner 17.02.2004 tok ikke dette viruset 

 

Det er et relativt nytt virus så det definisjonene du hadde tatt ned gjaldt sikker noe annet, sjekk om det har kommet nye. Liten sjekk på Symantec.no så ser man at oppdateringene ble lagt ut den 18 februar, altså 1 dag etter du tester NAV.

 

Virus Definitions (Intelligent Updater) *

February 18, 2004

 

 

Virus Definitions (LiveUpdate™) **

February 18, 2004

 

 

Ser Hotmail enda slipper igjenom NetSky.B.

Ganske utrolig at Hotmail enda ikke klarer ta det.

Vel, er vel kanskje McAfee som svikter der...

 

Nødvendighvis ikke, kan hende hotmail har ikke oppdatert spam-filtere slikt, dem må gjøre slikt de og

Lenke til kommentar
Er det fortsatt mulig i dag å spre virus via e-post vedlegg? Syns det er merkelig, har ikke folk lært noe de siste åra? :roll:

Jeg vet om tilfeller der høyt medieprofilerte næringslivsledere i større bedrifter i Norge klikket på giftige vedlegg da Iloveyou-viruset herjet. Det som skjedde var at ansatte troppet opp på kontorene til sjefene og ba om lønnspålegg istedet for kjærlighetsærklæringer på engelsk.

 

Gitt tilstrekkelig pinlige følger, vil hvemsomhelst lære...

Lenke til kommentar
Er det fortsatt mulig i dag å spre virus via e-post vedlegg? Syns det er merkelig, har ikke folk lært noe de siste åra?  :roll:

Jeg vet om tilfeller der høyt medieprofilerte næringslivsledere i større bedrifter i Norge klikket på giftige vedlegg da Iloveyou-viruset herjet. Det som skjedde var at ansatte troppet opp på kontorene til sjefene og ba om lønnspålegg istedet for kjærlighetsærklæringer på engelsk.

 

Gitt tilstrekkelig pinlige følger, vil hvemsomhelst lære...

Hehe, var noen hundre tusen som var medlem i TV2-interactive som fikk mail fra Gunnar Stavrum husker jeg. Husker dog ikke hvilket virus han hadde skaffet seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...