Gå til innhold

Hovedkort med både AGP og PCI Express


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg eller er ikke den artikkelen lagt ut på forsiden av hw.no ?

 

Uansett, ser for meg ett h***** med installasjon av drivere når den tid kommer, bare se på alle kvasi løsningene i forbindelse med S-ATA og enkelte hovedkort.

 

 

Edit: Der kom artikkelen.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Drivere (og problemer med disse) rammer stort sett hovedkort der S-ATA ikke er innebygget i southbridge (slik som f.eks nforce2, endel VIA kort etc) - nye hovedkort trenger i utgangspunktet ikke noen driver for å benytte innebygde S-ATA kontrollere fra f.eks Intel eller VIA (promise, sil, highpoint kontrollere trenger dog drivere).

 

Har hvertfall ikke støtte på noen issues med S-ATA på i865/875 kort enda.

Lenke til kommentar

Ser helst at så mange som mulig dropper overgansløsningene. Jeg ønsker meg et hovedkort med PCI Express, ingen Parallell ATA-kontrollere (selvfølgelig når CD-brennere og slikt bruker S-ATA), og seriell- og parallellporter på egne brackets, slik at det blir plass til nyttigere ting som firewire på selve hovedkortet.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Enig, hk er ikke så dyrt at man trenger overgangsløsninger. Tipper at slike HK uansett blir såpass mye dyrere at det neppe forsvarer innkjøp.. dessuten kommer det med "grøss" VIA chipsett :) Fatter ikke hvorfor noen kjøper HK med VIA chipsett til Intel, men det er meg da. Uansett vil jeg heller legge i en rød lapp ekstra dersom jeg vil ha PCI express skjermkort enn å sitte på en dual løsning fordi jeg kanskje kommer til å gjøre det. For dem som vil ha to skjermer finnes det bedre løsninger enn 2 ulike separate skjermkort, ser også for meg driverkluss dersom man vil ha 1 stk AGP og ett stk PCI express.

Lenke til kommentar

men alle portene blir jo pci express oms kan støtte 16x, ikke sant?

da kan heller de som vil ha dobbel skjermkortløsning kjøpe tostk PCI express kort

 

(eller er det bare 1 pci xpress16x port?)

 

Lure meg på om det blir problemer med dette... burde ha kommet såpass langt nå, at de har laget et system som fikser dette (altså kan kjøre det slik)

Lenke til kommentar
men alle portene blir jo pci express oms kan støtte 16x, ikke sant?

da kan heller de som vil ha dobbel skjermkortløsning kjøpe tostk PCI express kort

 

(eller er det bare 1 pci xpress16x port?)

 

Lure meg på om det blir problemer med dette... burde ha kommet såpass langt nå, at de har laget et system som fikser dette (altså kan kjøre det slik)

De fleste hovedkortene som har blitt annonsert med PCI Express, er satt opp til å komme med 1x PCI Express16x og et par 1x). Skulle i utgangspunktet ikke være noe problem å sette et 16x-kort i en 1x-port, men ytelsen kommer vel til å gå rett i dass ?

 

Et anstendig skjermkort med to skjermutganger ville vel være bedre ?

Lenke til kommentar

Mulig jeg har misforstått, men slik jeg forstår det er PCI express en erstatter for AGP, ikke for resten av PCI portene. Dog er det sikkert på tide å finne en erstatter for dem også, men slik det er i dag er vel behovet ikke så stort.. da det finnes svært få kort som krever like mye "båndbredde" som skjermkort. Dessuten er det ikke så mange år siden vi ble kvitt ISA slottene eller hva de nå het, husker jeg hadde en scanner jeg kastet på søppeldynga fordi den krevde et slikt kort da jeg kjøpte mitt første HK uten slike.

Lenke til kommentar
Mulig jeg har misforstått, men slik jeg forstår det er PCI express en erstatter for AGP, ikke for resten av PCI portene. Dog er det sikkert på tide å finne en erstatter for dem også, men slik det er i dag er vel behovet ikke så stort.. da det finnes svært få kort som krever like mye "båndbredde" som skjermkort.

Vanlig PCI har vel en teoretisk maksbåndbredde på 132 MB/sek, dvs den knuser både USB2 og Firewire800. Og er rask nok til Gigabit nettverk.

 

Tror derfor ikke PCI burde være avleggs på en stund.

 

Mange av PCI-kortene trenger jo minimal med båndbredde egentlig - slik som lydkort osv.

 

AGP er vel strengt tatt heller ikke avleggs når det gjelder ytelse - er det noen grafikkort som virkelig utnytter 8x AGP?

Lenke til kommentar

PCI Express er en erstatter for PCI og AGP. Det er bakoverkompatibelt med PCI 2.2, fordi "The PCI 2.2 bus will be present to interface with PCI expansion cards and then will be linked via a PCI-Express connection to the main I/O." (Hentet fra linken litt lengre ned på siden).

 

Her er et bilde over hvordan et nytt hovedkort kan bli seende ut (PCI express-portene er farget blå på tegningen):

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1087&page=4

 

Angående nødvendigheten av PCI Express, så tror jeg vi trygt kan si at det er flere fordeler med PCI Express enn bare høyere båndbredde. I tillegg er det jo alltid populært med X'er i produktnavnet.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Mulig jeg har misforstått, men slik jeg forstår det er PCI express en erstatter for AGP, ikke for resten av PCI portene. Dog er det sikkert på tide å finne en erstatter for dem også, men slik det er i dag er vel behovet ikke så stort.. da det finnes svært få kort som krever like mye "båndbredde" som skjermkort.

Vanlig PCI har vel en teoretisk maksbåndbredde på 132 MB/sek, dvs den knuser både USB2 og Firewire800. Og er rask nok til Gigabit nettverk.

 

Tror derfor ikke PCI burde være avleggs på en stund.

 

Mange av PCI-kortene trenger jo minimal med båndbredde egentlig - slik som lydkort osv.

 

AGP er vel strengt tatt heller ikke avleggs når det gjelder ytelse - er det noen grafikkort som virkelig utnytter 8x AGP?

PCI busen har en maks hastighet på 133MB/s delt på alle kortene, et gigabit nettverkskort vil med full duplex bruke 266MB/s. PCI busen har vært moden for utbytting lenge. (Skjønner heller ikke hvorfor du sammenligner PCI med USB2.0 og FireWire, dette er to serielle kommunikasjons-standarder som bruker PCI-busen (Unntatt usb som ofte ligger i SouthBridge))

 

Det er heller ikke i dag noen skjermkort som utnytter AGP 8x, men dette er fordi det ikke er mulig. Når AGP 8x kom så doblet de den teoretiske båndbredden, men har hørt snakk om at praktisk båndbredde bare økte med 10-20%.

AGP har heller aldri vært en bra bus da det er masse andre problemer med den.

 

--

Morten

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg en stor fordel i å kunne kjøre 2 seperate skjermkort. I mitt tilfelle er jeg en ihuga 3D gamer, men ønsker også å redigere filmer. Slik situasjonen er nå sitter jeg med et 9600XT kort, og en Matrox RT2000 pakke. matrox kortet koder video input til MPEG-2 "on the fly" og man sparer masse tid og prosessor kraft. Tror ikke, som ufo nevner, at et "skikkelig" skjermkort klarer begge oppgaver like godt, ihvertfall ikke til en pris som er aktuell for en stakkars arbeidsledig Marin Biolog.:dontgetit:

 

Problemene med 2 skjermkort og drivere som ikke fungerer om hverandre tror jeg ikke blir så rent små, men jeg hadde håpet at man f.eks kunne opprette 2 "brukere" under WinXp( f.eks "Gamer" og "Spielberg") og ha forskjellig hardware konfigurasjon til de forksjellige profilene og så ha kun ett sett med drivere "aktivt" om gangen. Men pr idag er det vel sånn at alt av drivere er de samme uansett bruker.

 

*man skulle vært sjef i MS vøtt..* :cry:

Lenke til kommentar
PCI busen har en maks hastighet på 133MB/s delt på alle kortene, et gigabit nettverkskort vil med full duplex bruke 266MB/s. PCI busen har vært moden for utbytting lenge. (Skjønner heller ikke hvorfor du sammenligner PCI med USB2.0 og FireWire, dette er to serielle kommunikasjons-standarder som bruker PCI-busen (Unntatt usb som ofte ligger i SouthBridge))

Rett meg dersom jeg tar feil, men finnes det noen HDer som henger med ett slikt nettverkskort? Eller finnes det andre fordeler? Virker på meg som det er mange flaskehalser i en datamaskin og at mange av dem eksiterer nettopp fordi man insiterer å beholde gammel teknologi for folk som oppgraderer.

 

Floppydisken er vel ett eksempel på dette, de færreste nye PC brukere vet hva "den greia" brukes til. Når jeg viser dem en floppydisk og sier at du få inn 1.44MB på den, ser de på meg og spør om jeg tuller :) Personlig bruker jeg den av og til, men merker at filene jeg bruker stadig blir større, så nå om dagen bruker jeg mest CD-RW og DVD-RW + USB lagring.

 

Det er vel uansett ikke veldig mange år til vi får se de første optiske datamaskinene :) Da skulle man vel være i stand til å løse problemer med båndbredde engang for alle.

Lenke til kommentar
men alle portene blir jo pci express oms kan støtte 16x, ikke sant?

da kan heller de som vil ha dobbel skjermkortløsning kjøpe tostk PCI express kort

 

(eller er det bare 1 pci xpress16x port?)

Nei, desverre så blir det bare 1 xpress16x port i PC'er. (Hvertfall for øyeblikket)

Noe som er veldig trist. Servermarkedet f.eks er en annen historie.

 

De fleste hovedkortene som har blitt annonsert med PCI Express, er satt opp til å komme med 1x PCI Express16x og et par 1x). Skulle i utgangspunktet ikke være noe problem å sette et 16x-kort i en 1x-port, men ytelsen kommer vel til å gå rett i dass ?

 

Et anstendig skjermkort med to skjermutganger ville vel være bedre ?

Slik jeg har fått det med meg så vil ikke et 16x kort fungerer i en 1x port.

 

Og hva med oss som har lyst til å kjøre flere enn to skjermer, eventuelt 2++ LCD skjermer. 2x DVI er det jo bare parhelia+quatro og den gjengen som har, og de "vanlige" kortene med 2x DVI kan jo i mange tilfeller bare kastes.

 

Mulig jeg har misforstått, men slik jeg forstår det er PCI express en erstatter for AGP, ikke for resten av PCI portene. Dog er det sikkert på tide å finne en erstatter for dem også, men slik det er i dag er vel behovet ikke så stort.. da det finnes svært få kort som krever like mye "båndbredde" som skjermkort.

PCI express erstatter både AGP og dagens PCI.

 

Eksempler på kort som bruker mye båndbredde:

 

SCSI kontroller, worst case 2-3GB/s (to kanaler)

IDE kontroller, worst case 400MB/s (to kanaler)

GB NIC, teoretisk worst case 250MB/s - praktisk worst case 100MB/s

FW kontroller, worst case ~200MB/s (fire plugger)

USB2.0 kontroller, worst case ~200MB/s (fire, fem plugger)

 

 

Rett meg dersom jeg tar feil, men finnes det noen HDer som henger med ett slikt nettverkskort? Eller finnes det andre fordeler? Virker på meg som det er mange flaskehalser i en datamaskin og at mange av dem eksiterer nettopp fordi man insiterer å beholde gammel teknologi for folk som oppgraderer.

Vell, dersom du har f.eks fire disker å lese fra, så er det ikke noe problem.

Tenk deg fire personer som downloader fra en filserver hvor hver person henter laster fra hver sin HD på serveren. Da kan alle fire laste med ~50MB/s samtidig.

Lenke til kommentar
Eller finnes det andre fordeler? Virker på meg som det er mange flaskehalser i en datamaskin og at mange av dem eksiterer nettopp fordi man insiterer å beholde gammel teknologi for folk som oppgraderer.

 

Floppydisken er vel ett eksempel på dette, de færreste nye PC brukere vet hva "den greia" brukes til.

Nå er vel ikke akkurat floppydisken noen flaskehals. Syns faktisk den er "sjarmerende" jeg. Har mange fine floppydisker med forskjellige rescueprogrammer på. Kan seff lage cd-rom isteden, men floppy er faktisk enklere i disse tilfellene. Så IKKE kutt ut floppy'en med det første :)

 

Rent prinsipielt, at man har forskjellige devicer i en maskin med ulike hastighet trenger ikke ødelegge ytelsen på systemet. Det er derfor det fins en rekke buffere i maskinen, og man har hierarkiske inndelinger som northbridge (kjapp) og southbridge (treig). Veldig enkelt forklart da. Det er nemlig ikke samme behov for ytelse overalt, og sånn vil det være i framtiden også.

Lenke til kommentar

Problemet med gammeldags PCI arkitektur er ikke bare båndbredden (som er en faskehals i en maskin med bare én rask SCSI disk og gigabit) men minst like mye forsinkelsene.

 

Bare én ting av gangen kan 'foregå' på PCI bussen, så har du ting som f.eks disker, nettverkskort, lydkort o.l. her så husk at bare et kort av gangen kan sende og motta data, dette reduserer den praktiske båndbredde til langt under 133MB/s og det sluker og resursser fra CPU, chipsett o.l.

 

PCI arktiekturen vi har idag er 12 år gammel, personlig har jeg ventet på PCI Express i flere år og skal bytte sporenstreks!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...