Gå til innhold

Canon med ny kompakt toppmodell; Pro1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener at Canon har dummet seg ut ved å ikke utstyre denne modellen med skikkelig manuell zoom. Dette alene vil gjøre at Pro1 ikke kan konkurrere med A1 eller F828. Samme hvor bra kameraet er ellers, vil mangelen på manuell zoom gjøre kameraet dårlig egnet for seriøs fotografering.

Endret av Motig
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjære Wirak...

hvorfor må størrelse være en nedgraderende faktor for deg når et kamera ellers har et godt gjennomtenkt design og er fornuftig proposjonert?

 

I de fleste sammenhenger er begrepet "ergometri" en viktig faktor, og for meg med normale voksne hender ønsker jeg nettopp en fornuftig størrelse og tyngde på et kamera,- i forhold til å ha oversikt og tilgang på mange funksjoner og samt et godt stabilt grep.

 

Jeg vil faktisk hevde at halvparten av de kompaktene du tester burde hatt karakteren "ubrukelig" i forhold til betjening og ergometri hvis de henvender seg til et marked hvor voksne brukere er målgruppen. Et hovedkrav til betjening må jo være at fingrene kan nå rundt og betjene "greia" på en fornuftig måte.

I dine tester er gjerne beskrivelsen "liten og elegant", "går greit ned i brystlomma", mens min erfaring med disse er heller "famlende, ustabil, lett å trykke på feil knapp, umulig å holde i ro, " osv, osv.

Spissformulerer jeg...??? Joda.. men du skjønner hva jeg mener ?

 

Det er mange av oss her ute som har sittet på gjerdet og ventet på et kamera med nettop et fornuftig volum og god ergometri i forhold til betjening av for eksempel zoomring, med andre ord "speirefleksfølelse". Hvorfor er det feil når f.eks. F828 tilsynelatende er laget bevisst for en slik brukergruppe?

 

Du som sammenligner og publiserer har stor makt på markedet.

Vær heller ærlig å si at F828 er det kameraet som passer deg som er bevisst på god ergomtri, full zoomkontroll og prioriter stabilitet og kontroll.

Canon Pro1 er mye av samme kamera (foreløpig,- før testene er kommet...)

men for deg som ønsker en kompakt størrelse og prioriterer bort overstående vesentlige egenskaper hos F828.

 

Du tar poenget? :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei, ja.

 

Selv har jeg for tiden både tilgang til både Canon EOS 10D og Sony F828. Men jeg bruker kameraene nesten aldri, fordi det er for tungvint å ta de med seg. 10D med objektiver er en diger bag, og det blir kun for spesielle anledninger at det blir aktuelt å ta med seg dette.

 

Slik tror jeg folk flest har det. Jeg tror det er mange ubrukte speilrefleks rundt omkring i de tusen hjem, mens det er kompakte kameraer som faktisk er i bruk til daglig.

 

At det er litt lettere å holde et stort kamera stødig blir irrelevant når det ligger i skuffen hjemme.

 

De som ikke har det slik, f.eks. avanserte amatørfotografer og profesjonelle, klarer nok å foreta vurderinger rundt dette selv. De vil aldri finne på et kjøpe et kamera som "går lett ned i lommen" som hovedkamera likevel.

Lenke til kommentar

PS!

 

Dette var ikke ment å starte enda en diskusjon om hvorvidt F828 er bedre enn Pro1 eller omvendt, men å peke på det generelle faktum at størrelse på et kamera er en subjektiv vurdering for den enkelte bruker.

 

Objektive egenskaper som f.eks. et godt eller dårlig objektiv er lett å enes om,

men at man foretrekker et stort eller lite kamera har lite med bruksegenskaper og testresultat å gjøre. Derfor er dette etter min mening et dårlig utgangspunkt for rangering. Vi kan sikkert ha meninger om hva vi foretrekker, men dine anbefalinger blir av mange lest som "hellig skrift".

 

Er enig i at mange SLR er pakket bort rundt om til fordel for digitalt utstyr,

men er ikke enig i at dette kun skyldes størrelse/ vekt.

 

Folk vil ha digitale bilder av mange årsaker og til nå er de små kameraene de eneste som har vært økonomisk attraktive.

 

Det er jo et tankekors at markedet nettopp skriker etter prisgunstig DSLR, tiltross for sin størrelse og vekt, og at de få modellene som til nå er kommet omtrent ikke kan oppdrives pga. leveringsproblemer og store salgsvolum.

 

Har tilgode å se bilbransjen kritisere Mercedes og Volvo fordi bilene er store, og henvise til Nissan Micra fordi testpersonen mener flertallet foretrekker småbiler... ;)

Endret av PhotoGen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...