Gå til innhold

ATI på vei mot prosessormarkedet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende nyheter! Deilig å få litt frisk pust i CPU-markedet.

 

Jeg tviler dog på at de klarer å lage en CPU som er i nærheten av AMDs og Intels toppmodeller i det nærmeste årene. Men som sagt: vi treger flere aktører for å få ned prisene og da er det naturlig å starte nederst på rangstigen slik Via og Transmeta har gjort. Håper selvfølgelig at alle de små tar seg opp etter hvert. (Får bare håpe det er snakk om x86-kompatible CPU'er)

 

Det virker også som mange selskaper jobber i bakgrunnen med CPU+GPU på en chip. Det er veldig spennende å følge en slik fusjon. Jeg har i hvertfall stor tro på en slik spleising. Hmm.. Håper vi ser de første ferdige løsningene tja la oss si innen 2007. (optimistisk)

Lenke til kommentar
Glimrende nyheter! Deilig å få litt frisk pust i CPU-markedet.

 

Jeg tviler dog på at de klarer å lage en CPU som er i nærheten av AMDs og Intels toppmodeller i det nærmeste årene. Men som sagt: vi treger flere aktører for å få ned prisene og da er det naturlig å starte nederst på rangstigen slik Via og Transmeta har gjort. Håper selvfølgelig at alle de små tar seg opp etter hvert. (Får bare håpe det er snakk om x86-kompatible CPU'er)

 

Det virker også som mange selskaper jobber i bakgrunnen med CPU+GPU på en chip. Det er veldig spennende å følge en slik fusjon. Jeg har i hvertfall stor tro på en slik spleising. Hmm.. Håper vi ser de første ferdige løsningene tja la oss si innen 2007. (optimistisk)

Hvorfor skulle de ikke greie det?

 

En GPU er jo en ekstremt avansert prosessor, ATi sine R350 brikker

har jo mange flere transistorer enn f.eks en Intel Pentium IV.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at ATi ikke skal kunne klare å lage en

CPU om de vil, som kan være på høyde med eller raskere enn

AMD/Intel sine.

Lenke til kommentar
høres lovende, kanskje de lager hk med onboard 9800xt. det hadde vert no.

LOL :laugh: Dream on.. (Kanskje i 2007 eller der omkring ja)

 

Virker totalt ulogisk (økonomisk sett) å kombinere high-end grafikk med innebygd CPU og northbridge. Det vil enten:

A) blir alt for dyrt slik at ingen son satser på integrert grafikk vil kjøpe det, særlig ikke hvis de ønsker å kunne oppgradere grafikken etter hvert.

B) så billig at det utkonkurrerer alle GPU'ene de lager nå.

C) Komme så sent (2007+) slik at det ikke kan konkurrere med noen mid- eller high end GPU'er

D) Det kommer til å bli en low-end GPU som kan innføres tidlig (f.eks 9100IGP+CPU)

Lenke til kommentar
Glimrende nyheter! Deilig å få litt frisk pust i CPU-markedet.

 

Jeg tviler dog på at de klarer å lage en CPU som er i nærheten av AMDs og Intels toppmodeller i det nærmeste årene. Men som sagt: vi treger flere aktører for å få ned prisene og da er det naturlig å starte nederst på rangstigen slik Via og Transmeta har gjort. Håper selvfølgelig at alle de små tar seg opp etter hvert. (Får bare håpe det er snakk om x86-kompatible CPU'er)

 

Det virker også som mange selskaper jobber i bakgrunnen med CPU+GPU på en chip. Det er veldig spennende å følge en slik fusjon. Jeg har i hvertfall stor tro på en slik spleising. Hmm.. Håper vi ser de første ferdige løsningene tja la oss si innen 2007. (optimistisk)

Hvorfor skulle de ikke greie det?

 

En GPU er jo en ekstremt avansert prosessor, ATi sine R350 brikker

har jo mange flere transistorer enn f.eks en Intel Pentium IV.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at ATi ikke skal kunne klare å lage en

CPU om de vil, som kan være på høyde med eller raskere enn

AMD/Intel sine.

Fordi GPU'er IKKE er avanserte prosessorer.

 

GPU'er er egentlig veldig enkle prosessorer som støtter et veldig lite utvalg av instruksjoner. (Ekstremt RISC-aktig) GPU'ene er derimot veldig veldig massivt paralelle og har dårlig eller ikke-eksisterende branch-prediction fordi de ikke trenger å utføre mer enn mange enkle operasjoner i paralell. Du kan nesten sammenligne design av GPU med å lage en veldig enkel GPU med en pipeline, og en texture per pass og så "copy and paste" disse enhetene i paralell. (ganske forenklet forklaring ja, men også ganske illustrerende)

 

Og som vi kjenner fra andre: f.eks XGI eller Matrox som prøver å gjøre comeback/start i GPU-markedet: Det går skjelden bra i starten. Alle trenger en viss tid til å utvikle seg og luke bort feil og unngå retssaker i starten. Ati trenger også å ansette mange folk som trenger opplæring i deres strategier og teknologier.

Lenke til kommentar

Tror dette kan bli bra. ATI kan f.eks lage noe som minner mer om et en-brikke system ved å integrere en relativt enkel cpu, gpu og north/south bridge på en enkelt chip. Det ville blitt et energi gjerrig system da en slipper å drive så mange ekstern busser som drar en god del energi. En får også en del andre gode effekter av å integrere mest mulig på en chip, som lavere delay og høyere båndbredde mellom de enhetene som er internt på chipen. Jeg tror imidlertid ikke ATI vil kunne konkurrere med de prosessorene AMD og Intel til en hver tid har som topp modell. I alle fall ikke før om et par år. Årsaken er at en CPU er av de mest komplekse brikkene i en datamaskin, selv om det er flere transistorer i en GPU. Årsaken til dette er at en GPU består av svært mange like enheter slik at det er mye relativt enkelt "copy and paste" arbeid å lage de. Videre kan de ikke håndtere branches, som er av de mest krevende oppgavene til en cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...