Gå til innhold

Dell med oppgradert billig modell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehhhh... :roll:

 

Hr. Sourouri er en av gutta bak Barbara, og er, etter min mening, i sin fulle rett til å legge ut en melding på forumet om at han har skrevet en artikkel om en ny maskin som antagelig blir veldig populær.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Han Barabra-karen har allerede bestemt at batteritiden på 510M er langt lavere enn oppgitt av Dell. Denne konklusjonen er basert på en test av 500M, altså en eldre modell. Betyr dette at siden en Golf 1,6 99-mod. har 100 hk(?) så har alle senere oppgraderinger av denne 100 hk, eller....?

Lenke til kommentar
Han Barabra-karen har allerede bestemt at batteritiden på 510M er langt lavere enn oppgitt av Dell. Denne konklusjonen er basert på en test av 500M, altså en eldre modell. Betyr dette at siden en Golf 1,6 99-mod. har 100 hk(?) så har alle senere oppgraderinger av denne 100 hk, eller....?

Samme batteri, samme hovedkort, samme skjerm etc. Ingenting tyder på at batterilevetiden kommer til å bli bedre. Poenget her er at Dell sa at 500m hadde en batterilevetid på 4.5 timer ved lansering, noe den ikke hadde. Mye tyder på at det er tilfelle denne gangen også. Jeg HAR ikke tatt en beslutning, men jeg tror ikke jeg tar så mye feil når jeg skriver det. Produsenter pleier å skryte på seg en halvtime eller en time ekstra. Man bør være kritisk til pressemeldinger fra produsentene selv. Det er egentlig det, det er snakk om her.

Lenke til kommentar

Det er veldig mye udokumenterte påstander, eller synsing på godt norsk, i slike diskusjonsfora. Dette må vi godta, men vurdere det som uttales på dette grunnlaget.

 

Når M.Sourouri skriver på nyhetsplass om 510M at "Vi tar ikke mye feil dersom dette er tilfelle for 510m også", så er dette åpenbart en udokumentert påstand. Folk flest må ha lov å mene eller tro dette, men det er ikke like greit at M. Sourouri som "testansvarlig" i barbara.no synser og dermed binder seg opp som har her gjør. Dette har bl.a. med troverdighet til tester om bl.a. 510m som Sourouri senere måtte være ansvarlig for.

 

For øvrig er jeg enig i at vi skal være kritiske til produsentenes pressemeldinger m.m., men også til alle disse testene som gjennomføres. Samtidig vil det ofte være slik at testmetodene ikke er like eller standardiserte, dvs. at barbara.no sin testmetode ikke er den samme som den Dell (eller andre) benytter. (Dell sine opplysninger om batteri-tiden kan derfor være riktig, gitt den metode de har benyttet.)

Lenke til kommentar

Tester er viktige for mange av oss ved kjøp av utstyr. Skal vi kunne stole på disse testene er det viktig at vi har tillit til testmetode og testerens objektivitet. Dette burde også være i barbara.no (og Sourouri) sin interesse. Den som utfører slike tester bør være ekstra varsom med å komme med antydninger eller oppfatninger før en eventuelt test er gjennomført. Dette har med testerens objektivitet og troverdighet å gjøre, og ikke om et utsagn er rett eller galt. Dette er nok også Sourouri enig i (i alle fall i prinsippet). Så kan det sikkert diskuteres om mannen var varsom nok i dette tilfellet eller ikke. (Denne prinsipielle innvendingen burde egentlig være lett å slutte seg til, men jeg skjønner likevel at dette kan være vanskelig nok for enkelte av de som deltar i dette forumet og og som stort sett er opptatt av om PC-en har separat grafikk-kort og kapasiteten på kortet.)

Lenke til kommentar

Jeg har to ting å si om dette!

 

1. Batteriet som 500m og 190% sannsynlighet kommer til å leveres med 510m er ett 4 cellers batteri og ikke ett 6 cellers batteri som Barbara.no fikk levert til seg på testen av 500m. I USA derimot er 6 cellers batteri standard, ikke i europa! :angry: Derfor er batterilevetiden enda dårligere enn det Barbara gir utrykk for.

 

2. Dell 510m har absolutt ikke vært på slankekur slik dere påstår. Den har deriomt lagt på seg endel. Dell oppgir 500m til 2,2 kg og 510m i følge Barbara til 2,3 kg. Dette er naturlig da dette er en større maskin får å få plass til en 15" skjerm.

 

Jeg har stor mistanke om at den eneste forkjellen mellom 500m og 510m er at den har mulighet til større skjerm, dvs at maskinen er større og at de har muligens fiksen endel "bugs" med 500m. Tviler litt på det siste også.

Lenke til kommentar

Om batteritider oppgir Dell følgende:

 

- 500m: approx. 2-3 h for 4-cells/3-4 h for 6-cells

- 510m: approx. 2-2,5 h for 4 cells/3-4 h for 6-cells

 

Om vekt oppgir Dell (14,1`/4-cells)

 

- 500m: 2,17 kg/travel mode (2,36 kg/CD-drive)

- 510m: 2,28 kg/travel mode (2,54 kg /CD-drive)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
er ikke dette en litt kort batteri levetid for centrino? Trodde de fleste lå over 4 timer.

 

Vet Mr. tester eller noen andre om maskinen har plastikk- eller metallokk??

Jo det er litt lite. Den har nok plastikklokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...