Gå til innhold

Windows XP 64-bit klar for testing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den versjonen det er snakk om her er ikke noe å snakke om når det gjelder 3D-apps i alle fall. Har selv problemer med at programmer ikke starter eller at det er store bugs i grafikken. Åpenbart en del problemer med driverene enda.

Hvilket skjermkort har du da ?

Kjører med fx 5600 :thumbdown:

Har ingen problemer med Steam i allefall (HL og CS)

Ati har ikke kommet med drivere enda :thumbdown:

Lenke til kommentar
Den versjonen det er snakk om her er ikke noe å snakke om når det gjelder 3D-apps i alle fall. Har selv problemer med at programmer ikke starter eller at det er store bugs i grafikken. Åpenbart en del problemer med driverene enda.

Hvilket skjermkort har du da ?

Kjører med fx 5600 :thumbdown:

Har ingen problemer med Steam i allefall (HL og CS)

Ati har ikke kommet med drivere enda :thumbdown:

Har bare forsøkt et par GF4-kort. 3DMark 2001 bugger som bare det, AquaMark 2.1 påstår at jeg ikke har nok videominne, mens AquaMark3 snakker om fatal error. Utenom de har jeg ikke prøvd noe.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Windows XP 64-Bit Edition beta build 1069 (samme versjon som nå er frigitt) i ca. 3 måneder allerede, og det fungerer glimrende - dønn stabilt uten et eneste kræsj. Som alle 64-bits operativsystem så krever det nye 64-bits drivere for å fungere skikkelig og utvalget av drivere var til å begynne med ganske begrenset (kun de få som fulgte med Windows). Men iløpet av de siste 2 månedene har Nvidia, Silicon Image, Promise, VIA, Realtek, 3com og Highpoint gjort beta 64-bits drivere tilgjengelig. Det finnes f.eks. ingen 64-bits drivere fra ATI hverken for Windows eller Linux... For en oversikt over tilgjengelige beta drivere så se her:

http://www.planetamd64.com/modules/mx_pafi...53851635e1dc716

 

Jeg merker ikke særlig stor forskjell på ytelsen mellom 32-bits og 64-bits Windows, men det skyldes hovedsaklig at drivere fortsatt er beta (les: lite optimaliserte) og at utvalget av 64-bits programvare fortsatt er meget begrenset. 16-bits programmer virker ikke i Windows 64-bit, kun 32-bits og 64-bits programmer vil kjøre. Jeg regner med at nå som Windows XP 64-Bit er frigitt til alle så vil utvalget av både drivere og programmer bedre seg raskere :)

 

Dere finner en test av Windows XP 64-Bit Edition beta build 1037 (eldre versjon) her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...=amd64xp&page=1

Lenke til kommentar
Har ikke hørt om mange 64bit programmer, derfor lurer jeg på;

Vil 32bits programmer få et ytelses løft når de kjører på Win64?

Noen, rundt 4%, men spessielt spille vil kanskje få en liten nedgang rundt 4 %. Dette er utifra tester av beta versonen, så det kan bli andrerledes mmed det ferdige produktet.

Lenke til kommentar

Jeg har hentet ned både den XP 64bit versjonen og 2003 Server 64bit versjonen, ingen av dem klarer jeg å få til å fungere. Har AMD64 på et MSI K8T NEO hovedkort med 2 SATA disker. De er tilkoblet SATA Raid, ikke den ekstra Promise Raid kontrolleren. Man må uansett ha drivere på diskett, men det er her det klikker i vinkel. Windows setup påstår at:

 

"The file \SATA\2003ia32\viasraid.sys is corrupted"

 

Dette er selvsagt sludder og pølsevev. Merkelig at den er corrupted når det funker fint å kopiere frem og tilbake i Windows. Merkelig at den splitter nye floppyen som fulgte med hovedkortet er ødelagt. Merkelig at de nyeste driverne hentet fra VIASYS sin hjemmeside er "corrupted". Har prøvd 4 forskjellige disketter, og de funker fint når jeg installerer en retail versjon av XP f.eks, da leseren den disketten med drivere feilfritt.

 

Vet jo at dette er en BETA, hadde gledet meg til å prøve et 64bit OS. Har ikke kjørt beta siden jeg hadde ustabile Windows98 builds på min Pentium 200.. Heh.

Uansett, noen som har fått dette til å funke? Uten den Raid driveren installert når man har SATA disker kommer man ikke langt når Windows setup ikke klarer å finne noen harddisk å installere på :(

 

Takk takk ja...

Lenke til kommentar

Jess.. Det stemmer jo. Hehe. Lamt at det kun følger med 32bits drivere med hovedkortet! VIA har heller ingen beta 64 drivere for SATA raid før windows installasjon på sin hjemmeside :( Men fant noen på www.planetamd64.com. Dvs, jeg fant hyperion drivere, som ligger i en exe fil, åpnet den med WinRar og extractet en .inf og .sys fil derfra. Det fulgte ingen driver signing med.

 

Jeg sitter og prøver å copy/paste og endre på TXTSETUP.OEM (ligger på driverdisketten) for å lure meg rundt dette og få den til å loade 64 bit beta drivere.. Og ble glad når jeg så at den hadde loadet driverne. Men gjorde den egentlig det? Når jeg skulle starte installasjonen er jeg tilbake til den traumatiske beskjeden om at Windows ikke finner noen harddisker å installere på..

 

Å flytte dem ned på den andre kontrolleren tviler jeg på har noen utgivende virkning når jeg ikke klarer å loade driverene skikkelig uansett. Hvis det er det som er problemet i det hele tatt.. Hehe

 

Takk takk ja..

Lenke til kommentar
DivX-encoding under X64 økte kraftig ifølge denne tråden jeg fant.

Leste også på amdmb.com,at ATI sine 4.10 drivere støtter x64(det var bilde av driver innst.av ATI under x64,men har lest et annet sted at det ikke finnes drv.)

 

 

http://www.ocforums.com/showthread.php?threadid=268035

 

PS:bla ned og titt på divx testen! :thumbup:

La inn Windows server 2003 på gamlemaskina (ikke 64-bit server) og når jeg da skulle prøve å legge inn Catalyst driverne så sto det opp til venstre (der det vanligvis står Windows XP Driver) der sto det da 64-bit driver (så selvsagt virket ikke denne da) Men jeg har også en Athlon 64 maskin som jeg skal prøve nye windows xp'n på så snart jeg får flyttet over en hd fra gamlemaskina (fyllt opp mine 500gb som står i A64 maskina :( )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...