Gå til innhold

Forbedret Linux-desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kde har da hatt tabbed-browsing i alle modus fra KDE-3.1. (Eller var det 3.0?).

 

Kde-3.2 har støtte for bl.a mouse gestures i hele "desktop environment"et. Crystal ikonene er nesten totalt fornyet, og en ny stil (plastik som imo ser veldig bra ut) følger også med. Jeg mener denne burde være standard heller enn den stygge keramik stilen. Ellers har de ryddet opp i menyer ol. Juk er en bra musikkspiller som jeg bruker daglig, støtten for å skifte sang ved å scrolle på tray-ikonet er imo genial. Jeg har også sansen for krandrtray som legger seg i trayen og kan skifte oppløsning på flekken. En ny ikonvisningsmodus er tilgjengelig i kontrollsenteret kontra den gamle trevisningen. Kicker har fått støtte for en gjennomsiktig-modus, i tillegg til at den nå kan vise devicer (cdrom, floppy,hd mm.) om noen foretrekker det fremfor å ha dem på skrivebordet.

 

Kde er et genialt "desktop environment" som er fullstendig nettverksgjennomsiktig (alle applikasjoner kan åpne fra ekstremt mange protokoller som om de var en del av filsystemet). Det er stilig å kunne gå inn på en musikk-cd med filbehandleren og få velge om man vil kopiere filene som wav, ogg, mp3 mm.

Endret av drall
Lenke til kommentar

har aldri vært borte i Linux Unix eller hva alt heter.Må man skaffe seg en Linux version først, og deretter laste ned en "desktop" som KDE 3.2, eller er KDE 3.2 et operativ system i seg selv(tror ikke det men). har tittet rundt på nettet, flere Linux sider, men der tar alle utgangspunkt i at leseren forstår det helt grunnleggende om Linux, noe jeg altså ikke gjør. hadde vært fint med en kjapp guide til hva man trenger for å ha en fullverdig PC med Linux istedenfor MS, eller eventuelt en link til "the idiots guide to Linux" eler lignende.

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Når du installerer Linux får du en fulstendig installasjon (kalt en distribusjon), med grafisk brukergrensesnitt (f.eks. kde 3.2), kontorprogramvare, nettleser, litt spill og mye mer. Det finnes mange forskjellige selskaper som lager distribusjoner. En distribusjon er kort fortalt en samling med Linux-programvare som de synes er fornuftig å tilby som en pakke, samt deres eget installasjonsprogram. En ganske enkel distribusjon er Mandrake, som du finner her:

 

http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3

 

Her laster du ned tre CDer, og da har du alt du trenger til å installere. Selve det å installere er ca. like vanskelig som å installere Windows. Brukergrensesnittet er også veldig lettfattelig, men det kan alltid skje litt rare ting som kan være vanskelig. Men ikke vær redd for å prøve!

Lenke til kommentar

Du kan få en del spill til å vire i Linux, men hvis du spiller en del vil jeg absolutt anbefale deg å beholde windows til å spille på. Det er ikke alle spill som virker under Linux, og det kan være ganske knotete å få det til. Så mitt tips er å installere Linux på en annen maskin, eller ha begge på samme maskin. Hvis du setter av litt ledig plass på disken før du begynner å legge inn Mandrake vil den installerer seg på det ledige området, og lage en boot-meny der du kan velge hvilket OS du skal starte opp. Ellers er som nevnt her Knoppix en grei ting for å prøve litt før du konverterer.

Lenke til kommentar
Hvordan er det forresten med kompatibiliet med PC spill? Er for tiden det PC'n blir brukt mest til desverre.

mager dessverre, selv har jeg kun to spill som er native linux-kompatible;

unreal tournament :green: og deep sjeng (sjakk)

Som jeg kommer på i farten:

 

Unreal Tournament, UT2003, Quake3, Return to castle wolfenstein og Tux Racer.

Lenke til kommentar
har aldri vært borte i Linux Unix eller hva alt heter.

[klipp]

eller eventuelt en link til "the idiots guide to Linux" eler lignende.

Er du ny i Linux-verdenen, anbefaler jeg en tur innom The Linux Documentation Project (TLDP) hvor det er over 500MB med gratis dokumentasjon om det aller meste du trenger å vite:

http://www.bibsyst.no/LDP/ (Norsk speiling av arkivet)

 

Som noen har nevnt, trenger en sjelden å legge inn ting som KDE selv, det er bare å velge seg en moderne distribusjon av Linux, dvs. et sammenhengende oppsett av operativsystemet, vindussystemer, applikasjoner med mer. Suse og Mandrake er et par slike. Det finnes bokstavelig talt flere hundrede distribusjoner med forskjellig vektlegging og fokus, f.eks. finned det en norsk versjon som heter Skolelinux, skal være ganske bra etter det jeg hører.

 

Som du sikkert har lagt merke til, er det ingentin som heter "the idiots guide to Linux", grunnen er ganske enkelt at folk som er åpne nok til å kikke på ting som Linux ganske enkelt ikke kan være idioter.

 

Så velkommen til Linuxverdenen, håper du vil like hva du kommer til å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...