Gå til innhold

Grafikkmarkedet i Q4 2003: Intel vant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uhm, er dette en undersøkelse bla. hvilke skjermkort folk BRUKER eller har kjøp?

 

Hvis en kjøper et Intelkort og putter en nVidia oppi det, har en da støttet begge to? :ermm:

 

 

Markedet for grafikkbrikker vokste med 13% i 4. kvartal i fjor, og ATI solgte såvidt flere kort enn erkekonkurrenten NVIDIA. Men ingen var i nærheten av Intel - som "eier" en tredjedel av markedet.

 

Tror det dreier seg rett og slett om kjøp. Det er ikke så mange som du tror som bryr seg om hvilket kort de bruker, så lenge PC'n funker, hehe.. :cool:

Lenke til kommentar
Det neste blir vel at AMD seiler stormende inn med en eller annen form for "integrert grafikkløsning", i form av en ny generasjon prosessorer som har en ekstra "GPU-kjerne" i tillegg til de planlagte 2 CPU-kjernene.

Det hadde vært noe! :thumbs:

Jepp, jeg drømmer om noe slikt jeg også, men det er kanskje ennå litt mye å håpe på at det kommer sammen med K9.. Men det er lov å håpe.

 

PS. Transmeta leker visst med tanken på dette. "Efficeon" har i hvertfall både integrert minnekontroller OG AGP-kontroller OG HyperTransport-buss OG er fullstendig kompatibel med Intel og AMD CPU'er. Ytelsen er riktignok så som så, men det er i hvertfall godt at de kan bli en fremtidig konkurrent. De leker vist med tanken på å integrere GPU-pipes (shadere) og har allerede lisens på AMD64-instruksjoner.

Lenke til kommentar

Dette er hva reklamen til Intel forteller:

"Intel Extreme Graphics delivers an intense and realistic digital experience for all your digital photos, video, and games. New 3D features create life-like environments and character effects for amazing PC gaming and entertainment."

 

Tror de virkelig på dette selv? :lol:

 

Såvidt jeg vet så er Nvidias Geforce 4 MX ca. 3 ganger raskere (!) enn Intels Extreme Graphics 2 (se her) - hype selger tydeligvis godt... :no:

Lenke til kommentar
Dette er hva reklamen til Intel forteller:

"Intel Extreme Graphics delivers an intense and realistic digital experience for all your digital photos, video, and games. New 3D features create life-like environments and character effects for amazing PC gaming and entertainment."

 

Tror de virkelig på dette selv? :lol:

 

Såvidt jeg vet så er Nvidias Geforce 4 MX ca. 3 ganger raskere (!) enn Intels Extreme Graphics 2 (se her) - hype selger tydeligvis godt... :no:

*lurer på hvor mange hat poster og trusler om advarseløkning jeg hadde fått med samme sværtekampanjen mot AMD* :no:

Lenke til kommentar
*lurer på hvor mange hat poster og trusler om advarseløkning jeg hadde fått med samme sværtekampanjen mot AMD*  :no:

Har du blitt 100% Intel-fanboy nå? Du ser tydeligvis verden i svart/hvitt, mens den i virkeligheten er ganske forskjellig. Prøv å se den fra en annen side enn Intel for en gang skyld, og da ser det ikke særlig lyst ut skal jeg si deg...

 

Det er jo en kjempebragd at Intel har klart å utkonkurrere Nvidia og ATI på grafikk-markedet, og det til tross for at Intel bare har en teknologi som ligger minst 1 til 2 generasjoner bak sine konkurrenter. Dette er langt ifra unikt for grafikk-markedet, men det viser iallefall hvor mektig Intel sitt markedsføringsapparat virkelig er når de er i stand til noe så utrolig :scared:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dette er hva reklamen til Intel forteller:

"Intel Extreme Graphics delivers an intense and realistic digital experience for all your digital photos, video, and games. New 3D features create life-like environments and character effects for amazing PC gaming and entertainment."

 

Tror de virkelig på dette selv? :lol:

 

Såvidt jeg vet så er Nvidias Geforce 4 MX ca. 3 ganger raskere (!) enn Intels Extreme Graphics 2 (se her) - hype selger tydeligvis godt... :no:

LOL! Intel er nok sikkert klar over at de selger bæsj til prisen av gull, men de er nok også klar over at de aller fleste kundene (90%?) kjøper alt som høres ut som gull og de er fornøyde med bæsj siden de ikke skjønner at det ikke er gull de har fått.

 

Knick Knack: Vi er ikke ute etter å sverte noen, kun å le litt sarkastisk av de som gjør noe noe vi ikke liker. (f.eks å selge bæsj til prisen av gull).

 

PS. Kall meg en dott om du vil, men de aller fleste skjønner at når selv fjor-årets utskjellte low-end kort: Geforce4 MX440-8x utklasser Intel Extreme graphics 2 med 300-400% i benchmarks så kan det ikke kalles annet enn bæsj.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er jo en kjempebragd at Intel har klart å utkonkurrere Nvidia og ATI på grafikk-markedet, og det til tross for at Intel bare har en teknologi som ligger minst 1 til 2 generasjoner bak sine konkurrenter.   Dette er langt ifra unikt for grafikk-markedet, men det viser iallefall hvor mektig Intel sitt markedsføringsapparat virkelig er når de er i stand til noe så utrolig :scared:

Rull inn litt nå...

 

Såvidt jeg vet så leverer Intel bare integrert grafikk. Intel er verdens største chipset produsent, og ergo er størsteparten av verdens hovedkort Intel-baserte. Mange av disse inneholder integrert grafikk. Gamer-markedet er såpass lite at på verdensbasis vil ekstremt få løpe ut og kjøpe seg et skjermkort.

 

Er det noe merkelig i det hele tatt at Intel har så stor markedsandel da? Nei, for folk velger ikke denne grafikken selv, den følger med på hovedkortet, er billig i den forstand at du ikke kjøper et separat skjermkort, og den yter mer enn bra nok for de aller fleste.

 

Når det gjelder Intel sin egen beskrivelse, så er dette PR-crap som alle produsenter leverer, og at noen kan bli provosert av dette er utenfor min fatteevne. Intel dominerer grafikkmarkedet av grunnene jeg nevnte over, ikke på grunn av en tvilsom kampanje (hvilken kampanje? ingen velger intel grafikk, den følger med). Av det følger det også at det heller ikke er noen ond konspirasjon....

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Når det gjelder Intel sin egen beskrivelse, så er dette PR-crap som alle produsenter leverer, og at noen kan bli provosert av dette er utenfor min fatteevne. Intel dominerer grafikkmarkedet av grunnene jeg nevnte over, ikke på grunn av en tvilsom kampanje (hvilken kampanje? ingen velger intel grafikk, den følger med). Av det følger det også at det heller ikke er noen ond konspirasjon....

Poenget mitt var at Intel sitt markedsføringsavdeling ikke har problemer med å gjøre gull ut av gråstein, det være seg uansett hva de selger. Extreme Graphics holder ikke hva reklamen sier, og da er det jo rett og rimelig at man begynner å lure om det gjelder Intels øvrige produkter også. Jeg er iallefall skeptisk til monopolister uansett om de heter Intel, Microsoft, Telenor osv. som til tross for mange dårlige produkter likevel er dominerende i markedet. Jeg ønsker de beste og mest konkurransedyktige produktene, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar

Gå til sidene til produsenten av enhver lyd, grafikk- eller annen type chip og du vil se det samme PR-svadaet. Du vet godt selv hvor latterlig det er å angripe dem på dette grunnlaget. Og å trekke troverdigheten deres i tvil på grunn av en PR-tekst som samtlige hardwareprodusenter lager varianter av... det er useriøst og spekulativt.

 

Å være mot monopol er vel og bra, men dette markedet er definitivt ikke preget av noe monopol, så her blir du så overivrig at du flyr i halsen på de som tilfeldigvis viser seg å være verdens største prosessorprodusent... Dette gir null mening her, Intel har ingen svin på skogen i grafikkbransjen, og kritikken din faller på sin egen urimelighet.

 

Forøvrig ser jeg at du ikke kommenterte resten av mitt forrige innlegg, så jeg regner med at du har tatt innover deg endel av dette allerede..

Lenke til kommentar

mad_arab: Det er ikke jeg men deg som er spekulativ her, da du legger ord i munnen på meg. Jeg bare påpeker at Intel driver med villedende markedsføring, og det burde de slutte med. Greit nok at også andre driver med dette, men det er ingen unnskyldning for Intel snarere tvert i mot. Som markedsleder burde man stått frem som et godt eksempel, og ikke som en versting som her :no:

 

Jeg kommenterer ikke meningsløst svada, så du får stikke pekefingeren din dit den hører hjemme :mad: Prøv å ta av skylappene dine for engangs skyld, kanskje lyset går opp for deg da? :green:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Dette er pr-språk. Du finner det i pressemeldingene til Intel, Microsoft, Nvidia, og dine hjertebarn(?) Ati, AMD, Redhat, Apple. Du finner det i partiprogrammene til samtlige norske partier, du finner det i bedriftspresentasjonene til norske børsnoterte selskaper, du finner det OVERALT.

 

Det er PR, det er ment å være vagt, og positivt og visjonært ladet. Det er ikke løgn, det er bare intetsigende.

 

Å bruke det mot Intel er meningsløst og spekulativt, når hele bransjen fungerer på denne måten. Du vet sannsynligvis godt at du tok en spansk en her, og håpte at du kunne score et billig poeng mot Intel uten at noen tenkte et hakk videre. Da bør det kunne være en ærlig sak å innrømme at du ikke lyktes i et åpenbart villedende og uetisk angrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...