Gå til innhold

TEST: Intel Pentium 4 "Prescott"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette bekreftet i grunnen det jeg regnet med, men jeg lurer; dere nevnte ikke at Prescott faktisk skalerer bedre enn NW med tanke på ytelse per MHz når den klokkes oppover. F.eks. yter en 3,4 Prescott omtrent likt som en NW, mens en 2,8E yter dårligere enn en 2,8C, og når da den går over 3,4 vil jo Prescott yte bedre enn NW.

 

Det er en litt interessant detalj, men som sagt: dette gagner ikke oss ennå, så styr unna prescott for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Dette bekreftet i grunnen det jeg regnet med, men jeg lurer; dere nevnte ikke at Prescott faktisk skalerer bedre enn NW med tanke på ytelse per MHz når den klokkes oppover. F.eks. yter en 3,4 Prescott omtrent likt som en NW, mens en 2,8E yter dårligere enn en 2,8C, og når da den går over 3,4 vil jo Prescott yte bedre enn NW.

Står om det på side 8 hvor du ser sammenlikningen av P4 2.8 vs P4E 2.8 og 3.4 vs 3.4E. http://hardware.no/art.php?artikkelid=5280&side=8

Lenke til kommentar
veldig rart at prscott omtrent taper alt i denne testen. det har vi ikke sett i de andre.

Prescott gjør det forholdsvis bra i en del syntetiske tester, men de har vi aldri brukt på HW. Syntetiske tester måler stort sett kun en egenskap med en CPU, som minnebåndbredde. Det sier derimot ikke noe om ytelsen. Fordi mange missforstår/feiltolker disse tallene har vi valgt å styre unna i stor grad.

 

Vi er opptatt av å presentere tall som folk flest forstår. Det er også derfor vi har en tredeling på testene våre: syntetiske, applikasjonsbaserte og applikasjoner. Den første kategorier sier lite eller ikke noe om reell ytelse.

 

Vi bruker fortsatt samme oppsettet som vi har brukt i 2003. At Prescott jevnt over er dårligere enn Northwood pr MHz på 3.2 er heller ikke nye nytt. Alle har kommet frem til det (evt med et par unntak?). Husk også at vi testet 3.2 og ikke 3.4 som en del andre nettsteder. Prescott skalerer, som kjent, bedre enn NW pr MHz og når den er tregere enn NW på 3.4 er forskjellen enda større på lavere MHz.

 

Når det er sagt så vil vi endre hele testoppsettet om ikke så lenge for å gjøre det enda bedre mer representativt for vanlig bruk.

Lenke til kommentar
veldig rart at prscott omtrent taper alt i denne testen. det har vi ikke sett i de andre.

Prescott gjør det forholdsvis bra i en del syntetiske tester, men de har vi aldri brukt på HW. Syntetiske tester måler stort sett kun en egenskap med en CPU, som minnebåndbredde. Det sier derimot ikke noe om ytelsen. Fordi mange missforstår/feiltolker disse tallene har vi valgt å styre unna i stor grad.

 

Vi er opptatt av å presentere tall som folk flest forstår. Det er også derfor vi har en tredeling på testene våre: syntetiske, applikasjonsbaserte og applikasjoner. Den første kategorier sier lite eller ikke noe om reell ytelse.

 

Vi bruker fortsatt samme oppsettet som vi har brukt i 2003. At Prescott jevnt over er dårligere enn Northwood pr MHz på 3.2 er heller ikke nye nytt. Alle har kommet frem til det (evt med et par unntak?). Husk også at vi testet 3.2 og ikke 3.4 som en del andre nettsteder. Prescott skalerer, som kjent, bedre enn NW pr MHz og når den er tregere enn NW på 3.4 er forskjellen enda større på lavere MHz.

 

Når det er sagt så vil vi endre hele testoppsettet om ikke så lenge for å gjøre det enda bedre mer representativt for vanlig bruk.

kanskje jeg blingser, men syntes å huske at den faktisk holdt følge i endel spill.

 

må nå støtte intel litt.. kommer til å kjøpe en 3.2Ghz. (for klokkingens skyld)

Lenke til kommentar
pgressum: side 6 og 7 er like!

Samme her.

 

Så tilbake til topic. Kan ikke akkurat si at den innfridde mine forventninger på dette tidspunkt, men det er mulig at ytelsen forbedrer seg på bedre hovedkort med annen sokkel. Min neste prossessor blir nok A64.

 

EDIT: Overklokkingsegenskapene var bra though :yes:

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Greit at den ikke er allverdens ved default hastighet, men la oss nå ikke glemme at den ble klokket rett opp til 3,8GHz med orginal kjøler, å uten å øke volt. Tror ikke det er så mange som henger på når man putter denne i ett Prommy oppsett, å kjører den på alt fra 4.0 -> 4.4 GHz. Synes Intel har gjort en bra jobb jeg. Husker dere når P4 kom. P3'ene banket jo dritten ut av de i begynnelsen, men er det noen som vil bytte tilbake nå?? Tror ikke det. Skal ihvertfall kjøpe meg en 3.2 Prescott å putte i vannkjølingen min, så får vi se hvordan det går :yes:

 

Skal poste så fort jeg får kjørt noen tester. CPU'en er bekreftet inn om ca 14 dager. Gleder meg til å få testet den ut selv litt :devil:

Lenke til kommentar
kanskje jeg blingser, men syntes å huske at den faktisk holdt følge i endel spill.

Hei igjen.

 

Vi bruker, som nevnt over, samme oppsett som i 2003. Jeg er også klar over at Prescott i noen spill til og med er raskere enn Northwood pr MHz, men vi kan ikke "tilpasse" testene våre ettersom hvilket produkt vi tester.

 

Skulle vi kun valgt ut Prescott-vennlige for å få CPU-en til å "se" bedre ut? Det høres ikke velsig troverdig ut. Det er enkelt å gi gode kritikker for da er alle fornøyde (spesielt leverandøren). Intel annonserer til og med for en del penger hos oss, men vi har ikke ta slike hensyn når vi tester.

 

Vi bestemmer oss for et oppsett og så bruker vi det til vi mener det er gode grunner for å bytte ut programmer. Typisk skjer det en gang pr år eller to. Å bytte ut testprogrammer har en del uheldige konsekvenser som at en ikke har referansedata. Vi må i stor grad sende tilbake produkter etter test og da kan vi ikke teste alt "gammelt" igjen.

Lenke til kommentar

samme hos meg, får opp dette:

 

Warning: Too many connections in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 21

 

Warning: MySQL Connection Failed: Too many connections in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 21

 

Warning: Too many connections in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 23

 

Warning: MySQL Connection Failed: Too many connections in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 23

 

Warning: MySQL: A link to the server could not be established in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 23

 

Warning: Too many connections in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 28

 

Warning: MySQL Connection Failed: Too many connections in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 28

 

Warning: MySQL: A link to the server could not be established in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 28

 

Warning: MySQL: A link to the server could not be established in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 29

 

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/hardware.no/lib/pubSysDB.lib on line 34

 

lol :w00t:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...