Gå til innhold

Omtale av Star Wars Galaxies: An Empire Divided


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*Absolutt målløs*

 

Det var første gang jeg faktisk har felt tårer av å lese en anmeldelse. Den var så nydelig skrevet, spillet var så perfekt og lengselen etter en så stor opplevelse som dette må være, fikk det til å tippe over i et øyeblikk der :p

 

Å herregud så jeg hater folka for å ikke ha en skikkelig løsning for oss uten VISA/Mastercard og under 18.. Jeg *må* spille dette spillet! :D

Lenke til kommentar

Artig ;)

Samma dagen som jeg rabla ned et par reviews på den nye sida vår, så fullførte du deres swg review. Nå er det ikke sånn at når noen fra her sier "ja" så må jeg automatisk si "nei", jeg har faktisk gamer.no som startside fordi dere har gode spill reviews og er oppdatert.

 

MEN, vi har nok to veldig forskjellige meninger om akkurat SWG. Hjelper sikkert litt på at de månedene jeg spellte var rett fra releasen... Da var spellet fullt av folk som trudde det var oppfølgern til Jedi Knight, og lika lå på rad og rekke utafor bymurene, hehe. Vi er iallfall enige om at crafting delen er ganske imponerende.

 

..personlig ville jeg heller gått får AO Shadowlands framfor SWG, men det er jo smak og behag.

Endret av Monsoon
Lenke til kommentar

kan noen svare meg på dette_

 

- kan en bli jedi? hvordan?

- kan man flytte fra planet til planet?

- trenger man hus? hvor kan en sove gratis om en ikke har eiendeler? (må en sove?)

- kan folk stjele fra butikker, og stjele dyr/verdier fra deg?

- hva skjer når en logger av? akkurat hvor begynner man igjen?

- mister man noe om man dør?

- hvordan kommer man seg til andre planeter?

- kan man skaffe seg "fly" og fly selv? eller er det bare dyr og "biler/hoover"

 

- hvor store arealer pr. planet ca snakker vi om=? (sammenlignet med eks. morrowind)

- hvordan går man, og kamper man? trykk og gå? sniper = trykk og se om han/hun bommer eller treffer? (mer skills = mer sannsynlighet?)

 

- hvor lang tid ca tar det å bli "elite-elite"? altså, er slikt egentlig umulius umulius?

- har man characters save på sin egen maskin? (nei, det hadde vel blitt litt juks da, men slette de om en vil ta noen måneders pause?)

 

- systemkrav? (altså ikke de offesielle, men de realistiske)

 

det var det, foreløpig

Lenke til kommentar

Seriøst, oddsen for å bli jedi er like liten som sjansen for å vinne i lotto. I shit you not. Trur det er ca. en måned siden én kar hadde blitt jedi. Og han hadde spillt siden US release. Det er -lenge-. Jedistatus er en slags gullrot for spillere, som de har liten realistisk sjanse for å nå.

 

Ja, du kan lett forflytte deg mellom planetene bare du har litt penger.

 

Du kan egentlig ikke sove, men karen din kan hvile. Når du ikke er i kamp så regenerer du. Om du er i en kafeteria, et sjukehus eller en camp (dvs et par telt som du sjøl kan sette opp om du har riktig skill) så kan du hvile og regenere mye fortere.

 

Om du logger av begynner du nøyaktig der du logget ut. All informasjon i spillet er lagret server-side. Standard i MMOG spill for å ungå juks.

 

Dør du så kan du oppleve midlertidig nedsatt stats (doktorer og musikere/dansere kan heale det), om du har "lagra" (dvs betalt masse spenn i et klonecenter) så får du ikke den straffen. Men du må på Corpse Run. Hente utstyret fra liket ditt.. da du spawner i undertøy ved nærmeste klone center.

 

Man kjøper billett og reiser med romskip mellom planetene. (Denne prossessen er automatisk og alt du ser er loadingskjerm mens neste zone lastes.)

 

Hittil er det bare dyr og hover-greier du kan skaffe for personlig transport. Ikke forvent mer på en del måneder, en exp.pakke er planlagt, men langt unna.

 

Jeg mener å ha lest at hver av planetene er 15 x 15 km. Og jeg trur det var 9 planeter totalt.

 

Kontrollene er veldig fleksible. Du kan sette det opp til at du går med tastene eller musa alt etter ditt eget ønske. Du ser antatt treffsikkerhet ved å holde musa over et mål. Skyting skjer automatisk fra du trykker angrips-knappen. Fra der av trykker du på den typen angrep du vil ha, som i klassiske RPGs.

 

Det vil ta iallfall 3 uker til 5 å bli elite i en gren av et proffesjonelt skilltre. For å makse alle 3 skilltrea (det er 4, men det fjerde går på en helt annen type xp for kamp-klassene). Iallfall da jeg sist spillte.

 

Aner ikke hvor lenge de lar charactern din ligge på servern urørt. Måneder iallfall... (rettelse: det kan risikere å være 30 dager nå, husker jeg rett er det tida folk har på PlanetSide nå, og SoE er big boss for begge)

 

Systemkrava er slemme. Med en Amd 2000+, 1gb ram, geforce4 ti4200 så kjørte jeg alt på medium settings og hadde 10 - 15fps inne i byene og opp til 35 utenfor.

 

Før, da jeg hadde halvparten så mye ram så hadde jeg 20 fps utenfor byene, 5 inne i byene og det fryste til hver gang jeg fikk en håndfull nye folk på skjermen. Dette kan også ha endret seg, men ikke ha store forhåpninger med mindre noen sier noe annet :/

Endret av Monsoon
Lenke til kommentar

takker, et svar av de meget sjeldne

 

det var ekstreme krav, litt for villt.

 

jeg sjekket den offisielle siden på internett_

Recommended: Intel P4 1.5+ GHz or AMD Athlon XP 1500+

Recommended: 512 MB RAM

Recommended: 64 MB 3D Graphics card with Vertex Shader and Pixel Shader (VS/PS) Capability

 

:laugh: hvis man vil ha to-tre bilder per sekund ja..... :thumbdown:

 

det virker til at de skal gjøre det enklere å bli jedi, who cares?

dem som bader i penger? dyrt i måneden + en må ha en ekstrem maskin, dette blir det ikke trukket noe på i omtalen, hvilket er greit nok, men er det kanskje dårlig kodet ettersom det krever så ekstremt?

 

edit_

 

gamer by nature 

:D

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe

 

Jeg trur noe av problemet med fps'en er i mulighetene til å mekke unike characters. Det er fryktelig mye informasjon hver eneste figure på skjermen krever og det gjør utslag når det er mange av dem rundt.

 

Hadde du lagt til et nytt Ati Radeon kort med resten av den specsen jeg hadde da jeg spellte så trur jeg ting ville gått glattere. Men jeg ser på gf4 kortet som "mellomtingen" fra gammelt til nytt, og det holdt ikke.

 

Om de gjør det lettere å nå Jedi så vil det antaglig også gjøre spillet mye mer populært. Det er nettopp dette punktet som har trekki til seg mange av spillerne i utgangspunktet.

 

(Btw.. det er perm-death for Jedis. Dem har et par sjanser, men dør de for mange ganger så er de borte for godt og du må lage en ny Jedi. (Du mister ikke sjansen til å -lage- jedi characters). Når du master status som jedi og dør, så blir du et blått spøkelse. Det er hva utviklerne har sagt.)

 

Jeg vil kalle alt over 30fps spillbart, men under det så kan iallfall ikke jeg ungå å bli litt frustrert. Det hadde vært lettere å godta om det var et generellt problem blant disse spillene, men SWG skiller seg ut der og det er som sagt pga alle detaljene.

 

Om du er usikker og du føler du har råd til det så er det verdt en test. Selv om det skulle bli ensformig så er det nok innhold til å holde en måned for de fleste. Det er fryktelig mange som liker SWG.. litt fler enn jeg kan skjønne meg på, hehe ;)

 

Edit:

Om du ser nøye på bildene kan du se mangelen på skygger

http://gamer.no/bilde.php?produktid=14322&...galaxies/52.jpg

Heller ikke Ellingsen spiller med grafikken på maks. For min del gjorde skyggene bare 5fps utslag, men siden jeg hadde lavt utgangspunkt så var det ikke aktuelt å ha dem på.

Endret av Monsoon
Lenke til kommentar

Hmm.. det er vel på tide med et lite motinnlegg her. Jeg har spilt SWG inntil for 3 uker siden, og synes det er det verste online-spillet jeg har spilt. Ja.. det grafiske er helt i orden, med god mulighet til å lage seg en person som ser annerledes ut. Verdenen ser pen ut, og alle de kjente elementene fra Star Wars filmene er der, men der slutter det.

For problemet med Star Wars Galaxies er at det er svært dårlig utbygd mission system. Spillet går rett og slett ut på å skaffe seg våpen, rustning, og denge løs på hverandre. For folk som vil ha missions, er dette løst ved mission terminaler der man får en endeløs rekke med missions som ser helt like ut. Dette er noe man ganske raskt blir lei av.

Jeg brukte en del tid på å treffe nye personer, og å utforske verdnenene, men når dette var gjort, var det bare å avslutte abonnementet.

 

Er du en ihuga Star Wars fan som drømmer om å spille wookie eller Boba Fett, kjør i vei.

For deg som vil bli Jedi: GLEM DET! Sjansene er lik de å vinne førstepremie i lotto.

For deg som vil ha et online spill som utvikler seg, er engasjerende, og som er verdt pengene du legger i det hver måned: Kjøp Anarchy Online, eller aller helst: Vent på World of Warcraft eller Everquest 2.

Endret av Borgnjold
Lenke til kommentar

PS! Mer info for ihuga JEDI fans.

Hvis du vil spille Jedi, kjøp heller Knight Of The Old Republic (KOTOR).

Dette er sannsynligvis det beste Star Wars spillet som noen sinne er laget.

:thumbs:

 

Der vil du kort tid ut i spillet bli jedi, og kan utfolde deg med å skreddersy personen din med "mind Tricks", sabelsvinging, og en historie som, i STERK motsetning til SWG, faktisk engasjerer!

 

:dribble:

Lenke til kommentar

Genesis: Nei det blir ikke trukket på dette. Jeg gjør det klart at spillet krever mye maskin, men det er alt ettersom hvor pent du vil det skal være. Kjører du ned innstillingene godt nok, vil det fint kjøre på minimumskravene. Jeg kjører omtrent på fullt med min PC, og det går helt glatt og fint. Jeg har en:

 

P4 2.26 GHz, 1024 MB RAM og 9700 Radeon PRO.

 

At det er dyrt i måneden er helt typisk for onlinespill. Det koster omtrent 12 kroner mer enn hvilket som helst annet spill, slik som Dark Age of Camelot og EverQuest. Jeg vil ikke trekke et spill på karakter fordi det koster 12 kroner mer å spille i måneden i forhold til andre spill i sjangeren.

 

Monsoon: Ser du på andre skjermbilder, vil du se jeg har skygger. På akkurat det skjermbildet har jeg av en eller annen grunn slått det av.

 

Borgnjold: Du har helt rett, Knights of the Old Republic er et flott spill. Men det ligger i en fullstendig annen sjanger enn Star Wars Galaxies, og Jedi-systemet kan vanskelig sammenlignes på grunn av dette. Jedi-systemet i Star Wars Galaxies skulle gjerne vært som i Knights of the Old Republic, men det ville nok ikke fungert like bra online. Men de jobber med systemet, og en dag vil det kanskje bli like godt.

 

Og som jeg nevner i omtalen Borgnjold, hvis du legger deg ned i en nisjé blir spillet kjedelig. Jeg kunne aldri tenkt meg å "skaffe meg våpen, rustning og denge løs på alt i spillet". Det har jeg EverQuest, Dark Age of Camelot og Anarchy Online til. Star Wars Galaxies lar deg gjøre så utrolig mye mer, men det er spillerne som må røske tak i dette og utnytte det. Har du blant annet vært tilbake i spillet etter "vehicles, mounts of player cities"? Det gjorde underverker for det generelle gameplayet.

 

Ellers stor takk for motargumenter. Ikke alle liker det samme, og det er fint at alle stemmer blir hørt.

Lenke til kommentar
Jeg kunne aldri tenkt meg å "skaffe meg våpen, rustning og denge løs på alt i spillet". Det har jeg EverQuest, Dark Age of Camelot og Anarchy Online til. Star Wars Galaxies lar deg gjøre så utrolig mye mer, men det er spillerne som må røske tak i dette og utnytte det

Nettopp. SWG gjør ting veldig anerledes både til godt og vondt avhengig av åssen du ser på det. Jeg er enig med Borgnjgnjanhold her og synes det blir litt vel mye The Sims tendenser med vekt på at du kan møblere huset ditt, møte folk i byen og rollespille det meste av events som bryllupp, teater osv takket være et bredt utvalg av klær (med klær mener jeg ikke rustninger). Selve våpna og rustningene er sterkt begrensa og du trenger ikke spille relativt lenge for å få tak i noe av det bedre folk kan produsere.

 

Edit:

Sorry, my bad, ser du har screens med og uten skygger om hverandre avhengig av fra når du spillte :)

Endret av Monsoon
Lenke til kommentar

Absolutt. Star Wars Galaxies har sterke The Sims-tendenser, og derfor er dette et spill forbeholdt litt andre mennesker enn "drep, drep, drep for å gå opp i levels". Dette er mer et virtuelt liv, et slags sci-fi Ultima Online hvor du skal legge deg inn i et samfunn, og ta del i det store bildet.

 

Mange kommer fra ensformige (men ofte veldig gode) spill slik som EverQuest, Anarchy Online og Dark Age of Camelot, og forstår ikke hvorfor Star Wars Galaxies ikke fungerer på samme måte. Det er en helt typisk psykologisk virkning hvor du faktisk går og leter etter de tingene du skal drepe for å gå videre i spillet, men faktumet er at Star Wars Galaxies ikke fungerer slik.

 

Det er ikke et spill for såkalte "powergamere". Det er for folk som bare vil spille, ha det gøy litt etter litt, og menge seg sammen med andre mennesker. Dette er absolutt ikke spillet for såkalte "loot whores" eller "powergamere" som bare ønsker å drepe og bli best. Da vil Star Wars Galaxies skuffe dere enormt.

 

Selv har jeg spilt alle onlinespill som har kommet ut de siste 7-10 årene, og jeg har mer enn nok erfaring fra dem alle. Star Wars Galaxies følger en helt annen linje på godt og ondt, og føyer mer "hverdagsspillerne" som liker å bygge hus, møblere, og bare gå ut og kjempe av og til, i motsetning til andre onlinespill hvor hele fokuset er lagt på kamp.

 

PS! Dette hverdagslige og "carebear"-gameplayet er nok også mye av grunnen til at det er mange jenter i Star Wars Galaxies. Omtrent annen hver skredder er jenter som tilbyr brudekjoler og festantrekk.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det ble en diskusjon her! :cool:

 

Vedrørende det "mangfoldige sosiale livet".

Umm.. STAR WARS GALAXIES. Stjernekrig.. konflikt..

Imperiet prøver å kvele alle frie verdener under keiserens jernneve, hardt håndhevet av en nådeløs Sithlord, Darth Vader.

 

Jeg vil her mene jeg har mitt på det tørre at med en slik setting ER konflikt det viktigste.. Det blir da litt merkelig at REBEL spillere bygger mange små koselige byer rundt om i ørkenen, mens imerielle AT ST vandrer omkring og ser ut til ikke å bry seg videre om dette. :ermm:

 

Det blir Kardemommeby versjonen av STar Wars. :cry:

 

Hvis man ville ha et interaktivt spill basert på sosiale hendelser og gjenoppbygging av en krigsrammet galakse, kunne man f.ex. lagt spillet til etter sjette filmen. Dette ville da også gjort at man med letthet kunne implementert mange flere spillere som jedis i verdenen.

 

Nei. Dette er en blanding mellom sims og EQ, der man har tatt det verste fra begge. :thumbdown:

 

(Legger seg under dyna, trekker den godt opp over ørene, og håper WOW kommer ut snart).

Endret av Borgnjold
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...