Gå til innhold

Ingen Tejas før 2. kvartal 2005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Intels "Tejas" skal ta over når "Prescott" møter taket på omtrent 4 til 4,5 GHz mot midten av 2005, og bringe Intel videre til frekvenser på 5 GHz og oppover. Planen er ifølge X-bit labs å lansere en "Prescott"-variant på 4,2 GHz i begynnelsen av 2005, og la "Tejas" ta over etter det.

 

Nå sier Intel at målet er 15-20 GHz innen år 2010, vet ikke hvor mye vekt en skal legge på forsinkelsene med Prescott med tanke på fremtiden, men det er nok flere enn meg som tror de skal slite med det.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke dette er umulig.. Det er faktisk ikke mer en en tre-firedobling av antall MHz dagens CPUer har. Og det er vel ikke mer enn 2-3 år siden vi brøt GHz grensen, så jeg tror faktisk dette er fullt mulig. Det krever selvsagt ny teknologi og jevn utvikling, så langt er det ingenting som tyder på at noe annet skal skje. At MHz ikke er alt er en sak, men det finnes en grense for hvor mye man kan hente ut av en CPU uten å øke frekvensen. Også AMD bruker høyere frekvens for å få mer ut av CPUene sine, men før eller senere må også de takle problemet med høy frekvens og varmeutvikling som Intel nå må gjøre. Ny teknologi/løsninger blir sjelden utviklet før behovet faktisk er der.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
det er jo fullt mulig det. jeg tenker stadig på hva man kan gjøre med datamaskiner i fremtiden. hvordan grafikken blir på spill etc.

Grafikken blir bedre med bla. PCI Express. Det ser også ut til at Intel er veldig på hugget når det gjelder å integrere audio, video og data i en "boks" med trådløs overføring til enheter rundt i huset.

 

I nærmeste fremtid kan vi vente oss dette:

"A platform called Powersville."

And the way you ought to think about Powersville, it's kind of a concept platform that we work with. What I want to describe is what we think platforms look like in the 2004 timeframe.

 

It'll be based on the next generation processor, codenamed Tejas. It'll have next generation I/O from PCI Express*, and it'll have next generation graphics based on PCI Express. It'll be delivered on DDR2, enhanced security. Powersville talks about all of the things that we'll see happen in the 2004 timeframe.

 

Så gjenstår det å se om Powersville ender i laboratoriet.

 

Edit: I 2004 ser det jo ikke ut til at det blir.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

I dag har CPUer med HT kun en kjerne, men poenget var vel at Intel(og vel også AMD) vil lansere CPUer med to kjerner etterhvert.. Dog blir dette noe helt annet enn HT som i praksis bare "lurer" OSet til å tro at man har dual system, poenget med HT er vel å fordele CPU kraft mer jevn ved heftig multitasking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...