Gå til innhold

Elpida klar med PC2-4300 DDR-II-minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal bli spennende å se hvordan DDR2 vil gjøre det. Prismessig blir det nødt til å ligge betraktelig høyere enn vanlig DDR med tanke på inntjening, og vanlig DDR skalerer jo ganske bra for tiden. Selv med 1066MHz fsb på p4 ville jeg spurt meg selv hvorfor ikke like godt kjøre vanlig DDR med denne hastigheten. Med det voldsomme hoppet vi fikk i minnebåndbredde da i875 kom, så tror jeg at det skal bli vanskelig å dytte markedet over på DDR2 i 2004, slik det opprinnelig var planlagt. At produksjonen ikke har kommet lenger heller, tyder også på at dette vil ta tid. Og XDR ligger ikke langt etter med tanke på masseproduksjon, skal bli spennende...

Lenke til kommentar

Jepp, det blir spennende :)

 

Husk også at DDR2 har flere fordeler over DDR(1) enn bare høyere datarate:

 

- Lavere strømforbruk

- Skal være rimeligere å produsere

- Pluss en del andre forbedringer (bl.a. bedret signalkvalitet)

 

På den negative siden kan man si at DDR2 får høyere latency enn DDR, enkelt forklart siden data hentes i 4-bit "pakker" (4-bit prefetch) og at kjernefrekvensen er lavere enn for DDR (166 MHz DDR-II = "DDR667"/PC5400, 667 Megabit/pin/sek).

Lenke til kommentar
Vil man kunne bruke DDR2-brikker på DDR(1)-hovedkort? Ytelsen vil ikke bli DDR2 selvfølgelig, men om de passer fysisk og vil kunne kjøre

Rent "hypotetisk" er DDR og DDR2 kompatible med hverandre, men i praksis er de det ikke :)

 

DDR2 bruker

 

- Moduler med en annen fysisk utforming (240 pinner, vs 184 for DDR)

- Lavere spenning (1,8V, vs ~2,5V for DDR)

 

Så svaret er nok nei - DDR2-moduler kan ikke uten videre brukes på DDR-hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...