Gå til innhold

SuSE, Ximian, Novell og IBM mot samme mål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det litt snodige, om ikke særlig galt, er jo at SuSE (og Tyskland generelt) har vært en stor tilhenger av KDE. Noen som vet hvorfor de kjøpte SuSE (utenom at de sikkert har masse kunder osv.)? Er det fordi QT er under GPL og ikke LGPL, noe f. eks GTK+ er?

Duh?

Hva har QT med SuSE sine lisensbetingelser å gjøre? I tillegg, ville ikke et firma heller kjørt på LGPL enn GPL?

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er om novell kommer til og følge opp om satsinga og lage ZEN for Linux, hvis ikke det skjer så er dette allerede dødfødt fra novell sin side.

ZEN?

Tror han mener på ZENworks.

Men ser ikke helt for meg (iallefall der jeg jobber) at folk kommer til å bytte fra WIN fordi, ikke det at jeg ikke hadde hatt lyst, men det var nå alt det der med spesialprogrammer da :p

Lenke til kommentar
Det litt snodige, om ikke særlig galt, er jo at SuSE (og Tyskland generelt) har vært en stor tilhenger av KDE. Noen som vet hvorfor de kjøpte SuSE (utenom at de sikkert har masse kunder osv.)? Er det fordi QT er under GPL og ikke LGPL, noe f. eks GTK+ er?

Duh?

Hva har QT med SuSE sine lisensbetingelser å gjøre? I tillegg, ville ikke et firma heller kjørt på LGPL enn GPL?

Siden QR er under GPL må de betale lisens hver gang de bruker biblioteket til komersiel bruk. Siden SuSE er glad i KDE og blant annet YAST er QT-basert, tenkte jeg at de kanskje kjøpte ...

 

Neh bare glem det, ble for komplisert for meg og :\

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er om novell kommer til og følge opp om satsinga og lage ZEN for Linux, hvis ikke det skjer så er dette allerede dødfødt fra novell sin side.

ZEN?

Tror han mener på ZENworks.

Men ser ikke helt for meg (iallefall der jeg jobber) at folk kommer til å bytte fra WIN fordi, ikke det at jeg ikke hadde hatt lyst, men det var nå alt det der med spesialprogrammer da :p

Jeg mente ZENworks ja,

ZEN er jo et must hvis man skal administrere klienter og servere effektivt i novellnettverk, og novell sitt samarbeid med microsoft har gjort dette til et veldig omfattende og bra produkt mange har blitt avhengig av. Tror novell må ha noe tilsvarende hvis de er seriøse om å lansere linux som ikke bare til å kjører server-tjenestene, men også linux-klienter. Spesialprogrammer er alltid en hindring, men når allt det andre(f.eks. administrative systemer) er på plass er det mindre og bite over enn om en må bygge opp et system med mange løsninger fra bunn av(slik man stort sett må hvis man skal gå over fra novell/microsoft nå).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Innledningen til denne artikkelen var litt misvisende. Riktignok har Novell kjøpt opp Ximian og SuSE, men SuSE Linux vil foreløpig fortsette å ha en KDE basert desktop som default (Ximian er basert på Gnome). Det er ennå ikke sagt noe om hvorvidt Ximian XD2 vil bundles med SuSE heller.

 

Når det gjelder ZENworks, vil Novell bla bruke oppdateringsteknologien Red Carpet fra Ximian for pakke-installasjon - istedet for å bruke ZENworks for Servers sin teknologi. På sikt vil vi nok se en rekke teknologier kombinert: ZEN for Servers, Ximian Red Carpet, osv. Spørsmålet er om de klarer å integrere det skikkelig og ikke lage et lappverk. I tillegg har de ulike produktgruppene som står bak Ximian, ZEN for Servers osv. ulik kultur osv. så det kan godt tenkes at det tar noen runder før Novell får det til...

 

Men imellomtiden bør folk ta en titt på Novell Services for Linux - av spesiell interesse er iFolder filtjeneste for folk som kjører en Linux server. Det er basert på Apache, og med dette tillegget får man automatisk synkronisering av data mellom alle PCer du bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...