Gå til innhold

FEATURE: Dette er status for skjermkort i Noreg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror fortsatt ikke at manko på halvledere som er problemet. Se på prosessorene.. så og si alt er tilgjengelig til riktig pris vis ikke lavere. Minere har etter min mening all skylden. Vet om flere som har 3-5 kort som står og surrer og går. Så kan jo tenkes når alle gjør slik så blir det mye trykk. 3080 kort finnes jo ikke i nettbutikker og har jo ikke gjort det siden september når det ble lansert.. Eneste måten dette kan bli bedre er jo og lage så mange kort at markedet blir mett av det og at kryptoen krasjer. men er nok en ønsketenkning..

Lenke til kommentar
14 minutes ago, MLØ said:

Tror fortsatt ikke at manko på halvledere som er problemet. Se på prosessorene.. så og si alt er tilgjengelig til riktig pris vis ikke lavere.

Jeg kan bekrefte at alt som er av fabber er fullastet og ledetider for mange komponenter er på 50 uker eller mer. Det er imidlertid ikke de mest high-end prosessene som nødvendigvis har mest press. Mikrokontrollere, power og analog er til dels hardere rammet. Og hele systemer har alltid en del slike komponenter selv om systemer har en high-end komponent som sentral enhet slik som en GPU.


Dels følger dette en ganske typisk 6-årlig syklus mellom manko og overforsyning i bransjen, dels kommer det av fortyrrelser i allokeringer fra starten av pandemien og dels kommer det av at en del kapasitet har hatt vesentlige bortfall det siste året: Renesas hadde brann i en fab i japan, en samsung fab i texas stoppet opp under frosten i vinter og smitteutbrudd og vannmangel i taiwan har redusert kapasiteten hos TSMC. Mangelern fører i sin tur til en del hamstring som gjør situasjonen verre. Dette foregår til dels på nasjonalt nivå hvor særlig kinesiske fabber later til å foretrekke å gi allokeringer for kinesiske produsenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at man får tak i prosessorer,hovedkort,ram,strømforsyning,telefoner og mye mer men ikke skjermkort? veldig merkelig at de beste kortene som har blitt pengemaskiner ikke går an og kjøpe mens kort som ikke er populære med mining sitter i butikkhyllene. Veldig godt eksempel er 3080 og 3060ti kortene. etter lansering har jeg ikke sett noe til disse. Ville jo tro at 3070 kortet som finnes mange av nå har ganske mange like komponenter som 3080 og 3060ti? Her vil jeg nok tro at mange "tror på" at det er sånn og sånn men realiteten så sitter det mange hundre kryptofarmer og kjøper direkte av leverandørene før i det hele tatt det går i butikkene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nyaktig hvor komponenter går er i dag veldig avhengig av eksisterende avtaler, det er dermed ingen fast regel for hvor komponentene går. De aller fleste fabber har ikke redusert kapasitet, det er etterspørselen som har skutt i været. Fabber har også vært regnet som essensiell virksomhet så stengninger p.g.a. pandemien har ikke vært vesentlig annet enn ved utbrudd.

Om du før pandemien hadde en avtale om levering av 1MU av en chip til nå så får du høyst sannsynleg den leveransen. Det som har skjedd er at under pandemien ble det store endringer av planer. Kunder kansellerte, andre la inn store ordrer. Samtidig endret forbruksmønsteret seg på toppen kommer uhellene og de naturlige svingningene.

Kryptominere har nok også stått for en økning i etterspørsel og gjør nok sitt til at det er knapphet, men at det skal være hele forklaringen eller en gang en hovedforklaring er nok ikke riktig. Det er stor knapphet i dag i godt som alle sektorer, ikke bare GPU, og brukere driver redesign over en lav sko for å 2nd.  source komponenter slik at de kan levere noe.

Lenke til kommentar

Ser at det er ganske lett å få tak i RTX 3080 Ti men det koster ca 16000 kr og det er en helt uaktuel pris som ikke jeg gidder å betale, så nå for jeg håpe Intel kommer med grafikk kort om ikke lenge slik at det blir mer konkuranse.

Er skuffet over at AMD sine kort er omtrent like dyre som Nvidia, det hadde jeg ikke trodd men de hiver seg på griskheten bølge de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...