Gå til innhold

Arbeidet med World of Warcraft har stoppet opp på grunn av søksmålet mot Activision Blizzard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (26 minutter siden):

Kva skjedde med Blizzard. Syns å huske dei var eit respektert selskap som styrte eiga skute og lagde gode spel. Er blitt nåken år siden den gang ja.

Er vel mange dyktige selskap som har praksiser som ikke tåler dagens lys. Bare mer fokus på de tingene nå, heldigvis. 

Denne saken i Blizzard er virkelig grov. En ansatt har angivelig tatt sitt eget liv blant annet på bakgrunn av det som har skjedd i selskapet. Virker som selv de sedvanlige trollene som alltid forsvarer kvinnefiendtlige arbeidsplasser er stille denne gangen. 

Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (3 minutter siden):

Er vel mange dyktige selskap som har praksiser som ikke tåler dagens lys. Bare mer fokus på de tingene nå, heldigvis. 

Absolutt. Men tenker Blizzard har blitt dratt i ein feil retning, uavhengig av kordan dei har behandlet sine ansatte. Fokuset har vært mindre på å lage gode spel, høyre på sine brukere, og meir på sine aksjonærer og ledelse.

CommanderKeen skrev (5 minutter siden):

Denne saken i Blizzard er virkelig grov. En ansatt har angivelig tatt sitt eget liv blant annet på bakgrunn av det som har skjedd i selskapet. Virker som selv de sedvanlige trollene som alltid forsvarer kvinnefiendtlige arbeidsplasser er stille denne gangen. 

Ja er heilt forferdelig. Tenker det skal ha gått alt for langt alt for lenge når, så vidt eg veit, det er staten California som saksøker selskapet, samtidig som det tragiske eksemplet du nevner. Svært alvorligt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Duriello said:

Får håpe dette blir spikern i kista for all sånn ukultur, selv om at det er tvilsomt.

Eller at det iallefall gjør noe med terskelen for å være asshole på jobben 👍

Folk er den de er. Enten man starter i første klasse på skolen, avtjener førstegangstjeneste eller deltar på en arbeidsplass vil det alltid være folk som ikke er til å fordra. Det er like sikkert som at solen står opp. Folk har ulike preferanser for hva de liker også.

Blizzard Entertainment startet på nedturen allerede i 2002/2003, folk har bare vært blind for det og den kommersielle suksessen til WoW har skygget for de verste skavankene.

Arbeidsforhold hos en utvikler har vi ikke noe med. Det får ansvarlig for HMS ta seg av og sørge for blir kjørt i de riktige kanaler. Det som verre er at det begynner å bli noen år siden november 2008 da Wrath of the Lich King ble sluppet. Det har ikke kommet noe meningsfullt fra utvikleren siden den tid. Hvis ledelsen ikke makter å snu skuta kan det være på tide å gå i land for godt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Er det humor du prøver på?

-"Det som verre er". Du mener det er verre at du ikke har fått mer innhold til WOW, enn at folk har det misserabelt på arbeidsplassen? Arbeidsforhold hos en utvikler har vi i aller høyeste grad noe med, på lik linje med alle andre arbeidsplasser!? Hva for et idiotisk utsagn er det? Mulig du blander med personalsaker, som bør prøves å løses internt? I dette tilfelle er det snakk om en hel bedriftskultur som potensielt har vært medvirkende til et evt selvmord. Du bør avstå å prøve å virke nonchalant eller artig i slike saker, i beste fall fremstår du som en umoden/ufølsom.

Virker som du prøvde å beskrive deg selv i første avsnitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Greit nok at selskapet har et alvorlig søksmål mot seg. Men jeg ser ikke hvorfor de ansatte ikke skal fortsette med sine oppgaver av den grunn.

Det handler om at de ikke aksepterer hvordan selskapet håndterer situasjonen og dermed nekter de etter hva jeg forstår å arbeide fram til de har fått endringene de ber om. Det blir med andre ord veldig likt streik. Nå er det snart 2000 som har skrevet under på et brev hvor man fordømmer Activision-Blizzard for måten de har håndtert det. 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (5 timer siden):

Kva skjedde med Blizzard. Syns å huske dei var eit respektert selskap som styrte eiga skute og lagde gode spel. Er blitt nåken år siden den gang ja.

Det har nok vært sånn lenge og blitt gjemt under teppet. Dave Lang fra Iron Galaxy har en podcast der de av og til prater om hvor toxic det var på Midway på 90 tallet. Ikke i nærheten av tilstanden hos Blizzard, men poenget er at hos Midway gjennomsyra det hele stedet og bare ble verre etterhvert som de ble større. Ingen tok tak i det siden ledelsen var del i det.
 

BadCat skrev (36 minutter siden):

Du har ikke lest hva jeg skrev. Jeg har fått for mye innhold. Dårlig innhold er overflødig. Kort sagt. De burde ha stengt ned i 2010 eller der omkring hvis det var opp til meg.

Sorry hvis du bare fleiper, men kvaliteten på innholdet er uvesentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er kvaliteten vesentlig, hvis ikke hadde ikke noen her hørt om Blizzard Entertainment. Det har vært dårlige arbeidsforhold der i minst 20 år, kanskje lenger. Folkene bak Diablo med flere, totalt ca. 30 forsvant allerede tidlig på 2000-tallet på grunn av en pågående konflikt. Dialog mellom ledelse og arbeidere samt løsning av konflikter har vært elendig og det ble neppe bedre etter at Activision kom inn i bildet. Det har vært mye svelging av kameler og problemer feid under teppet. I år med overveldende suksess kan man komme unna med mye, fordi arbeidere er villige til å godta mye i jakten på det de søker. I alle fall mer enn i dårligere tider. Etter hver som det har gått mer trått med utviklingen av produkter og problemene har status kommet opp i dagen. Folk har lenge visst om problemene. Folk har lukket øynene og håpet at det går bedre "i morgen". Nå tror ikke folk på det lenger. Det var en ikke så ulik diskusjon som gikk etter oppkjøpet og slipp av TBC i 2008. Nå er vi altså her igjen. Dog er det tvilsomt at det vil lykkes å piske en mer eller mindre død hest i ytterligere 12-13 år. Blizzard Entertainment har lenge slitt med å holde på verdifulle arbeidere. Etterhvert som nøkkelfolk forsvinner ut av selskapet blir det stadig vanskeligere å levere en god spillopplevelse som lever opp til forventningene til logoen.

Lekkasjene og kommentar-videoene fra sentrale folk i spillmiljøet blir bare mer og mer alvorlig for hver måned, Kjente innholdsskapere som har selskapets spill som levebrød har allerede meldt opphør i nytt innhold i de respektive spill.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (8 timer siden):

Det handler om at de ikke aksepterer hvordan selskapet håndterer situasjonen og dermed nekter de etter hva jeg forstår å arbeide fram til de har fått endringene de ber om. Det blir med andre ord veldig likt streik. (...)

Dette er ikke veldig likt streik, i alle fall ikke slik streik fungerer i Norge.

I Norge kan man kun streike dersom forhandling av tariffavtale bryter sammen. Det er fagforening, ikke de respektive ansatte, som beslutter streik.

Man kan ikke slutte å jobbe fordi man er misfornøyd med hvordan noen i selskapet har oppført seg.  Man kan aldri streike fordi man er misfornøyd med sjefen. Man kan kun streike for vilkårene i tariffavtalen.

Å slutte å jobbe under slike omstendigheter som her, er klar oppsigelsesgrunn (i Norge).

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Dårlig ledelse er jaggu god nok grunn til å streike som faen i min bok. Har nettopp hatt det samme i 2 år, og heldigvis hadde vi en toppledelse som fikset biffen og ga oss en ny fantastisk sjef.

Kameraderi og trynefaktor må være det som gjør at slike elendige folk kommer til stillingen.

Hvorfor skal vi følge en dårlig ledelse egentlig? Hadde du gått til kamp med en sånn fyr?

Endret av hatredFan911
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Donkey Kong skrev (11 timer siden):

Man kan ikke slutte å jobbe fordi man er misfornøyd med hvordan noen i selskapet har oppført seg.  Man kan aldri streike fordi man er misfornøyd med sjefen. Man kan kun streike for vilkårene i tariffavtalen.

Å slutte å jobbe under slike omstendigheter som her, er klar oppsigelsesgrunn (i Norge).

Når 2000 er samlet om det så tror jeg ikke ledelsen har så mye de skulle sagt. Det som kan bli resultatet av det er masseoppsigelser, noe jeg faktisk håper skjer. Bryr meg veldig lite om Activision-Blizzard sine spill og bryr meg lite om konsekvensene for ledelsen som lar slike ting skje. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...