Gå til innhold

KOMMENTAR: Sony burde skamme seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, vi får se hvilken retning de tar fremover. GamePass begynner jo å bli en god deal for mange uten den store backloggen fra før, og kompatibiliteten er jo heller ikke akkurat et minus.

Men jeg liker Playstation og blir hos Playstation. Forrige gen Xbox tok livet av min interesse for den konsollen for godt. Men jeg skulle ønske Sony følte seg litt småtruet av den posisjoneringen Microsoft driver med nå og lanserte et skikkelig gjennomført motsvar. Ikke at jeg trenger det egentlig, men det hadde jo vært gøy å kunne spilt alt på en maskin.

Vi får se. Denne generasjonen her har jo såvidt begynt, så mye kan skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meget bra skrevet. Sony har masse gode eksklusive titler, men er elendige på å ta vare på spillhistorikken deres. Stor skryt til Microsoft med hvordan de har fådd de fleste skikkelige populære 360 spillene til å bli bakoverkompatible på nyere Xbox maskiner hvor de da føles mye bedre å spille.

Ville fristet mer med en PS5 i framtiden om den var bakoverkompatibel med PS1 og PS2 da jeg har samlet opp endel titler. Streaming av eldre titler via abonnement er iallefall ikke framtiden i mine øyne, da blir det heller emulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boss-Znakemaster skrev (8 minutter siden):

Meget bra skrevet. Sony har masse gode eksklusive titler, men er elendige på å ta vare på spillhistorikken deres. Stor skryt til Microsoft med hvordan de har fådd de fleste skikkelige populære 360 spillene til å bli bakoverkompatible på nyere Xbox maskiner hvor de da føles mye bedre å spille.

Ville fristet mer med en PS5 i framtiden om den var bakoverkompatibel med PS1 og PS2 da jeg har samlet opp endel titler. Streaming av eldre titler via abonnement er iallefall ikke framtiden i mine øyne, da blir det heller emulering.

Er ikke streaming på gamle titler på PS Now. Du laster de ned på konsollen om ønskelig som vanlig. Er bare PS3-titler som er kun streaming. (spiller du på PC er det kun streaming vel og merke) Men det er ikke godt nok det heller. Alt skulle vært til å laste ned. Internettlinja jeg har på den øya jeg bor på her gjør det uaktuelt faktisk. Så ønsket er å få alt kompitabelt på èn maskin. Det hender jo man får et lite retrokick. Det sagt, så er det 700 spill på PSNow da. Men klage skal man uansett 😄

Endret av SkyMarshall Arts
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde det bare vært så enkelt at ting kunne emuleres tror jeg ikke jeg hadde vært så frustrert, ettersom av erfaring, det ofte lar seg ofte gjøre, og man kan ofte finne en fysisk kopi på bruktmarkedet. Derimot er det slik at PSN er full av spill, DLC og andre nedlastbare ting som kun eksisterer der. For eksempel er utvidelsene til Drakengard 3, som er eksklusiv til PS3 og lar deg spille en viktig del av spillets historie, kun tilgjengelig gjennom PSN. Spill og innhold som dette vil sannsynligvis være umulig i praksis å oppleve igjen etter de stenger dørene.

Tenker at det å preservere og "resirkulere" software ikke bare er viktig for å preservere kultur (der jeg mener kulturdepartementene i samtlige land burde være mer høylytt når det kommer til videospill), men også viktig ettersom software går hånd-i-hånd med hardware og har egne utviklingskostnader, og vil dermed bare øke forbruket og miljøkostnaden.

Lenke til kommentar

Tja, du kunne ikke spille Nes-spill på en SNES. Eller SNES-spill på en N64, for å nevne noen eksempler.

Det har i ettertid kommet tredjeparts-konsoller som kan klare å takle flere konsoller.

Sånn sett virker det litt sutrete å klage på bakoverkompabilitet. På den annen side, etter at flere konsoller gikk over til et mer standardisert lagringsmedium som f.eks CD, DVD og nå Blueray, har bakoverkompabilitet vært et salgsargument. Dermed blir det noe aktuelt allikevel, så kanskje ikke rart at dagens generasjon blir mer og mer kravstore og forventningene er høye mtp bakoverkompabilitet.

Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende er at du potensielt vil miste tilgang på spill du eier, som er kjøp digitalt fordi nettbutikkene for konsollversjonene tas ned. Det skal jeg være enig i er kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Mye mulig jeg bare synser her, men det er da slett ikke slik at Sony er verst her.

Ta en titt på Nintendo.

Meg kjent er det vel kun Wii som var bakoverkompatibel der, med Gamecube-titler, spesifikt, om jeg ikke husker helt feil. Bakoverkompatibilitet er slett ikke et vanlig fenomen.

Ei heller har de gjort en enormt god jobb for å preservere gamle spillbibliotek. Eneste jeg kommer på i farta der er virtual console, som ikke støttes av Switch. Det er ingen måte å spille N64/GC/Wii/WiiU-spill på med mindre du har disse enhetene. WiiU har vel å merke enda en online-shop, men er vel et tidsspørsmål før denne blir slått av.

Jeg skjønner at om digitale spill man har kjøpt forsvinner er det trist, men man eier vel faktisk ikke spillet? Man eier en lisens til å spille det. I motsetning til fysiske kopier som vil funke sålenge mediet og konsollen enda funker, vil digitale på et eller annet tidspunkt rett og slett slutte å fungere.

Hva gjør vi f.eks dersom Steam går ned? Skal vi kjefte og smelle på Steam som har solgt oss lisenser?

Jeg skjønner frustrasjonen, men på den andre siden er det litt "din feil", som velger å kjøpe digitalt istedetfor fysiske kopier.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror PS now vil bli svaret mot MS, de må bare forbedre det tekniske, noe de ser ut til å jobbe med. Det kan og bli løsningen for de som på død å liv vil spille ps2 og ps3 spill i fremtiden, ps2 har de allerede en del av der. Vis Sony baker ps pluss og Now in i 1 tjeneste kan det bli spennende å se. Men tiden vil vise hva de gjør, akkurat nå er ihvertfall jeg veldig fornøyd med sånn det er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en av grunnene til at jeg ikke gidder konsol... Jeg må ha en PC som er egnet til spilling uansett, og kan fortsatt spille de første spillene jeg var borti på PC på begynnelsen av 90-tallet uten større problemer. Favoritter som Indiana Jones: Fate of Atlantis, Colonization og Master of Orion fyres opp ca årlig, og spilles uten problem, og jeg har haugevis av andre gamle spill som både jeg og barna elsker. Det er ikke et spill jeg virkelig har likt på PC som jeg ikke kan spille pr i dag...

I tillegg har vi andre ting som input enheter. Jeg har alt fra en 26 år gammel CH Flightstick Pro med 15 pin game kontakt til fult oppsett med både yoke og hotas samt flere ratt, og alt fungerer fortsatt med minimale kopabilitetstiltak som overgangskontakter. På konsoll er det meste utdatert etter en generasjon, og i alle fall etter 2... Og å få ting å fungere på tvers av generasjoner er mye strev.

Føler med alle PS3 fans...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...