Gå til innhold

Sony har avduket de første detaljene om et nytt VR-headsett for PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper ikke helt den at det blir for dyrt med trådløst. PS5 har Wifi-6 som teoretisk sett skal kunne brukes til å gjøre hele greia trådløst. Den eneste hindringen blir da batterikapasitet, som jo Quest virker å takle helt fint.

Men jeg skal nå ikke være alt for bastant før jeg har sett ytelse og veiledende pris på greia. Jeg vil tro at de ønsker å presse prisen så mye som mulig.

Trådløst ville absolutt vært et pluss, men det er nok de færreste spillene man faktisk savner det på, så ytelse er i alle fall et bedre fokus, spør du meg.

Lenke til kommentar

Håper at innen denne er ute at konkurentene på PC har gode trådløse varianter. Etter mye erfaring med både trådløs og kablet VR er jeg helt sikker på at mitt neste blir trådløst og hvis jeg kan unngå det blir det ikke et Facebook headsett.

Men uansett gledelig å endelig høre om Sony sine planer :) Den får nok mange gode eksklusive spill og dette vil nok selge enda bedre enn PSVR1.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (59 minutter siden):

dette vil nok selge enda bedre enn PSVR1.

Her er jeg veldig usikker. Mye av grunnen for at det første solgte så godt var at prisen var latterlig mye bedre enn hva som var tilgjengelig på PC. Med spesielt Quest er denne forskjellen jevnet ut. Men til gjengjeld vet jeg at mange som kom sent på ballen har valgt å heller vente til dette nye headsettet kommer. I tillegg er 1 av 4 PS5er solgt til personer som ikke hadde PS4, så markedet er jo potensielt litt større. Og et nytt headset fra Sony kan også vise folk (i større grad enn PCVR) at VR er kommet for å bli, og ikke bare er enda en gimmick til den generasjonens konsoll slik som Kinect o.l.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Jeg kjøper ikke helt den at det blir for dyrt med trådløst. PS5 har Wifi-6 som teoretisk sett skal kunne brukes til å gjøre hele greia trådløst. Den eneste hindringen blir da batterikapasitet, som jo Quest virker å takle helt fint.

Men jeg skal nå ikke være alt for bastant før jeg har sett ytelse og veiledende pris på greia. Jeg vil tro at de ønsker å presse prisen så mye som mulig.

Trådløst ville absolutt vært et pluss, men det er nok de færreste spillene man faktisk savner det på, så ytelse er i alle fall et bedre fokus, spør du meg.

Vil nok si at de store massene nok ikke er klare nok for trådløst VR. Det krever litt av hjemmenettverket, og den store massen av brukere har ikke alltid godt nok for slikt. For å sikre sikker drift så må da Sony ha egen sender for det for å ha kontroll på signalene, og da starter prisen å vokse for å støtte oppløsning og hastighet godt nok.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Vil nok si at de store massene nok ikke er klare nok for trådløst VR. Det krever litt av hjemmenettverket, og den store massen av brukere har ikke alltid godt nok for slikt. For å sikre sikker drift så må da Sony ha egen sender for det for å ha kontroll på signalene, og da starter prisen å vokse for å støtte oppløsning og hastighet godt nok.

Er temmelig sikker på at Wifi-6 kan brukes med direkte sending, likt som Bluetooth, så et godt hjemmenettverk er ikke nødvendig. Men mulig det er en slik mottaker i headsettet som er for dyrt?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gringorilla said:

Er temmelig sikker på at Wifi-6 kan brukes med direkte sending, likt som Bluetooth, så et godt hjemmenettverk er ikke nødvendig. Men mulig det er en slik mottaker i headsettet som er for dyrt?

Jeg tror det kan være problem dersom wifi-enheten i PS5 både skal fungere som nettverk for boksen og være basestasjon for kontrollerne?

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 24.2.2021 den 12.44):

Jeg tror det kan være problem dersom wifi-enheten i PS5 både skal fungere som nettverk for boksen og være basestasjon for kontrollerne?

Kan ikke si jeg kan nok om slik teknologi til å uttale meg om det. Det eneste jeg vet er at Wifi-6 er latterlig mye raskere enn annen Wifi. Likevel har det en makshastighet på 9,6 GBPS, som er under en tredjedel av hva PS5ens HDMI-port er kapabel til. Mulig dette utelukker det. Man får nemlig dermed ikke 4k og 120FPS da. Med tanke på at PSVR 1 har 120 FPS, så regner jeg med vi får minst det nå også, og 4k eller noe i nærheten kan vi nok også regne med.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (På 26.2.2021 den 8.05):

Kan ikke si jeg kan nok om slik teknologi til å uttale meg om det. Det eneste jeg vet er at Wifi-6 er latterlig mye raskere enn annen Wifi. Likevel har det en makshastighet på 9,6 GBPS, som er under en tredjedel av hva PS5ens HDMI-port er kapabel til. Mulig dette utelukker det. Man får nemlig dermed ikke 4k og 120FPS da. Med tanke på at PSVR 1 har 120 FPS, så regner jeg med vi får minst det nå også, og 4k eller noe i nærheten kan vi nok også regne med.

Datamengden de trenger kommer helt an på komprimeringen. HDMI har liten komprimering og trenger da høy båndbredde, mens over trådløst så komprimerer man mer, og da trenger mindre båndbredde. Blir det samme som forskjell på UHD Blu-ray og Netflix, stor forskjell i komprimering og krav til båndbredde der, selv om oppløsning og Hz er lik. Slutt resultatet er ikke så stor forskjell til at de store mengdene av normale folk bryr seg.

Wifi 6 er ikke så mye raskere enn standard 5GHz, det er egentlig det samme, men bedre antenne styring som er hoved delen av den. Krever at mottaker utstyr er Wifi 6 også.

Lenke til kommentar

For neste generasjons trådløs VR venter mange av oss på: Wigig https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ay

Quote

802.11ay is a type of WLAN in the IEEE 802.11 set of WLANs. It will have a frequency of 60 GHz,[3] a transmission rate of 20–40 Gbit/s and an extended transmission distance of 300–500 meters. It is likely to have mechanisms for channel bonding and MU-MIMO technologies.[2] It was originally expected to be released in 2017, but has been delayed until 2019.[4] 802.11ay will not be a new type of WLAN in the IEEE 802.11 set, but will simply be an improvement on IEEE 802.11ad.[5]

Men det tar sin tid å få den godkjent. Status nå er at det var en RevCom and SASB approval i februar i år, så ser jo ut som det går sakte fremover.

Rundt 2017 sa Valves Gabe Newell at han regnet med at trådløs VR var et "solved problem"

Quote

“My expectation is that [wireless] will be an add-on in 2017, and then it will be an integrated feature in 2018,” said Newell, as reported by Gamasutra.

https://www.roadtovr.com/gabe-newell-expects-wireless-room-scale-to-be-an-integrated-feature/

Det kan jo ha vært en henvisning til wigig ay standarden som skulle opprinnelig være godkjent i 2017.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 1.3.2021 den 6.54):

Wifi 6 er ikke så mye raskere enn standard 5GHz, det er egentlig det samme, men bedre antenne styring som er hoved delen av den. Krever at mottaker utstyr er Wifi 6 også.

"ikke så mye raskere" er tydeligvis et veldig relativt begrep:

Sitat

As Intel put it, "Wi-Fi 6 is capable of a maximum throughput of 9.6 Gbps across multiple channels, compared to 3.5 Gbps on Wi-Fi 5." In theory, a WiFi 6 capable router could hit speeds over 250% faster than current WiFi 5 devices.

 

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 minutter siden):

"ikke så mye raskere" er tydeligvis et veldig relativt begrep:

 

Kommer vel helt an på ruteren/APen som benyttes.

Denne har maks 1,8Gbps og har Wifi 6. https://www.komplett.no/product/1164350/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-archer-ax20-wifi-6-router?feature=freightwidget#

Har en med wifi 6 selv om har 6,1Gbps. Mens min forrige AC router hadde 5,3Gbps, altså mer enn spesifikasjonene du nevner.

Tviler sterkt på at Sony har dyttet inn en som ligger nærmere toppen av skalaen. Finner ikke noe direkte om PS5 sin wifi hastighet, kun de som referere til maks for Wifi 6. Kan se ut som den takler 4 forskjellige 5GHz området som gjør den nokså kapabel vil jeg tro.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (19 timer siden):

Kommer vel helt an på ruteren/APen som benyttes.

Som sagt lenger oppe, etter det jeg har fått med meg trenger ikke ruteren å blandes inn i det hele tatt. Ettersom jeg har forstått kan man kommunisere direkte mellom to Wifi6-enheter, likt som Bluetooth.

AndersT2 skrev (19 timer siden):

Har en med wifi 6 selv om har 6,1Gbps. Mens min forrige AC router hadde 5,3Gbps, altså mer enn spesifikasjonene du nevner.

Det der er mindre, ikke mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...