Gå til innhold

The Burning Crusade kommer til World of Warcraft Classic i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor langt de tar det. Burning Crusade eller Wrath of the Litch King er det jeg forbinder med «peak» World of Warcraft.

Cataclysm er vel uansett vanskelig å få implementert med tanke på endringene det gjør med kartet. Nå vet jeg ikke om de som velger å spille TBC fortsatt kan spille med de som vil ha helt vanilla, men det hadde jo uansett blitt umulig om de kom helt til Cataclysm.

Har også hørt noe rykter om at Classic kan være starten på en ny tidslinje, men det tviler jeg egentlig på. Det hadde jo vært en innrømmelse om at de har mistet kontroll på historien. 

Lenke til kommentar

De fortsetter vel så lenge det selger. Dette er jo "minimum effort" arbeid som settes til C-teamet som uansett generer stor interesse og trolig holder på abonnementer lenger da folk leker med Classic når det er dødtid i Retail osv.

Vi får nok aldri noe Classic+. Tipper de jobber seg opp til Wrath of the Lich King som er der veldig mange føler at "Classic" slutter og spillet går over til å bli mer som Retail. Hva de gjør når Wrath er ferdig er jo ikke godt å si, vil de resette og kjøre det hele på nytt eller lar de bare serverne stå ferdigspilt. Ikke godt å si.

 

Med det sagt så liker jeg at de går for en #SomeChanges. Jeg forstår hvor de kom fra med #NoChanges på Vanilla Classic men enkelte forbedringer er det bare idiotisk å ikke implementere. At de fjerner cap på antallet dungeons du kan ta på så så kort tid. Det at de balanserer Paladins på tvers av Horde og Alliance. Jeg synes alle slike quality-of-life improvements er helt greit. Bort med spell bashing som var et resultat av hvordan nettverk og infrastruktur var tilbake i 2007. At de introduserer Blood Elves og Draenei via en egen pre-patch fremfor at du ikke har tilgang til de før The Dark Portal åpner gir også mening. De går for pre-nerf versjoner av bosser, de fjerner game breaking tuning som var idiotisk men vi får ikke servert den enkleste utgaven av bosser og RAIDs fra dag en sånn som med Vanilla Classic. At dette er jo til det bedre.

 

Synes dog at dette med å gi alle en level 58 boost er tullete. Jeg forstår tanken bak, det skal gi spillere som ikke spilt Vanilla Classic muligheten til å føle at de kan hoppe inn i TBC Classic uten å måtte spille seg igjennom Vanilla level 1-60 innholdet først.

Men dette er jo med på å undergrave veldig mye synes jeg. Det betyr at de av oss som ønsker å spille igjennom 1-60, ønsker å plukke opp Blood Elves eller Draenei som ikke kan boostes vi vil nå få langt færre spillere å spille med på vår vei til level 60. Dette legger jo også opp til en idiotisk min/maxing av klasser. Hvor mange trolig synes at det å ta opp en ny karakter fra 1-60 blir for kjedelig så de forholder seg til den/de karakterene de allerede har på level 60 så vil jo en level 58 boost gjør sånn at alle nå kan starte med S-tier klasser i TBC.

Dette gjør det jo bare enda verre for de som spiller Sub-Tier klasser sånn som DPS Paladin, DPS Druid, DPS Priest og DPS Warrior. Serverne kommer jo til å renne over av folk som spiller DPS Warlock, DPS Hunter og DPS Mage da de er subjektiv de best DPS klassene i TBC og når alle får en level 58 boost så er det jo ingenting som forhindrer brorparten å hoppe på disse klassene helt uavhengig av hva de spilte i Vanilla Classic.

 

Synes også tanken at du må BETALE for å kopiere karakteren din over til Vanilla-era server høres nokså idiotisk ut. Ønsker du å bli værende på Vanilla så må du altså betale for å bli det. Alle spillere burde fått et valg, vil du gå videre til TBC eller vil du bli værende på Vanilla. Uansett hva du velger så er det gratis, men du må velge. Ikke burde sitte å forvente at de får duplisert karakteren sin, noe sånt burde i så fall koste penger men jeg synes det er en idiotisk ting å monetize i et spill som dette.

 

Og det at de ikke ser ut til å ha noen som helst plan om ferske TBC servere hvor alle må starte på nytt. Eller nye Vanilla servere hvor folk kan starte på nytt virker utrolig merkelig. Økonomien i Classic er helt ødelagt og det meste skyldes ekstrem grad av min/maxing og ikke minst at det florerer av bots som Blizzard ikke ser ut til å bry seg om. Igjen så er Classic minimum effort så det holder så Blizzard som klarer å holde Retail nokså botfritt lar Classic renne over av bots. At bots farmer ting fra under bakken i hopetall og ødelegger økonomien uten å bli fanget opp er jo helt utrolig. Og de ser ut til å la denne skakkjørte økonomien bare bli med over inn i TBC.

Hva er ideen bak disse Vanilla-era serverne om de ikke skal ha noen servere som har faste resets? Folk har jo spilt igjennom innholdet, det er ytterst få grunner til å bli værende igjen på disse serverne når du alt har fått spilt igjennom alt innholdet og fått alt utstyret du ønsker. Old Runescape, Lotro osv har egne servere som resetter seg jevnlig for de som ønsker å bli med på bølgen flere ganger. At de ikke har noen planer eller tanker om noe lignende virker litt merkelig. Det å beholde alle Vanilla-serverne så de har alle servere dobbelt opp med en utgave i Vanilla og en utgave i TBC høres jo ut som en ghost town av Vanilla servere så fort TBC lanseres. Klart noen vil bli igjen og bare kose seg med å være i Vanilla men det er vel ikke så fryktelig mange.

 

Uten noen ferske TBC servere så kommer jeg nok ikke til orke å forholde meg til TBC Classic. Og det burde jo være det letteste i verden og noe som knapt vil koste Blizzard penger i det hele tatt å bare gi ut minimum 1x PvE, 1x PvP og 1x RP server som er fersk og uten boost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vil komme med noen kontra agrument til negativtet om boostingen.
Jeg ville ikke levle i Classic av flere grunner:
- Tok fryktens lang tid
- Ikke superfan av design på de gamle questene, og mangel av questhubs
- Lite quests etter level 50
- Classen jeg ville spilt i endgame, var ekstra horribel å levle med.
- Classic sitt endgame var ikke særlig intressant, og til tider bare fryktelig tungvint.

Så hadde egentlig avskrevet at derfor jeg aldri kom til å spille Classic TBC og Wotlk.

Så havner jeg veldig naturlig i den campen som denne boosten er positiv for. Jeg forstår noen av bekymringene,  men jeg håper at "campen min" er stor nok, til at innstrømmingen av spillere som ellers aldri ville spilt Classic TBC, utveier de potensielle negative effektene. 

Så oppsummert, så syns jeg det er veldig fint av Blizzard å lansere Classic TBC med fokus på TBC delen av spillet, og ikke nødvendigvis så mye på det som kom i forkant. Så jeg deler heller bekymringene rundt at den ødelagte økonomien i Classic skal dras inn i TBC, selv om jeg ikke tviler på at økomomien går i dass på TBC etterhvert også.
 

Lenke til kommentar

Nå er det jo verdt å merke seg at exp kravet for å nå level 60 er redusert i TBC, litt avhengig av hvilken patch de går for men med Vanilla så gikk de jo for en iterasjon av siste offisielle så blir vel mye det samme her. Vi fikk vel aldri nøyaktige tall på hvor mye exp kravet ble redusert men folk flest sier vel at det ligger på ca 25%. Patch 2.3 introduserte jo også flere quest hubs osv, så dette med lite quests var jo på sett og vis også eliminert fra og med patch 2.3.

Så de argumentene som var imot levelling i Vanilla Classic vil jo trolig være kraftig forbedret med TBC Classic. Og du bruker merkbart mindre tid på å komme deg fra A til B i TBC som et resultat av at de implementere langt flere flight masters så du ikke hadde like store avstander som du måtte traversere uten å kunne benytte en flight path.

 

Hele denne problemstillingen ville jo vært unngått om de bare kom med ferske servere hvor boost ikke er mulig. Da vil jo alle som ønsker en folksom level 1-70 opplevelse automatisk trekke mot disse serverne og bli fornøyde. Mens alle de som vil skippe rett til TBC og Outland kan gjøre det med sine eksisterende karakterer eller via boost på alle de andre serverne.

Om de ikke tilbyr ferske servere og samtidig tilbyr boost så er det jo egentlig bare salt i såret for alle oss som hadde håpet på en ny runde med mange spillere som tar fart på ferden fra level 1. Ikke bare vil mange fortsette rett på sine level 60 karakterer, som jo er sånn det normalt fungerte i sin tid, men nå vil enda færre starte fra level 1 ettersom de bare kan booste seg til level 58.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hadde vi fått de nye character modellene, med all den nye customisation som kom i shadowlands. En modernisert level design for zones, dungeons og raids. Med nye enemy models, og nye mechanics for alle boss fights så kunne jeg ha vært hypa for tbc. Men er ikke akkurat interessant å spille gjennom content jeg allerede har gjort en million ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
RamGuy skrev (2 timer siden):

Nå er det jo verdt å merke seg at exp kravet for å nå level 60 er redusert i TBC, litt avhengig av hvilken patch de går for men med Vanilla så gikk de jo for en iterasjon av siste offisielle så blir vel mye det samme her. Vi fikk vel aldri nøyaktige tall på hvor mye exp kravet ble redusert men folk flest sier vel at det ligger på ca 25%. Patch 2.3 introduserte jo også flere quest hubs osv, så dette med lite quests var jo på sett og vis også eliminert fra og med patch 2.3.

Så de argumentene som var imot levelling i Vanilla Classic vil jo trolig være kraftig forbedret med TBC Classic. Og du bruker merkbart mindre tid på å komme deg fra A til B i TBC som et resultat av at de implementere langt flere flight masters så du ikke hadde like store avstander som du måtte traversere uten å kunne benytte en flight path.

 

Hele denne problemstillingen ville jo vært unngått om de bare kom med ferske servere hvor boost ikke er mulig. Da vil jo alle som ønsker en folksom level 1-70 opplevelse automatisk trekke mot disse serverne og bli fornøyde. Mens alle de som vil skippe rett til TBC og Outland kan gjøre det med sine eksisterende karakterer eller via boost på alle de andre serverne.

Om de ikke tilbyr ferske servere og samtidig tilbyr boost så er det jo egentlig bare salt i såret for alle oss som hadde håpet på en ny runde med mange spillere som tar fart på ferden fra level 1. Ikke bare vil mange fortsette rett på sine level 60 karakterer, som jo er sånn det normalt fungerte i sin tid, men nå vil enda færre starte fra level 1 ettersom de bare kan booste seg til level 58.

25% mindre av noe jeg har null interesse for resulterer bare i 75% av noe jeg har null interesse for. 

De må gjerne ha et realm for "puristene" som vil ha det så tungvint som mulig, problemet er at "ingen" kommer til å spille der om det finnes lettere alternativer, det er helt utopia. Du sier jo selv hvor min/max spillerbasen alt er på Classic. 

Så problemet til Blizzard er enten tvinger de alle til å gjøre det den tungvendte veien, som fort utelukker alle de som er kun intressert i TBC, eller så endrer de for mye og fiendtligjør de som er ute etter en genuin TBC opplevelse.

1 boost virker ut som en fin mellomvei for å inkludere de som ikke spilte Classic, og de som eventuelt vil rerolle fra Classic, men ikke vel levle igjen. Uten å ødelegge for mye. 

At Blizzard ikke skulle prøve å interessere flest mulig spillere i Classic TBC launch, syns jeg og er utopia. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (På 20.2.2021 den 12.49):

Synes også tanken at du må BETALE for å kopiere karakteren din over til Vanilla-era server høres nokså idiotisk ut. Ønsker du å bli værende på Vanilla så må du altså betale for å bli det. Alle spillere burde fått et valg, vil du gå videre til TBC eller vil du bli værende på Vanilla. Uansett hva du velger så er det gratis, men du må velge. Ikke burde sitte å forvente at de får duplisert karakteren sin, noe sånt burde i så fall koste penger men jeg synes det er en idiotisk ting å monetize i et spill som dette.

Tror du har misforstått litt. Man kan velge for hver enkelt karakter om den skal bli værende i vanilla eller fortsette til tbc, det er gratis, og når valget først er gjort kan man ikke ombestemme seg.
Hvis man vil klone karakteren sin og få den både på vanilla serveren og tbc serveren, da må man betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...