Gå til innhold

Cyberpunk 2077 ble den største digitale spillanseringen noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At Cyberpunk 2077 hadde den største digitale lanseringen noensinne er ikke overraskende. Spillet ble av CDPR framstilt med bakgrunn i trailere og markedsføringen som et interaktivt og spennende åpen verden action/adventure spill. Det ble lovet NPCs med 24 timers rutiner, politijakter, muligheten å bli kongen av Night city med mulgihet for å bruke de skittene pengene man tjente på luksus og morro.

Når dette var konseptet de solgte er det ikke rart at spillet solgte i bøtter og spann på lanseringsdagen. Dersom CDPR hadde som mål å kun selge Cyberpunk 2077 som forhåndsbestillinger og på releasedagen, og oppnå statusen spillet som solgte mest noensinne på lanseringsdagen så har de oppnådd dette målet. Dersom målet var å lage et kvalitetsspill som også selger kopier etter lanseringsdagen så har de feilet i en episk skala.

På papiret og på bakgrunn av trailere burde Cyberpunk 2077 vært det beste action/adventure spillet noen sinne, men det kan ikke engang måle seg med spill fra 2005 engang når det handler om interaktivitet, NPCs og AI. For å si det enkelt og greit så finnes det ikke interaktivitet, intelligens hos NPCs eller noen form for kamp eller kjøre AI. Spillet stråler så lenge man følger CDPR sin strømlinjeformede historie, men med en gang man prøver å utforske spillet utenfor faste oppdrg, så feiler spillet i episk skala. Etter min mening så burde spillet på alle platformer blitt trukket tilbake for så å bli gitt ut på nytt når det var kommet ut av early access stadiet. Spillet er så uferdig som jeg noen sinne har sett et spill.

Håper bare de holder det de har lovet de millionene av kjøpere som trodde de kjøpte spillet de hadde sett i trailere og andre former for markedsføring og fikser spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle kanskje roet ned med den enorme markedsføringen før spillet ble lansert og brukt ressursene andre plasser, men dog igjen så har de tjent  vanvittige summer på spillet....og anses vel da som en suksess uansett 🤷‍♂️ 
  

Håper det blir noe etterspill økonomisk, for om dette blir akseptert setter det en tragisk standard på hva man kaller et «ferdig produkt»

Lenke til kommentar

Cyberpunk-lanseringen kan fremstå desperat, men jeg tror den var veloverveid. Forrige konsollgenerasjon gikk mot slutten, og selv om det fortsatt vil være en stund til folk slutter å kjøpe spill til den, vil nok ikke potensialet bli høyere enn det var i julen 2020. Spillet vil alltid kjøre dårlig på disse konsollene, selv om de skulle klare å rette alle feil. Samtidig får man versjonen til neste generasjon med på kjøpet. Nå har vi dermed en stor mengde spillere som sitter med en finfin unnskyldning til å oppgradere når tilgjengeligheten tillater det. Genialt for Sony og MS, som jeg mistenker har hatt en finger med i spillet. Dessuten vil spillet få stadig fornyet oppmerksomhet etter hvert som det forhåpentligvis forbedres.

Cyberpunk burde strengt tatt vært en ren nestegenerasjons-tittel og blitt sluppet til julen 2021 eller enda senere, men jeg tviler på at det ville vært like lønnsomt. Dessuten har lanseringen satt et par interessante rettslige problemstillinger på dagsorden. I det hele tatt tror jeg vi kan si at vi får mye moro for pengene her, selv om det kanskje var en annen type moro de fleste hadde håpet på.

Lenke til kommentar

Synes Cyberpunk er bra, jeg. Har kost meg i de 40-50 timene jeg har brukt. Litt synd at de ikke fikk realisert alle planene/ønskene de hadde får spillet, og håndteringen av forrige generasjons konsoller var katastrofal, men ellers er det mye bra her og.

Den største tabben de gjorde var nok å vise fram spillet lenge før det var ferdig. Tydeligvis mange som fikk for seg at det som ble vist frem var lovnader, på tross av alle advarsler om work in progress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...