Gå til innhold

ANMELDELSE: Immortals Fenyx Rising


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, -Shroom-Dustifier said:

Synes det er morsomt med så mange som sier det er en ripoff av BOTW, som om Nintendo har enerett på open world sandkasse spill med tegneserie aktig grafikk.

Nå er det litt mer enn grafikken og landskapet som er veldig likt. Alt fra monstre/dyr, slåssingen, fysikken, evnen til å gli gjennom lufta, klatre hvor man vil, shrines, til historien om slemmingen som har gjort om verden til et ondt mørke, måten stamina fungerer osv. osv. Det er helt åpenbart at spillet aldri hadde eksistert uten BoTW. Ikke at det er noe galt i det, det er et meget bra spill å la seg inspirere av.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
13 hours ago, MrLuni said:

Tja må vell gå en grense på plagiat eller noe?

Det ville vært fullstendig håpløst. Som om ingen kan lage skytespill hvor man sikter ned løpet som i Call of Duty, eller som om ingen andre skal kunne lage Souls-like-spill hvor man spiller i tredjepersonsperspektiv og kjemper seg gjennom skumle fiender i en mørk verden. Det er en grunn til at vi har sjangre, som ofte er sammensatt av spill som minner om hverandre eller benytter seg av lignende mekanismer. BOTW skapte arguably en ny sjanger, men føyer seg selv fint i en sjanger allerede: åpen verden/sandkassesjangeren med hoved- og sideoppdrag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Andreas Bjørnbekk @Gamer said:

Det ville vært fullstendig håpløst. Som om ingen kan lage skytespill hvor man sikter ned løpet som i Call of Duty, eller som om ingen andre skal kunne lage Souls-like-spill hvor man spiller i tredjepersonsperspektiv og kjemper seg gjennom skumle fiender i en mørk verden. Det er en grunn til at vi har sjangre, som ofte er sammensatt av spill som minner om hverandre eller benytter seg av lignende mekanismer. BOTW skapte arguably en ny sjanger, men føyer seg selv fint i en sjanger allerede: åpen verden/sandkassesjangeren med hoved- og sideoppdrag. 

Please, call of duty burde saksøkes av Hidden and dangerous og infiltration, et spill og en mod som hadde Iron sights lenge før cod.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (53 minutter siden):

Please, call of duty burde saksøkes av Hidden and dangerous og infiltration, et spill og en mod som hadde Iron sights lenge før cod.

Mistenker at det var litt av poenget til Andreas: å saksøke Immortals for å hente inspirasjon fra BotW, som i seg selv henter inspirasjon fra mye annet, er litt som å saksøke CoD for ADS når de ikke var først ute med det selv. 

Lenke til kommentar

Jeg er helt klar over at det ganske tydelig er inspirert av BOTW, men noen folk oppfører seg som om det er forbudt, som om BOTW ikke har tatt inspirasjon fra ande spill osv osv. Jeg for min del er bare glad for at dette spillet eksisterer. Jeg likte godt BOTW og ser frem til mer av noe som ligner. Det er veldig tydelig i mine øyne at dette spillet er inspirert av BOTW men på ingen måte plagiert.

Lenke til kommentar
Andreas Bjørnbekk @Gamer skrev (10 timer siden):

Det ville vært fullstendig håpløst. Som om ingen kan lage skytespill hvor man sikter ned løpet som i Call of Duty, eller som om ingen andre skal kunne lage Souls-like-spill hvor man spiller i tredjepersonsperspektiv og kjemper seg gjennom skumle fiender i en mørk verden. Det er en grunn til at vi har sjangre, som ofte er sammensatt av spill som minner om hverandre eller benytter seg av lignende mekanismer. BOTW skapte arguably en ny sjanger, men føyer seg selv fint i en sjanger allerede: åpen verden/sandkassesjangeren med hoved- og sideoppdrag. 

COD og Battlefield er jo begge skytespill, men veldig ulik fordi.

Uncharted og Tomb Raider er jo i samme sjanger, men også ulik.

Get iiiit?

Lenke til kommentar
MrLuni skrev (2 timer siden):

COD og Battlefield er jo begge skytespill, men veldig ulik fordi.

Uncharted og Tomb Raider er jo i samme sjanger, men også ulik.

Get iiiit?

Joda, men det er fremdeles mange likheter mellom feks Uncharted og Tomb Raider

 

Begge spillene handler om Arkeologer som blir jaktet på av skurker. 

 

Begge spillene er Third person

 

Begge Spillene har meele combat

 

Begge spillene er gjerne satt i bortglemte sivilisasjoner. 

 

Begge spillene er satt i eksotiske steder, enten om det er russland, peru, madagascar, midtøsten. 

 

Begge spillene bruker overnaturlige aspekter. 

 

Begge spillene bruker mye klatring. 


Begge spillene har Puzzle solving


Begge spillene har collectibles


Uncharted 4 (2016)  introduserte stealth som faktisk fungerte selv om Rise of the tomb raider (2015)hadde hatt skikkelige stealth mechanics i ett år allerede, ingen som skrek plagiat da. 


Jeg ser ofte at seriene blir sammenlignet, men aldri anklaget for plagiat. 

 

Men alikevel så føles spillene anderledes ut? Mon tro om det kan også stemme med Immortal Fenyx Rising. 

Det er åpenbart at Fenyx har tatt inspirasjon fra BOTW, akkurat som at BOTW tok inspirasjon fra andre spill. Man kan fint si at Fenyx er "tungt" inspirert av BOTW, men hva så? Det er da fremdeles lagt inn en latterlig mengde med arbeid alikevel, på og lage en story, kode hele spillet, ganske anderledes grafikk, Puzzles etc etc. Jeg likte BOTW og for min del tenker jeg at Fenyx ser kjempebra ut, og gleder meg til og spille det. 

Endret av -Shroom-Dustifier
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein.F. skrev (19 timer siden):

Større forskjell på BotW og Immortals enn på CoD og Battlefield.

Men dem blir jo ikke sammenlignet en gang...

I anmeldelser til Immortals så sier jo ALLE noe om sammenligningen 0.o 

Har ingenting mot spillene. Bare syns det bynner å bli litt sært i bransjen.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...