Gå til innhold

HBO starter produksjonen av The Last of Us-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trist at når de først skal lage serier om spill, så tar de selvfølgelig et spill med middelmådig historie fordi kvaliteten på spillhistorien kommer i annen rekke. Det eneste kriteriet er at spillet er populært.

Skulle ønske noen en dag var så modige at de lagde en film eller serie basert på en bra spillhistorie, men da må de jo bruke et "ukjent" spill, og der mangler folk dessverre fremdeles kunnskap, pluss at det selvsagt ville vært en mye høyere risiko å gjøre dette kontra å basere det på en bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
radiohodet skrev (13 minutter siden):

Trist at når de først skal lage serier om spill, så tar de selvfølgelig et spill med middelmådig historie fordi kvaliteten på spillhistorien kommer i annen rekke.

Har du lest riktig? The Last of Us-historien har jo blitt skrytt opp i skyene og er blitt nevnt av mange som en av de aller beste historiene i et spill noensinne. Edge magazine, som er en av de strengeste og kanskje mest anerkjente anmelderne sa: "Naughty Dog has delivered the most riveting, emotionally resonant story-driven epic of this console generation".

Endret av Nimrad
  • Liker 7
Lenke til kommentar
radiohodet skrev (8 minutter siden):

Trist at når de først skal lage serier om spill, så tar de selvfølgelig et spill med middelmådig historie fordi kvaliteten på spillhistorien kommer i annen rekke. Det eneste kriteriet er at spillet er populært.

 

Har kanskje dårlig hukommelse, men det er dog syv år siden spillet kom så la gå. Men en middelmådig historie burde jo gi middelmådig kritikk, kan du vise til dette?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gleder meg til serien og trur at den kan bli riktig så bra. Det som eg er mest spent på er om dei går for ei filmatisering av historia i spelet og karakterane, eller om dei berre bruker settinga med zombie-utbruddet for å fortelle ei parallell historie satt i samme univers.

Eg kan sjå fordelar og ulempar med begge utgangspunktet. Det å lage film og TV-seriar frå spel har vist seg å være svært vanskeleg å lykkas med, enten så blir det fort blåkopi av spelet som ein baserer seg på, eller så fjerner ein seg så langt frå kjeldematerialet at fans av spelet ikkje kjenner igjen anna enn tittelen.

Eg synes eg den typen zombiar som tLoU portretterer er såpass unike og spennande å utforske vidare at eg har forhåpningar. Håper berre at dei klarer å finne rette balansen mellom å lage drama-serie som berre innimellom har zombiar, og ein TV-serie der karakterane berre spring frå zombiane og aldri har tid til å snakke om andre ting.

 

Eg er litt redd for at timinga er litt dårleg ettersom tLoU2 fekk mykje negativ oppmerksomheit. I mine auger sterkt ufortent kritikk med utgangspunkt i bruddstyrker og fyrt under av personar som ikkje hadde spelt gjennom spelet og som tydelegvis hadde sterkare meiningar om det dei meinte spelet promoterte enn det spelet faktisk inneholdt.

Det var absolutt ting å sette fingeren på i oppfølgaren, personleg syntes eg spelet blei litt langdrygt og at flyten i historia blei dårleg når ein heile tida hoppa fram og tilbake. Eg var nært på å legge kontrollaren på hylla fleire gongar, og då veit eg av erfaring at faren er stor for at neste gong eg sett meg ned med spelet så har eg både gløymt viktige detaljar i historia, og kanskje mest kritisk gløymt kontrollane som eg må lære meg på nytt heilt sjølv. Det gjer spelopplevinga mykje dårlegare når det blir mykje prøving og feiling for å få karakteren til å gjere det du vil.

Eg kjener meg ikkje igjen i det som dei høgaste kritikerane ropte mest om. Mykje av det som blei kritisert var enten basert feilaktige slutningar etter å ha sett enkelte mellomsekvensar som blei lagt ut på internett før lansering, eller basert på påstand om ulogiskheiter som spelet hadde forklaringar på.

Dei som gjekk til oppfølgaren og forventa seg eit reint action-spel utan emosjonell manipulasjon, utan sjokkerande vrier, og utan store moralske spørsmål som aldri blir svart ut, kan umogleg å fått med seg fyrste spelet.
Eg kunne godt tenkt meg at oppfølgaren tok handlinga og fokuset sitt i ei heilt anna retning, men eg sitt ikkje igjen med inntrykket at oppfølgaren ikkje var tru til sitt univers og til varemerket the Last of Us.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
radiohodet skrev (På 22.11.2020 den 16.38):

Trist at når de først skal lage serier om spill, så tar de selvfølgelig et spill med middelmådig historie fordi kvaliteten på spillhistorien kommer i annen rekke. Det eneste kriteriet er at spillet er populært.

Skulle ønske noen en dag var så modige at de lagde en film eller serie basert på en bra spillhistorie, men da må de jo bruke et "ukjent" spill, og der mangler folk dessverre fremdeles kunnskap, pluss at det selvsagt ville vært en mye høyere risiko å gjøre dette kontra å basere det på en bok.

De fleste her er uenig med deg, men vet du hva, du har delvis rett. Selv om jeg synes Last of us 1 OG 2 er noen av de beste spillene som er laget.

Selv om mange ikke klarte å svelge historien i 2, er historien der mye sterkere enn i 1. Last of us 1 har en middelmådig historie fortalt på en helt fantastisk måte. Skuespillet og formidlingen av historien var av ypperste kvalitet. Men selve historien? Ikke veldig orginal, ikke veldig spennende i seg selv. Zombi apokalypse (med en vri), mann følger jente fra A til B. De opplever en del dritt underveis.

Men det er i ikke det samme som om det ikke kan bli en fantastisk serie. Uorginalt premiss, kan likevel bli veldig bra. Om gjort riktig.

 

Lenke til kommentar

Det som kanskje var det sterkaste og mest orginale historieelementet i the Last of Us 1 var nok sjølve slutten som klart skill seg ut frå likande historier som har blitt fortalt.
Den traff ein god balanse mellom å både være avsluttande samtidig som at dei fleste ikkje fant slutten tilfredsstillande, men samtidig som at dei aller fleste godt forstod kvifor slutten blei som den blei.

Eg trur aldri eg har hatt så motstridande meining om ein slutt før i noko medium, slutten gjorde meg både frustrert, fornøgd, trist og glad, alt dette samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Eg trur aldri eg har hatt så motstridande meining om ein slutt før i noko medium, slutten gjorde meg både frustrert, fornøgd, trist og glad, alt dette samtidig.

Jeg mistenker at de som likte TLoU2 var de som satt igjen med lignende tanker som deg etter de første. De som misforstod alt og tenkte at Joel beseiret de onde og alt var bra, det er de samme som følte seg snytt, lurt, pissa på eller hva nå enn folk sier de opplevde oppfølgeren som.

Jeg synes toeren var veldig, og en helt naturlig fortsettelse fra det første. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Noiz said:

Skal følge med, men er skeptisk. Så lenge Neil Druckmann er med, kan dette fort gå til helvette.

Gud forby at mannen som skapte franchisen er med!

22 minutes ago, Buddy Dakota said:

Jeg mistenker at de som likte TLoU2 var de som satt igjen med lignende tanker som deg etter de første. De som misforstod alt og tenkte at Joel beseiret de onde og alt var bra, det er de samme som følte seg snytt, lurt, pissa på eller hva nå enn folk sier de opplevde oppfølgeren som.

Jeg synes toeren var veldig, og en helt naturlig fortsettelse fra det første. 

Oi. Har ikke tenkt på det på den måten før. Det forklarer jo en hel del da.

Lenke til kommentar
radiohodet skrev (På 22.11.2020 den 16.38):

Trist at når de først skal lage serier om spill, så tar de selvfølgelig et spill med middelmådig historie fordi kvaliteten på spillhistorien kommer i annen rekke. Det eneste kriteriet er at spillet er populært.

Skulle ønske noen en dag var så modige at de lagde en film eller serie basert på en bra spillhistorie, men da må de jo bruke et "ukjent" spill, og der mangler folk dessverre fremdeles kunnskap, pluss at det selvsagt ville vært en mye høyere risiko å gjøre dette kontra å basere det på en bok.

Jeg spiller stort sett spill der historien står i sentrum. Har du noen gode spill å anbefale til meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...