Gå til innhold

Færre nye ideer under korona? Her er ekspertens tre råd for mer innovasjon fra hjemme­kontoret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nøkkelen til gode invensjonsprosesser er dialog og samarbeide – noe som blir vanskeliggjort når det skal skje gjennom en PC-skjerm."

Er usikker på hvor mye av det Tor W. Andreassen skriver som baserer seg på fakta og hvor mye som egentlig er virkeligheten slik han tror den er.

Jeg er sterkt tvilende til at det han skriver stemmer, og begrunner det med mine egne erfaringer som oppfinner.

Patenter er kanskje det nærmeste vi kommer fakta om innovasjon, og da jeg ble pensjonist og fikk mye tid hjemme ble min hobby å søke patent på ideer som har modnet gjennom årene.

Noen ideer har jeg jobbet en del med, men patenter er et enmannsarbeid etter min mening.

Dersom Tor W Andreassen mener at innovasjon er å jobbe i team for å skaffe kapital og lage arbeidsplasser, så er nok jeg et bevis på at han har rett.

Mine patenter har bare skaffet meg utgifter, så det er viktig å samarbeide med de som har pengene.

Selvsagt får en hjelp til det formelle ved å samarbeide med et patentkontor, men for meg var dette uaktuelt fordi utgiftene fort ville sprenge mitt budsjett.

Min erfaring er at det er få som interesserer seg for "oppfinnelser".

Det er en sær hobby og egner seg trolig best for folk som liker å jobbe for seg selv.

Jeg venter for tiden på patent nr.10 og da Norsk Industri og Siemens ønsker deltagere til en konkurranse som de kaller "Norges smarteste industribedrift" har jeg meldt meg på.

10 patenter skulle tyde på at bedriften er smart, men slik er det nok ikke i den virkelige verden.

En bedrift er smart dersom den tjener mye penger, så en investor på eiendomsmarkedet er nok smartere enn en oppfinner.

Meldte meg egentlig på for å få litt mer fokus på innovasjon, og betydningen av dette når vi ønsker ny industri i landet.

Innovasjon er blitt et moteord, men kapitalistene skyr "oppfinnelser" og risikoen som følger med det å starte noe nytt.

Konkurransen krevde en nettside, så derfor har jeg laget innovako.no for de som er interessert i mine "oppfinnelser".

 

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innovasjon trenger ikke nødvendigvis å være en vill ny patenterbar ide som passer best i science fiction filmer. Forbedringer i produksjonen er også innovasjon. F.eks bytte ut et materiale med et annet, eller omorganisere arbeidsflyten. Dette er en av grunnene til at det i det lange løp ofte lønner seg å ha produksjon og engineering på samme lokasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, hva er definisjonen på INNOVASJON?

Problemet er at begrepet mister sin opprinnelige betydning dersom normalt samarbeid på en arbeidsplass er INNOVASJON.

Helt klart vil folk med erfaring fra industrien bli bedre ingeniører enn de som bare har teorien sin fra skolebenken. På 50-tallet da jeg sprang omkring på verkstedet til faren min var den normale opplæringen å jobbe sammen med de som kunne faget, og overlevering av kunnskap på denne måten hadde vært systemet i generasjoner.

Jeg har ikke betraktet dette samarbeidet på et verksted som innovasjon, selv om en finner ut at ting bør gjøres på en annen måte for å spare tid og tjene mer penger.

Men kanskje det er dette som er INNOVASJON, hvem vet?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det ikke er manko på ideer. Utfordringen ligger i å velge hvilken det skal satses på, og gjennomføre. Av 1000 ideer man har er det kanskje 1 det er verd å gjøre noe med. Av 1000 mennesker med en ide det er verd å gjøre noe med, er det 1 som gjør noe med det. Av 1000 prosjekter er det ett som blir til en stor bedrift. Med mindre kjangs enn å vinne i lotto, må man da gjøre noen grep for å bedre mulighetene til å lykkes. (1) Bli ekspert ved å jobbe i mange år innen relevant fagområde, så du vet når du har en god ide (2) Pass på at det du blir ekspert på er et nisjeområde med lav konkurranse (3) Nisjeområdet må ikke være for nisje, lite marked (4) Ikke prøv å lage et nytt marked, konkurer heller på eksisterende produkter, men med bedre egenskaper

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xyzæøå skrev (30 minutter siden):

Min erfaring er at det ikke er manko på ideer. Utfordringen ligger i å velge hvilken det skal satses på, og gjennomføre. Av 1000 ideer man har er det kanskje 1 det er verd å gjøre noe med. Av 1000 mennesker med en ide det er verd å gjøre noe med, er det 1 som gjør noe med det. Av 1000 prosjekter er det ett som blir til en stor bedrift. Med mindre kjangs enn å vinne i lotto, må man da gjøre noen grep for å bedre mulighetene til å lykkes. (1) Bli ekspert ved å jobbe i mange år innen relevant fagområde, så du vet når du har en god ide (2) Pass på at det du blir ekspert på er et nisjeområde med lav konkurranse (3) Nisjeområdet må ikke være for nisje, lite marked (4) Ikke prøv å lage et nytt marked, konkurer heller på eksisterende produkter, men med bedre egenskaper

"Av 1000 prosjekter er det ett som blir til en stor bedrift. Med mindre kjangs enn å vinne i lotto, må man da gjøre noen grep for å bedre mulighetene til å lykkes."

Ja, dette er kanskje realitetene. Derfor har vi fått begrepet "Dødens dal", hvor mange bedrifter ender sitt liv.

Siste del av innlegget ditt forutsetter at den enkelte med sin gode eller dårlige ide skal ut i dødens dal, men må det være slik?

Norge har penger i overflod, og Equinor har rotet bort en vanvittig sum på 200 mrd. i USA. Politikerne har sørget for å pulverisere ansvaret, så trolig er det ingen som er ansvarlig og må skifte jobb. Styrelederen burde tatt på seg ansvaret, men slik er det ikke.

Vi har med andre ord ideene og vi har pengene, og skal velferdsstaten fortsatt være en velferdsstat i årene som kommer må vi ha bedrifter som tjener penger. Når mesteparten av inntektene til bedrifter og folk havner i statskassen burde også staten ta mer av ansvaret med å stable på bena levedyktige bedrifter.

Det er med andre ord ikke bare den enkelte "oppfinneren" eller "kapitalisten" som har ansvar for at det blir bedrifter, men det er et kollektivt ansvar. 

Lenke til kommentar

Jeg har en ide ... for å øke innovasjonen på hjemmekontoret.

Ironisk nok kom jeg på denne ideen når jeg satt på hjemmekontor å leste en viktig tidsskrift.
Den går ut på at man har en hatt formet halvveis som et tak, men med et rede på toppen, med tre svarttroster, dette skal i følge mitt viktige tidsskrift gi bæreren svært mange gode nye ideer. Genialt !

Nå som både mink og høner slaktes over en lav sko, kan vi kanskje drive oppdrett av svarttrost i stedet, samt at mange snekkere er arbeidsledige om dagen, som kunne laget selve hatten? Vinn-Vinn !

aGZDdoG_700b.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...