Gå til innhold

FØRSTEINNTRYKK: En enorm og majestetisk verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (17 minutter siden):

Og i den kommer de med påstander om at våpen og rustniger er basert på ting fra museer,  jeg vil veldig gjerne vite hvilke museer, har overdimensjonerte dårlig lagde viking økser, fantasi versjoner av 1400 talls langsverd,  og flailen fra ringenes herre.

Du er veldig glad i å klage på dette selv etter sist gang da folk gav bevis for at det meste var realistisk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Iki said:

Du er veldig glad i å klage på dette selv etter sist gang da folk gav bevis for at det meste var realistisk...

Du og andre ga null bevis, dere påsto ting som jeg enkelt motbeviste.,  NRK sin egen artikkel har bilde av en kar med 2 hånds flail, et våpen som mest sannsynlig aldri noen gang i historien har blitt brukt, og i hvert fall aldri på 800 tallet, samme bilde viser to rene fantasi økser som ikke ligner grisen og er ren fantasi, hadde du prøvd å selge de øksene til noen vikinger hadde de slått deg i hjel bare av prinsipp. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (10 minutter siden):

Du og andre ga null bevis, dere påsto ting som jeg enkelt motbeviste.,  NRK sin egen artikkel har bilde av en kar med 2 hånds flail, et våpen som mest sannsynlig aldri noen gang i historien har blitt brukt, og i hvert fall aldri på 800 tallet, samme bilde viser to rene fantasi økser som ikke ligner grisen og er ren fantasi, hadde du prøvd å selge de øksene til noen vikinger hadde de slått deg i hjel bare av prinsipp. 

jwE0GUYHi3V6CsIEHOjLowB2x9tFdeB3PoR3ZdtzDxlg.jpg.9e071de2b8b5a210f223d451868ec0fc.jpg

Det er dette bildet du klager på?

 

Her har du historiske økser fra tidsperioden:

15961d4a0d9a1b103a08618915dac427.thumb.jpg.59760839f9ceff32318740febcb5a8fc.jpg

Øksehodene brukt kunne være over 45 cm høye.

 

Hva gjelder flail:

"The haft is usually shown as approximately 1–4 feet long and the head can be a smooth metal sphere or a somewhat geometric shape, with some variants covered in spikes. The chain also varies, sometimes being no more than a few links to form a hinge, while others exceed the length of the haft and are several feet long. Artwork shows most of these weapons having handles longer than 3 ft and being wielded with two hands"

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Iki said:

jwE0GUYHi3V6CsIEHOjLowB2x9tFdeB3PoR3ZdtzDxlg.jpg.9e071de2b8b5a210f223d451868ec0fc.jpg

Det er dette bildet du klager på?

 

Her har du historiske økser fra tidsperioden:

15961d4a0d9a1b103a08618915dac427.thumb.jpg.59760839f9ceff32318740febcb5a8fc.jpg

Øksehodene brukt kunne være over 45 cm høye.

 

Hva gjelder flail:

"The haft is usually shown as approximately 1–4 feet long and the head can be a smooth metal sphere or a somewhat geometric shape, with some variants covered in spikes. The chain also varies, sometimes being no more than a few links to form a hinge, while others exceed the length of the haft and are several feet long. Artwork shows most of these weapons having handles longer than 3 ft and being wielded with two hands"

Fra samme wiki artikkel du quoter fra.

"Despite being very common in fictional works such as cartoons, films and role-playing games as a "quintessential medieval weapon", historical information about this type of flail is somewhat scarce. A few doubt they existed at all due to the number of pieces sitting in museums that turned out to be forgeries, as well as the unrealistic way they are depicted in art."

20201109_151137.jpg.12b96363782eb6352ff0245648801bc2.jpg

Det røde er ren fantasi,  øksene er overdimensjonert på alle måter, hode ville veie 4-5 ganger mer en de burde, den ene øksa har lær festet øksehode, som får den til å se mer ut som en fantasi indianer tomahawk enn en fantasi viking øks. 

Den andre øksa har jern forsterkninger på skaftet,  og en jern kule på enden, ren fantasi. En rød brann øks ville være mer korrekt forid den finnes faktisk.  Han til Venstre har et belte som ser ut som et belte Hulk Hogan vinner i wrestle mania, null beviser for at underarms beskyttere ble brukt av vestligste folk i Europa. Så har du flailen til han til høyre.

Det grønne er sånn iffi, tvilsomt at folk brukte dedikerte tøy rustinger på denne tiden, ingen skriftlige eller arkeologiske kilde  viser til dette,  men tøy overlever ikke 1000++ årså bra og det kan være grunner til at kildene ikke nevner det, så iffy, men hadde det hvert det eneste så ville jeg være fornøyd. Jeg farget også kniv slira til han til høyre grønn da den rett og slett er enrom, så bred blada kniver/seaxer har jeg aldri hørt om  men selve stilen er ok.

Det gule er bare WTF, greier ikke identifisere hva det er, men ser rart ut.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (4 minutter siden):

"historical information about this type of flail is somewhat scarce. A few doubt they existed at all"

Ingenting her som sier at de ikke fantes, kun at noen tviler.

Finnes folk som tviler på dinosaurer og at jorden er rund...

 

Gunfreak skrev (6 minutter siden):

Det røde er ren fantasi,  øksene er overdimensjonert på alle måter, hode ville veie 4-5 ganger mer en de burde, den ene øksa har lær festet øksehode, som får den til å se mer ut som en fantasi indianer tomahawk enn en fantasi viking øks. 

Igjen, opp til 45 cm høye/lange blad på økser fra tiden.

Den største øksen funnet var gigantisk, og man måtte bruke to hender for å løfte hodet.

 

Økser funnet på tiden har også tegn til bindinger med lær, ikke for funksjon men for dekorasjon.

Gunfreak skrev (41 minutter siden):

 Jeg farget også kniv slira til han til høyre grønn da den rett og slett er enrom, så bred blada kniver/seaxer har jeg aldri hørt om  men selve stilen er ok.

Kniven kan godt være en seax.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...