Gå til innhold

ANMELDELSE: Amnesia: Rebirth


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor jevnt er spillet, dvs hvor mye horrorbasert gameplay er fordelt jevnt i spillet? Er det f.eks mye vandring gjennom lineære passasjer i forhold til utforsking og sniking?

Jeg vil si det er en god blanding. Det er segmenter som er helt lineære, og lengre utforskningssegmenter som gjerne blir brutt opp av noe farlig du må snike deg rundt. De er litt sparsommelige med de rene horror-scenene, som jeg vil si gjør dem mer effektive i dette tilfellet. Men det er ofte en subjektiv sak.

Lenke til kommentar

OFF TOPIC:

Hvorofr er det ingen som skriver om de latterlige nye prisene på spill i Norge? Må jeg virkelig dra til Sverige, eller vente flere måneder med å kjøpe nye spill?

Går ut ifra at de fleste veit hva Uncharted: Lost Legacy er. Altså et mindre spill, til en mindre pris. Det koster også deretter.

Nå er Miles Morales til salgs, og det er akkurat samme type spill. Men prisen i Norge sjokkerer. Og kan gi folk et feil inntrykk av hva spillet fakritks er. Det står heller ikke noe om at det ikke er et nytt stort Spider-Man spill. Jeg vil ikke si prisen her. Jeg vil dere skal gjette før dere klikker på linken å ser selv. Jeg fikk vondt i magan når jeg så det. Og absolutt ingen snakker lm det, eller spør hvorfor det er sånn.

https://www.komplett.no/product/1161518/gaming/spill/spill-til-playstation-5/marvels-spider-man-miles-morales

Lenke til kommentar
Santiano skrev (1 time siden):

OFF TOPIC:

Hvorofr er det ingen som skriver om de latterlige nye prisene på spill i Norge? Må jeg virkelig dra til Sverige, eller vente flere måneder med å kjøpe nye spill?

Går ut ifra at de fleste veit hva Uncharted: Lost Legacy er. Altså et mindre spill, til en mindre pris. Det koster også deretter.

Nå er Miles Morales til salgs, og det er akkurat samme type spill. Men prisen i Norge sjokkerer. Og kan gi folk et feil inntrykk av hva spillet fakritks er. Det står heller ikke noe om at det ikke er et nytt stort Spider-Man spill. Jeg vil ikke si prisen her. Jeg vil dere skal gjette før dere klikker på linken å ser selv. Jeg fikk vondt i magan når jeg så det. Og absolutt ingen snakker lm det, eller spør hvorfor det er sånn.

https://www.komplett.no/product/1161518/gaming/spill/spill-til-playstation-5/marvels-spider-man-miles-morales

Ser ut ifra kommentarene dine at du har et tydelig problem med spillpriser. Og blir litt urolig at du tar det opp i denne tråden som omhandler noe helt annet. Å det å oppfordre folk til å drive gjettekonkurranse? Vondt i magen?
800 kr er jo veilendende pris på ps5 spill, ikke noe ukjent det. Har du ikke råd til det så anbefaler jeg Xbox gamepass. 

Lenke til kommentar

799 skal være for Ultimate Edition som inkluderer remasteren av Marvel's Spider Man. Utgaven med kun Miles Morales ligger på 599. Jeg er forsåvidt enig i at prisøkningen ikke er bra for oss forbrukere som vil ha mest for pengene, men disse høye fullpris-prisene for AAA-spill rundt lanseringstidspunktet vil ikke være representative for hva de billigste kjøpsprisene vil ligge på over tid. Jeg vil forvente å kunne kjøpe fysiske spill til 3-400 kr, eller enda billigere, ved å vente noen måneder, slik man alltid har kunnet gjort. Ditto for digitale spill som også til stadighet er på salg til 30-70% avslag etter ikke så lang tid. Gamepass gir også svært mye for pengene både på Xbox-platformene og PC, så der er det også mye man kan hente inn av multiplats. For min del blir det mest et problem når det er et eksklusivt Ps5-spill jeg bare må ha fra dag én, som foreløpig kun er Demon's Souls.

Lenke til kommentar
Santiano skrev (10 timer siden):

OFF TOPIC:

Hvorofr er det ingen som skriver om de latterlige nye prisene på spill i Norge? Må jeg virkelig dra til Sverige, eller vente flere måneder med å kjøpe nye spill?

Går ut ifra at de fleste veit hva Uncharted: Lost Legacy er. Altså et mindre spill, til en mindre pris. Det koster også deretter.

Nå er Miles Morales til salgs, og det er akkurat samme type spill. Men prisen i Norge sjokkerer. Og kan gi folk et feil inntrykk av hva spillet fakritks er. Det står heller ikke noe om at det ikke er et nytt stort Spider-Man spill. Jeg vil ikke si prisen her. Jeg vil dere skal gjette før dere klikker på linken å ser selv. Jeg fikk vondt i magan når jeg så det. Og absolutt ingen snakker lm det, eller spør hvorfor det er sånn.

https://www.komplett.no/product/1161518/gaming/spill/spill-til-playstation-5/marvels-spider-man-miles-morales

Om du mener ingen snakker om det har du ikke fått med deg mye. Det er skrevet opptil flere artikler om det kun her på Gamer, og det nevnes jevnlig i tråder som omhandler de nye konsollene.

Det er "annonsert" at prisene kommer til å hoppe et hakk på de nye konsollene i månedsvis nå. Og det er på høy tid. Prisene har vært de samme siden PS1 kom ut (med unntak av N64 som var dyrere). Før dette kostet de opp mot 8-900 kroner. Og i mellomtiden har lønningene mer enn doblet seg, og produksjonskostnadene i spill har steget kraftig (men samtidig som markedet har økt, så det går nok opp i opp). Jeg hadde omtrent samme disponible inntekt under PS2-tiden som nå, men likevel sitter jeg med omtrent 10 ganger så mange spill på PS4 som PS2, rett og slett fordi spill er latterlig billig for tiden. Jeg har omtrent 3-400 spill på PS4 som jeg ikke engang har startet på, rett og slett fordi de var så billige at jeg bare "måtte" kjøpe dem.

Til syvende og sist handler det om at selskapene ikke lenger kan tilby så lave priser som de har gjort uten å gå i tap. Prisen de har kommet frem til er nok en balansegang mellom den ekstra inntekten de trenger og hva folk er villige til å betale. Og om du ikke er villig til å betale den prisen, så er det helt greit det også. Da finnes det alternativer, som andre har foreslått for deg. Men urettferdig dyrt er det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Santiano skrev (11 timer siden):

OFF TOPIC:

Hvorofr er det ingen som skriver om de latterlige nye prisene på spill i Norge? Må jeg virkelig dra til Sverige, eller vente flere måneder med å kjøpe nye spill?

Går ut ifra at de fleste veit hva Uncharted: Lost Legacy er. Altså et mindre spill, til en mindre pris. Det koster også deretter.

Nå er Miles Morales til salgs, og det er akkurat samme type spill. Men prisen i Norge sjokkerer. Og kan gi folk et feil inntrykk av hva spillet fakritks er. Det står heller ikke noe om at det ikke er et nytt stort Spider-Man spill. Jeg vil ikke si prisen her. Jeg vil dere skal gjette før dere klikker på linken å ser selv. Jeg fikk vondt i magan når jeg så det. Og absolutt ingen snakker lm det, eller spør hvorfor det er sånn.

https://www.komplett.no/product/1161518/gaming/spill/spill-til-playstation-5/marvels-spider-man-miles-morales

Og hva har dette under en Anmeldelse av Amnesia: Rebirth og gjøre. 

Lenke til kommentar
Santiano skrev (16 timer siden):

OFF TOPIC:

Hvorofr er det ingen som skriver om de latterlige nye prisene på spill i Norge? Må jeg virkelig dra til Sverige, eller vente flere måneder med å kjøpe nye spill?

Går ut ifra at de fleste veit hva Uncharted: Lost Legacy er. Altså et mindre spill, til en mindre pris. Det koster også deretter.

Nå er Miles Morales til salgs, og det er akkurat samme type spill. Men prisen i Norge sjokkerer. Og kan gi folk et feil inntrykk av hva spillet fakritks er. Det står heller ikke noe om at det ikke er et nytt stort Spider-Man spill. Jeg vil ikke si prisen her. Jeg vil dere skal gjette før dere klikker på linken å ser selv. Jeg fikk vondt i magan når jeg så det. Og absolutt ingen snakker lm det, eller spør hvorfor det er sånn.

https://www.komplett.no/product/1161518/gaming/spill/spill-til-playstation-5/marvels-spider-man-miles-morales

Men hvor stor er egentlig denne prisøkningen satt i sammenheng med inflasjonen?

Jeg husker når jeg gikk på ungdomsskolen betalte jeg 5 kroner for en pakke tyggis og 500-600 kroner for et nytt spill.

Nå koster tyggisen 14-18 kroner og spillet 800 kroner.

Prisen på tyggisen har da økt med 180-260% mens prisene på spill har økt med 33-60% i samme tidsrommet og boligen jeg eier nå kjøpte jeg for ca. 300% mer enn forrige eier betalte for 14 år siden. Dette er til tross for at kostnaden på å utvikle spill er langt høyere nå enn før. Dette gjøres opp med at markedet vokser og at flere spill selges, men det er få ting som er så lite berørt av inflasjon og produksjonskostnader som spill. Du velger feil ting å klage på prisen på og feil plass å ta det opp. Denne artikelen handler om Amnesia Rebirth, et spill som koster 207 kroner på Steam og Epic Store per 26. oktober 2020.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-07-02-idg-other-publishers-are-considering-raising-game-prices-for-ps5-and-xbox-series-x

Lenke til kommentar
Santiano skrev (På 25.10.2020 den 21.58):

Hvorfor er det ingen som skriver om de latterlige nye prisene på spill i Norge?

Hva er det du klager over? Jeg har en Breath of Fire II SNES spillkasett stående i hyllen med den veiledende prislappen fortsatt klistret på: 736 Kr., og dette var på midten av 90-tallet. DET var dyrt for ett spill.

Ser ikke problemet med et spill kostende omtrent det samme over 20 år senere.

 

On topic:

Jeg har ikke prøvd noen av Amnesia-spillene ennå, men jeg har hørt mye bra om dem. Hva Amnesia: Rebirth angår (og spill generelt) så foretrekker jeg å ikke lese så mye om det før jeg prøver - baserer meg på antall "liker / liker ikke" og så kjøper basert på det og prøver selv.
https://www.gog.com/game/amnesia_rebirth

Og så langt så skal spillet ihvertfall kjøpes - så får jeg se om jeg med tiden for tid til å faktisk spille det. ^^

Er forøvrig tilbud på de tidligere spillene på GoG:
https://www.gog.com/game/amnesia_the_dark_descent
https://www.gog.com/game/amnesia_a_machine_for_pigs

Jeg pleier ikke å spille survival / horror (med mindre SOMA og Alien: Isolation telles i den sjangeren også), men jeg nyter gjerne en god grøsser en gang iblant. ❤️

Lenke til kommentar

På høy tid at spill priser går opp? Tiden før var det noen hundre tusen spill som ble solgt kontra millioner i disse tider, det er en god del mer som spiller nå enn før.

Kan jo lese litt hva Cd project Red har sagt oppover årene angående dette, det er mer å tjene på et godt spill idag til 600.- kontra samme pris for 20-30 år siden. Har selv kjøpt Cyberpunk for 499,- og det sier vel sitt at et av tidenes mest etterlengtede spill ligger mellom 500-600,-

Spiderman kan kjøpes på power for 599.- for vanlig edition, tror utgaven med begge spiderman var 799.- der. 
 

Se litt på prisguiden hvis du kjøper på disk da priser varierer ekstremt fra spill i ulike butikker. 
 

Gamezone skal ha 1699.- for AC Valhalla ultimate, den bestilte jeg til 999.-, Godfall har også syke prisforskjeller samt Watch dogs. Synes det er litt kjipt å måtte handle ulike steder, men prisene er så variable. Ellers har jo Elkjøp 10% på alle spill som medlem og noen gode tilbud. (Når de hadde spill til ps5). 
 

personlig foretrekker jeg digitalt men med disse prisene de legger opp til gjør at jeg og sikkert mange enten kjøper disk versjon for så å selge videre eller man venter på salg, er rimelig sikker på at å kjøre disse prisene ikke vil gi samme inntjening i lengden. 
 

Har 578 spill på ps4, forsåvidt det meste av alle storspill kjøpt på pre-order men nå blir det disk eller salg i digital store, men vi får se om et år hvordan prisøkning prosjektet vil bli, tror det slår feil vei og mindre inntekt enn de tror. 
 

Market and demand, jo flere som kjøper jo billigere blir det som regel og dette er grunnen til at spill har holdt samme pris for inntjeningen er mye høyere nå med større salgsvolum enn før selv om det koster mer å lage. Synes nesten det blir idiotisk å forsvare høyere priser.

Lenke til kommentar

Breathe of fire 2 solgte 350 000 kopier, hadde det vært dagens marked så kan du jo tenke selv at du kan multiplisere dette en god del og litt matematikk så ender du med et vanvittig overskudd som ikke kan sammenlignes. Så selvfølgelig var spill dyrere før. Har vært gjennom alt fra atari og oppover, har selv kjøpt dyre spill på 80-90 tallet men andre tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...