Gå til innhold

TEST: Oculus Quest 2 256 GB VR-briller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan aktivere 90mhz allerde nå, men ikke alle spill som støtter det.

Om det er verdt prisen kommer ann på hva man liker,  er man fan av FPS, har man 3 valg som skal passe for en hver smak.

Pavlov,  basically CS i VR.

Contractors, som er bittelite granne mer realistisk og Onward om man er ute etter et realistisk taktisk spill som de gamle R6 og Ghost recon spillene. 

Om man liker en av eller flere av disse spillene kan man legge hundrevis av timer i de. Pavlov og Contractors kan fåes på sidequest, mens Onward er å få på Quest store og har cross plattform med PC.

HL Alyx,  har fått en del mods allerde, som kan øke gleden man får ut av spillet.

Og i desember kommer medal of honor til pc vr, og en gang på nyåret skal det komme til Quest også. 

Fra de som har testa funker Quest 2 bedre med virtual desktop og 5ghz router eller wifi6 router enn det gjør med link kabel.

Lenke til kommentar

Grei anmeldelse det.

En par ting som er greit å nevne. Ja lyden er ikke den beste, men overraskende god til å ikke ha høytalere hengende over ørene slik som andre headsett. Jeg ble faktisk positivt overrasket. Kan fint brukes. Og det er enkelt å koble til hodetelefoner uansett. Ville ikke sett så negativt på lyddelen egentlig.

Skjermen er også en positivt overraskelse. Lite screen door effekt. Relativt greie farger og lysnivå. Sortnivået er ikke det store, dessverre. 72hz i spillene plager ikke meg, brukt mye tid i VR på 90hz så er kanskje godt "trent". Og jeg har satt headsettet nå til 90hz, men som Gunfreak nevner, ikke alle spill støtter det. Hvor mange og hvilke, vet jeg ikke. En del spill har i hvert fall fått grafiske oppgraderinger ellers. Spill som f.eks Red Matter overrasker stort med bra grafikk. Hadde ikke trodd noe sånt var mulig på et mobilt headsett uten PC tilkobling.

Dette er mitt femte VR headsett - de tre foregående har vært kablede opplevelser, Playstation VR til en PS4 Pro (totalt ubrukelig i mine øyne) og PC VR headsett med spill fra Steam. Har hatt HTC Vive, Vive Pro og har forsatt HP Reverb (G1). Jeg var mildt sagt rimelig skeptisk til Quest 2 som et stand alone headsett med den prosessorkraften, og dets evne til å lage gode visuelle opplevelser. Men dette var veldig bra faktisk! Headsettet jeg har brukt mest til nå er HP Reverb (G1) som har en del høyere oppløsning, kjører kablet PC innhold selvsagt. Jeg har irritert meg stor over kabelen som man hele tiden må ha kontroll på når man går rundt. Derfor har Reverb vært nesten utelukkende vært brukt til sitt-ned opplevelser som bilspill og flysimulatorer - og til det er det helt Konge! (Kan aldri gå tilbake til flysimulator på monitor igjen). Men skal jeg nå spille stående/rom opplevelser så er det ny sheriff i byen-- Quest 2. Med forbehold - har ikke fått testet trådløs PC tilkobling så vet ikke latency og komprimeringsgrad på grafikken. Men... Det å bevege seg uten kabel er.. steike så mye bedre. Enn så lenge for jeg spille det som finnes laget spesifikt til Quest 1 og 2. Og det er noe innhold, dog ikke så mye som til Steam VR/WMR og kablet Oculus headsett.

Men innlevelsen blir rett og slett så mye større når man ikke har noen kabel å tenke på. Har du ikke testet boksespill i trådløs VR så... da har du noe å oppleve! Som gammal avdanka bokser så ble gliset svææært stort etter noen minutter i Quest spill "The thrill of the fight". Ryddet god plass på gulvet, og kunne faktisk bevege meg som.. ja ikke gamledager fordi jeg er over 50 og feit, men.. prøvde i hvert fall. :)

Det finnes masse innehold for kablet PCVR opplevelse. Og trådløs PCVR hvis man har riktig ruter. Og for de som spiller bilspill eller simulatorer er et headsett til 3.990 kroner en utrolig billig monitor.... Spiller man spill som DCS, X-plane eller hvilket som helst bilspill med VR støtte (er en del av de faktisk), så er bruken av kun ett av disse rettferdiggjørende for å kjøpe Quest 2 - og få trådløs moro i tillegg med andre spill.

Dog, HP Reverb G2 som kommer straks, vil være bedre for sim- og racing heads som KUN vil sitte ned i racing/flystolen sin og bruke det til det. Men skal du opp av stolen, bevege deg rundt, gjøre litt av hvert så er det utrolig befriende å slippe kabel, tross litt nedsatt grafikkopplevelse.

Og, nevnte jeg Onward? Online skytespill blir aldri det samme igjen. Kan si masse om det, men skal stoppe nå. Det er mye innhold på vei til Quest (2) også. Anbefaler Quest 2 sterkt.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, iR' BR34K said:

Men har Facebook øydelagd moroa?

Absolutt, men det er nok et kalkulert tap. Det er best å knytte Facebook tett mot VR-headsettene nå mens det er et nisjeprodukt fremfor et seinere tidspunkt når det har blitt allemannseie. De satser på at sinnet over disse endringene vil roe seg over tid og om en stund er det bare folk som meg som kommer til å nekte å anskaffe utstyr fra dem. Og vi er nok allerede i mindretall…

Og jeg tror dessverre de har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Gunfreak said:

Ja, det må jo nevnes ja. Spill som drit 2.0 og asetto corsa, med, pedal, ratt og gir,  samt vr er en flott opplevelse.

Spiller omtrent kun Assetto Corsa for tiden med mine VR briller. Med noen grafikkmods så er det helt rått.
Får sola i øynene så må gjemme hodet bak ting i bilen for å se hvor jeg kjører. Utrolig morro.

Venter på Medal Of Honor som skal komme i desember. Har troa på at det blir rått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Complexity said:

Spiller omtrent kun Assetto Corsa for tiden med mine VR briller. Med noen grafikkmods så er det helt rått.
Får sola i øynene så må gjemme hodet bak ting i bilen for å se hvor jeg kjører. Utrolig morro.

Venter på Medal Of Honor som skal komme i desember. Har troa på at det blir rått.

Om du ikke kan vente på å drepe nazi svin i VR før til desember, kan man spille Return to castle wolfenstein på Sidequest, 2 brett er gratis som en demo. Prøvde i går, det er jo klunky som fy, og brukte langt tid på å finne ut hvordan man byttet våpen, men litt festlig var det jo, og som sagt, du får noen minutter gratis morro om du bare spiller demo delen.

Lenke til kommentar

Er selv kjempefornøyd med quest 2. 

Har ennå ikke fått kjørt det via VD eller Link ettersom pc,en min er okkupert av andre famillie medlemmer for tiden. Vel og merke til World of Warcraft. 

Tenkte jeg skulle få testa DCS , Alyx, Og noen av dem andre spilla igjen snart. Men ser ut som jeg må vente til over helga med det. Så får klare meg med Saint,s and sinners og Onward på Quest,en til da :) 

Lenke til kommentar

Den virkelige starten på VR revolusjonen tror jeg kommer med Playstation VR 2. Tipper vi vet noe mer konkret om den mot slutten av neste år.

Ellers er det er synd med Facebook overvåkningen, så jævlig synd! Jeg hadde lett oppgradert til en Quest 2 fra min Quest 1. Men nå sletter jeg Facebook kontoen min og gir Q1 bort i julegave sammen med Oculus konto og spillene der. Jeg greier meg fint med Index headsettet mitt, skulle dog ønske at den var trådløs! Trådløs VR er fantastisk! Og ja at den faktisk var tilgjengelig her til lands.. Men Reverb G2 er jo en fin erstatning da når den kommer om en måneds tid.

Og ja ser frem til mange gode spill i tiden fremover! Det blir utviklet en håndfull trippel A spill i dette øyeblikk til VR som vi vet om ;) Og i det minste så blir det enda mer satsning nå som Quest 2 trolig blir ganske populær. Men om man har fulgt litt med så finnes det faktisk ganske mye bra allerede, særlig på Steam er det mye å ta av men også i Oculus butikken og på Sidequest. Er man helt fersk og aldri har rørt et VR spill skal det litt til å gå tom for gode spill opplevelser  :)

Vi anbefaler spill her:

 Så bare å spør!

Endret av Enceladus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har spilt ca. 12  timer av Onward på PCVR.

Det var mye rabalder i sommer da Onward ble gitt ut på Quest, spillet solgte bøtter og spann på quest, men de nedgraderte grafikken på pc til quest nivå,  uten advarsel, samt at en drøss med små gutter flommet til. Så det har hvert litt kjipt.  Men de jobber med saken.

Jeg testa nettopp Onward på Q2 for første gangen (gadd ikke dra frem Forcetube stocken for denne testen)  og det ser greit ut, ser jo at det først og fremst er teksturene som er mye dårligere.  Spiller man med  nattopptikk ser man ikke store forskjellen,  Q2 og PCVR versjonen har også fått mye bedre grafikk på selve våpene ved siste oppgradering. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, seth_vacn said:

Har lyst på VR, men aner ikke hvilket jeg skal kjøpe meg, har aldri prøvd det før heller, men det virker kjempemorro!

Om du ikke har noe i mot evil empire Facebook, er Q2 best å velge.

Om du ikke liker Facebook,  og har en KRAFTIG PC er Reverb G2 som kommer i november kanskje det beste valg,  men den krever da PC og kabel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt på gjerdet selv.

Har lyst på å prøve meg på VR headset, og det står mellom Q2 og Reverb G2.

Blir hovedsaklig brukt til simulator-type spill, men sikkert litt beat sabers og andre greier også.

Skulle likt å se en sammenligning av Q2 vs G1 på spill som DCS osv, siden G1 og G2 har samme oppløsning

Lenke til kommentar
8 hours ago, Cirriform said:

Er litt på gjerdet selv.

Har lyst på å prøve meg på VR headset, og det står mellom Q2 og Reverb G2.

Blir hovedsaklig brukt til simulator-type spill, men sikkert litt beat sabers og andre greier også.

Skulle likt å se en sammenligning av Q2 vs G1 på spill som DCS osv, siden G1 og G2 har samme oppløsning

G1 og g2 har samme oppløsning men, g2 skal fremdeles ha en mye bedre skjerm,  når det kommer til farger, svart toner, dybde osv. Så blir fremdles ikke helt sammenlignbart.

Men om du har en kraftig PC, skal hovedsaklig spille simulatorer, og ikke minst har en IPD mellom 60 og 68 er nok G2 beste valget, det er jo ikke noe problem å spille best saber eller andre sånne spill med kabel. Du kan løse problemet på McGyver måten med å ha kabelen festet i taket,  eller bare ha den liggende på gulvet,  du må innimellom gjøre  "vr snurren" for å snurre deg ut, men det går greit. 

 

Lenke til kommentar

Ja ja, da er det ett VR firma/headset som står på boikott listen min. Har ikke fjasebok konto og kommer aldri til å lage meg en heller! Så enkelt er det for min del! Større møkkaselskap og "evil empire" som det står over skal man lete lenge etter IMHO.

Heldigvis er det flere selskaper som lager gode VR sett, så nå/om jeg skaffer meg det så blir en av de andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette burde jo være en dealbreaker for de fleste. At Facebook kan blokkere kontoen din og dermed gjøre VR-utstyret du har brukt tusener på ubrukelig er jo latterlig. Og hvis det skjer ved et uhell, ja da trenger du bare sende inn bilde av ID'en din til verdens mest notoriske selskap når det kommer til personvern. Nei takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...