Gå til innhold

Her er prosessorene som skal knuse Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å velge.

Jeg har en I9-9900k som jeg synes gjør sakene bra.. til spilling.

Men; jeg skanner en del bilder for tiden, i høyoppløselige TIFF-filer. Når filene bikker en 150-200mb i størrelse, går det ikke spesielt raskt å åpne de.

Så det jeg kunne tenkt meg, er en CPU som kan speede opp denne prosessen. Men jeg vet ikke hvilken egenskap jeg skal lete etter i en CPU som kan gjøre denne jobben raskere. Altså å åpne og prosessere TIFF-filer.

Noen tips?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dal said:

Vanskelig å velge.

Jeg har en I9-9900k som jeg synes gjør sakene bra.. til spilling.

Men; jeg skanner en del bilder for tiden, i høyoppløselige TIFF-filer. Når filene bikker en 150-200mb i størrelse, går det ikke spesielt raskt å åpne de.

Så det jeg kunne tenkt meg, er en CPU som kan speede opp denne prosessen. Men jeg vet ikke hvilken egenskap jeg skal lete etter i en CPU som kan gjøre denne jobben raskere. Altså å åpne og prosessere TIFF-filer.

Noen tips?

TIFF er vel ikke helt beste formatet å bruke. PNG er greit om du kan konvertere til det. Formatet er lossless. JPG hvis du ikke er sensitiv på dynamikken og er komfortabel med kvaliteten.

Hvor mye RAM har maskinen din og bruker du SSD / NVMe ?

Lenke til kommentar
coret3x skrev (1 minutt siden):

Sterkt og seriøst av AMD for å oppgi en score med -3% dårligere FPS mot Intel (Battlefield V).

Så noen på reddit le av dem for å ikke ha cherrypicket spill hvor de slår Intel i støvlene. Det er logikk jeg ikke henger med på, de skal ha cred for å vise performance i de spilla som faktisk benchmarkes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, MrLuni said:

Hva sier ytelsetesten om hvordan dem ligger i forhold til nvidia?

Dette er snakk om CPUer, ikke GPU (skjermkort) som nVidia lager. AMD skal vise fram sitt nye skjermkort senere i måneden. Regner med vi finner ut hvordan den ligger an i forhold til nNvidia da :) 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Dal said:

Vanskelig å velge.

Jeg har en I9-9900k som jeg synes gjør sakene bra.. til spilling.

Men; jeg skanner en del bilder for tiden, i høyoppløselige TIFF-filer. Når filene bikker en 150-200mb i størrelse, går det ikke spesielt raskt å åpne de.

Så det jeg kunne tenkt meg, er en CPU som kan speede opp denne prosessen. Men jeg vet ikke hvilken egenskap jeg skal lete etter i en CPU som kan gjøre denne jobben raskere. Altså å åpne og prosessere TIFF-filer.

Noen tips?

 

15 hours ago, vidor said:

TIFF er vel ikke helt beste formatet å bruke. PNG er greit om du kan konvertere til det. Formatet er lossless. JPG hvis du ikke er sensitiv på dynamikken og er komfortabel med kvaliteten.

Hvor mye RAM har maskinen din og bruker du SSD / NVMe ?

Jeg ville ikke anbefale PNG til scanning av høyoppløselige filer fra bilder/dias/negativer. Hold deg til TIFF, men sørg for at du aktiverer LZW-komprimering i filen, da dette gir en betydelig reduksjon i filstørrelse. LZW-komprimering er for ordens skyld lossless, og du vil merke STOR forskjell på tiden det tar å åpne filen.

Her er en god artikkel om forskjellene mellom PNG og TIFF: https://www.scanyourentirelife.com/tiff-vs-png-file-format-hurt-save-scanned-photos/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

TIFF er jo et mer kompatibelt format, men tror det er ganske få som bruker det p.g.a metadata og multifil-support. RGB rommer hele CMYK fargerommet så en mister ikke noe heller. Tenkte i utgangspunktet å bare konvertere i batch over til PNG for etterarbeid. Evt kan en prøve å batch-komprimere til TIFF.

Lenke til kommentar
Dal skrev (På 8.10.2020 den 19.56):

Vanskelig å velge.

Jeg har en I9-9900k som jeg synes gjør sakene bra.. til spilling.

Men; jeg skanner en del bilder for tiden, i høyoppløselige TIFF-filer. Når filene bikker en 150-200mb i størrelse, går det ikke spesielt raskt å åpne de.

Så det jeg kunne tenkt meg, er en CPU som kan speede opp denne prosessen. Men jeg vet ikke hvilken egenskap jeg skal lete etter i en CPU som kan gjøre denne jobben raskere. Altså å åpne og prosessere TIFF-filer.

Noen tips?

Har samme cpu selv, men den er overklokket til 5.0 Ghz. Burde ikke være så veldig stor forskjell ved last som varer under 30 sekunder på oppgaver som bare belaster en cpu kjerne, som jo gjelder ved åpning av bildefiler.
Hva mener du med lang tid? Jeg åpner på min pc 500 MB store tiff filer på 7-8 sekunder med LZW komprimering aktivert. Uten komprimering så er det ingen ventetid å snakke om, men da er filen på 1700 MB. Ved behandling av filene, sharpen og blur så er det ingen ventetid, ved bytte fra rgb til cmyk så tar det 3-4 sekunder. Ved behandling av bilder så er alle kjerner i bruk.

Så når det kommer til åpning av filer så tror jeg ikke du har mye å hente uansett hva slags cpu du velger så lenge den du har booster som den skal, men ved behandling av filer så kan det være litt å hente med å velge en av de nyere amd cpuene, da både toppmodellen og den rett under. SSD er også viktig, men det regner jeg med du bruker.

 

Edit:
Fant denne testen
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Photoshop-CC-2017-1-1-CPU-Comparison-Skylake-X-vs-Threadripper-1016/ 

Som du ser så er det som oftest ikke mye å hente på å velge annen cpu, spesielt ikke når det kommer til åpning av filer. Tjener ca 1 sekund per 500mhz økning i frekvens på cpu, ser heller ikke ut til at arkitekturen til AMD er noe mer effektiv på åpning av filer. Det kan så klart ha endret seg på den kommende generasjonen, men jeg tviler på det.
Har du mulighet til å forandre på på arbeidsflyten din?  F.eks skanne inn nye bilder mens Photoshop åpner ti-femten filer på en gang.(krever mye ram 32GB+) En annen mulighet er å jobbe med de uten komprimering for så å batch komprimere mange på en gang.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...