Gå til innhold

Sony åpner en PlayStation 5, og forklarer de tekniske løsningene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på kordan det er vist det skulle bli feil på den integrerte SSDen, om man i så tilfelle kan installere systemfiler på secondary SSD ? I så fall vist ikke, så får vi håpe dei har gjort en god jobb med den. I Norge har no man 5 års reklamasjonsrett, men er vel ikke alle land som har like vilkår.

Lenke til kommentar
Stefff1 skrev (2 timer siden):

Lurer på kordan det er vist det skulle bli feil på den integrerte SSDen, om man i så tilfelle kan installere systemfiler på secondary SSD ?

Hvordan gjorde de det med prosessoren på PS4?

Kunne man bytte denne ut om det ble feil på den?

 

Det er ganske vanlig med komponenter som er loddet fast i hovedkortet, bærbare datamaskiner har hatt dette i mange år nå. For ikke å nevne telefoner.

Ser ikke ut til å være et stort problem der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (34 minutter siden):

Hvordan gjorde de det med prosessoren på PS4?

Kunne man bytte denne ut om det ble feil på den?

 

Det er ganske vanlig med komponenter som er loddet fast i hovedkortet, bærbare datamaskiner har hatt dette i mange år nå. For ikke å nevne telefoner.

Ser ikke ut til å være et stort problem der.

Tja. SSDer og Prosessorar er vel ikkje heilt like heller. SSDen kan berre skrive så-og-så mykje data før det byrjar å gå gale. Klart det bør holde mange år med vanleg bruk, men det er ikkje akkurat store kapasiteten her heller, så ein må rekne med å slette og skrive nye spel i relativt høgt tempo om man speler ein variert miks med spel. Med mindre ein installerer en ekstra SSD altså. Det er ikkje heilt ukjent at dette skjer på datamaskiner heller, og då er ein basically fucked. 

Ikkje akkurat det største problemet nei, men eitt det er mogleg å unngå. Hovudgrunnen til at ein gjer dette på mobile duppedittar er vel for å spare plass. På ein maskin som er såpass svær og stasjonær som denne, der space-efficiency åpenbart ikke har vært høgst på agenden. 

Endret av mullethemekk
Lenke til kommentar

Jojo, ikke det eg sier, men jo flere komponenter på hovedkort jo høyere sjanse er det for at det skjer noe gale og hele hovedkortet må skrotes. Mine erfaringer på PC markedet er no vertfall at det oftere er feil på SSD en på prosessorer (normalt sett). Men var bere av nysgjerrighet, om det i så fall vil gå og installere systemfiler på en secondary SSD.

Lenke til kommentar

Ser ut som første prioritet har vært kjøling, og den er formet sånn pga varmen som blir generert. Vi snakker altså om en 120mm vifte som drar inn luft fra begge sider, svær kjøleribbe med heatpipes og liquid metal i tillegg, i en konsoll... Heftig kjølesystem må jeg si. All skryt til Sony hvis dette funker som de håper.

Lenke til kommentar
DKC skrev (46 minutter siden):

Håper den karen på videoen er 1,40 høy, hvis ikke er denne konsollen gigantisk.

Konsollen er 6 cm høyere enn en ps4 pro, 4 cm kortere enn en ps4 pro, og 5 cm tykkere enn en ps4 pro.

Så spesielt gigantisk er den ikke, omtrent som en liten itx PC.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Iki said:

Konsollen er 6 cm høyere enn en ps4 pro, 4 cm kortere enn en ps4 pro, og 5 cm tykkere enn en ps4 pro.

Så spesielt gigantisk er den ikke, omtrent som en liten itx PC.

5 cm mer enn 5,5cm er nesten dobbelt så tykk da, og volumet er tilnærmet dobbelt så stort. Så vil påstå den er ganske mye større enn PS4 pro. Men vil heller ikke si den er gigantisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stefff1 skrev (2 timer siden):

Jojo, ikke det eg sier, men jo flere komponenter på hovedkort jo høyere sjanse er det for at det skjer noe gale og hele hovedkortet må skrotes. Mine erfaringer på PC markedet er no vertfall at det oftere er feil på SSD en på prosessorer (normalt sett). Men var bere av nysgjerrighet, om det i så fall vil gå og installere systemfiler på en secondary SSD.

Helt enig, modulariter der det er praktisk mogleg er å føretrekkje. Det sparar både miljø og lommebok å i større grad kunne fikse ting sjølv, istadenfor å skrote eller nytte seg av avanserte loddestasjonar. Satsar på at Sony legg til rette for å bruke secondary-disk til operativsystem. 

Lenke til kommentar

Like høy som et mAtx kabinett, så vil si den er rimelig svær til å være en konsoll.

Positivt med eget M2 spor for ekstra lagring. Ikke særlig smidig installasjon for folk flest, men for en med teknisk innsikt så går det vel greit.

Man kan altså da sette inn en SSD på 1tb, men hvorfor er den interne da begrenset til kun 825gb?

Lenke til kommentar

Det første jeg håper på er enten om Sony eller en tredje part, fabrikerer disse sidedekslene i andre farger. Håper noen velger farger/materialer som tåler å bli tatt på. Det virker svært sansynlig at Sony har gjort det så enkelt å fjerne disse dekslene, og at de i tillegg reklamerer med at det på ingen måte forstyrrer noen garanti om man fikler med disse.

Dét sagt, så liker jeg å se hvor mye de har fått til, og hvor enkelt det er konstruert. Hva annet får man til 6000kr i disse dager av tilsvarende dippedutter... selv en del mobiltelefoner er jo dyrere. Det er en stor utfordring å konstruere en slik enhet som skal prestere i hva den trenger å prestere, og i minimum de 7 årene(dette er hvert fall normen per modell) den trenger å få til dette. Det andre er jo å få pakket alt inn i en enhet, og så til slutt sette en prislapp på denne.

Jeg må helt ærlig innrømme at det er første gang på år og dag at jeg er imponert over at en så stor produsent som Sony, kommer ut med en slik video, og selv før lansering. Jeg må helt ærlig innrømme at jeg liker dette svært godt, da jeg er et menneske som liker å fikse mine egne ting.

I tillegg ser man jo her med egne øyne at det faktisk er mulig å tillegge mer lagringsplass internt, og i tillegg svært kjapt og enkelt.

 

Endret av OrangeGiraffe
Lenke til kommentar
OrangeGiraffe skrev (13 minutter siden):

Det virker svært sansynlig at Sony har gjort det så enkelt å fjerne disse dekslene, og at de i tillegg reklamerer med at det på ingen måte forstyrrer noen garanti om man fikler med disse.

I tillegg ser man jo her med egne øyne at det faktisk er mulig å tillegge mer lagringsplass internt, og i tillegg svært kjapt og enkelt.

Man har jo kunnet ordne ekstra lagringsplass på både PS3 og PS4 kjapt og enkelt, og alltid uten at det går ut over garanti, så jeg synes ikke dette var overraskende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...