Gå til innhold

Microsoft er trolig ikke ferdige med oppkjøp av store spillutviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så stor fan av gigakjøp som f. eks Bethesda. Særlig dersom det medfører at en stor gruppe spillere mister tilgang til fremtidige spill fra utviklerne.

Dersom det er snakk om utviklere som allerede har et forhold til Microsoft eller som trenger støtte for å realisere drømmene sine, er jeg imidlertid for det. 

Asobo, utviklerne av Flight Simulator, hadde f. eks gitt mening.

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (3 minutter siden):

Nja...

Nå ser det ut til at Sony har prøvd å få til en deal for Starfield, rett før MS kjøpte hele selskapet. 
 

Kanskje MS var lei av de tidsbestemte avtalene Sony har dratt i land.

 

12A3882D-1EA1-4C85-949D-5AEC932FC3BB.jpeg

Et slikt oppkjøp som dette kom neppe ut av intet. Vil tro det har vært diskutert i to-tre år. Kanskje lenger.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Leflus said:

Et slikt oppkjøp som dette kom neppe ut av intet. Vil tro det har vært diskutert i to-tre år. Kanskje lenger.

Si ikke det. Noe skurrer her. Hvis dette kjøpet hadde vært formalisert i god tid før årets next-gen hype-kamp, som MS tapte med god margin mest grunnet få og uinteressante spill, kunne bildet sett helt annerledes ut. TES6 som Xbox-eksklusiv? Plutselig ser ikke så Sonys lineup så imponerende ut lenger.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (5 minutter siden):

Si ikke det. Noe skurrer her. Hvis dette kjøpet hadde vært formalisert i god tid før årets next-gen hype-kamp, som MS tapte med god margin mest grunnet få og uinteressante spill, kunne bildet sett helt annerledes ut. TES6 som Xbox-eksklusiv? Plutselig ser ikke så Sonys lineup så imponerende ut lenger.

Tja. Siden det kun er 2021 som ser litt magert ut for Xbox sin del, så kunne de like enkelt ha kjøpt tidseksklusivitet for et spill eller to slik som med Sony og Deathloop, Ghostwire og FFXVI. Etter 2022 kommer de øvrige nye studioene (Obsidian, Ninja Theory, etc.) til å være klare med sine spill.

Jeg vil tro at forhandlingene rundt Bethesda startet omtrent samtidig som forhandlingene mellom MS og de andre oppkjøpene, bare at størrelsen på Bethesda gjorde det vanskeligere å gjennomføre det på like kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Leflus said:

Tja. Siden det kun er 2021 som ser litt magert ut for Xbox sin del, så kunne de like enkelt ha kjøpt tidseksklusivitet for et spill eller to slik som med Sony og Deathloop, Ghostwire og FFXVI. Etter 2022 kommer de øvrige nye studioene (Obsidian, Ninja Theory, etc.) til å være klare med sine spill.

Pussig at du skulle nevne to utviklere som nylig har levert dårligere enn forventede spill. Tror ikke toppledelsen i Xbox har troa der for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (6 minutter siden):

Pussig at du skulle nevne to utviklere som nylig har levert dårligere enn forventede spill. Tror ikke toppledelsen i Xbox har troa der for å si det sånn.

The Outer Worlds fikk da både god kritikk og relativt gode salgstall? Tenker du på Grounded? Det er i så fall et side-prosjekt utviklet av et lite team på 13 utviklere. Tror det vil bli en grei "return on investment" på det spillet også. Det er jo dessuten fortsatt i Early Access.

Angående Ninja Theory, så har også de flere teams. Bleeding Edge ble utviklet av et lite team, og det har ingenting å gjøre med Hellblade-teamet.

Endret av Leflus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Leflus said:

The Outer Worlds fikk da både god kritikk og relativt gode salgstall? Tenker du på Grounded? Det er i så fall et side-prosjekt utviklet av et lite team på 13 utviklere. Tror det vil bli en grei "return on investment" på det spillet også. Det er jo dessuten fortsatt i Early Access.

Angående Ninja Theory, så har også de flere teams. Bleeding Edge ble utviklet av et lite team, og det har ingenting å gjøre med Hellblade-teamet.

Outer Worlds var ingen flopp, men det var heller ingen stor suksess. Obsidian er jo en legendarisk utvikler. Grounded tenkte jeg ikke på.

 

Ninja Theory har aldri vært noen AAA-utvikler, og Bleeding Edge gir ikke akkurat store fremtidsforhåpninger for det studioet.

Lenke til kommentar

Man kan jo håpe at MS og Sony nå i felleskap bestemmer seg for at eksklusive spill er noe tull. Sony har hatt en fordel men nå er MS plutselig tilbake med et solid oppkjøp. Virker som en fin mulighet til å ta en fornuftig avgjørelse om at nok er nok.

Det ville jo vært veldig fint fra et forbrukerståsted og gjort det langt mindre viktig hvilken logo som er på spillmaskinen.  

Men det skjer vel neppe, så blir vel helst til at man må ha to sånne spillmaskiner fremover om man ikke liker å gå glipp av ting. 

Det er uaktuelt for meg å miste tilgangen på de spillene som kommer fra Zenimax porteføljen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, ludobadger said:

Man kan jo håpe at MS og Sony nå i felleskap bestemmer seg for at eksklusive spill er noe tull. Sony har hatt en fordel men nå er MS plutselig tilbake med et solid oppkjøp. Virker som en fin mulighet til å ta en fornuftig avgjørelse om at nok er nok.

Det ville jo vært veldig fint fra et forbrukerståsted og gjort det langt mindre viktig hvilken logo som er på spillmaskinen. 

Er dette ment seriøst eller som en slags satire? 

Lenke til kommentar
Quote

 I det seneste finansåret hadde selskapet en total omsetning på 143 milliarder dollar, og et overskudd på 53 milliarder dollar

Måtte google Sony og Nintendo for å sammenligne og de hadde et overskudd på henholdsvis på "bare" 5 og 2 milliarder dollar. Sier litt om størrelsesforholdet. MS brukte bare halvannen "månedslønn" på Bethesda-investeringen (7,5 milliarder dollar). Småpenger for dem i det store og hele. De har lett råd til å kjøpe et langt større selskap som f.eks. Sony (95 milliarder i børsverdi) eller Nintendo (61 milliarder). 

Hvis jeg var MS ville jeg prøvd meg på Rockstar eller Ubisoft som antageligvis vil koste 10-15 milliarder hver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, kilik said:

Måtte google Sony og Nintendo for å sammenligne og de hadde et overskudd på henholdsvis på "bare" 5 og 2 milliarder dollar. Sier litt om størrelsesforholdet. MS brukte bare halvannen "månedslønn" på Bethesda-investeringen (7,5 milliarder dollar). Småpenger for dem i det store og hele. De har lett råd til å kjøpe et langt større selskap som f.eks. Sony (95 milliarder i børsverdi) eller Nintendo (61 milliarder). 

Hvis jeg var MS ville jeg prøvd meg på Rockstar eller Ubisoft som antageligvis vil koste 10-15 milliarder hver.

Mer relevant å sammenligne markedsverdi og overskudd på de respektive spillavdelingene, Xbox og Playstation. Det er jo ikke slik at de andre avdelingene av Microsoft ønsker å subsidiere Xbox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...