Gå til innhold

PlayStation 5-spill blir dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man har tenkt til å kjøpe Deluxe edition av noe så har man jo allerede vært med på dette toget en stund. Det samme gjelder DLC. Det eksisterer fordi det er et markedet for det. Samme kan egentlig sies om mikro transaksjoner for ja det er jo folk som bruker penger på dette. Da blir det fort veldig mye man KAN bruke penger på men ikke må. Du må ikke ha en launch tittel til 699. 


Uproblematisk for meg sånn sett da jeg kjøper kanskje 2-4 spill max til fullpris i året og disse spillene legger jeg gjerne 400+ timer i. Resten går enten via gamepass eller på 70-90% mindre enn de gjorde på launch. 

Eksempelvis jeg klarte meg uten AC Origins. Det kom vel ut for 3 år siden. For ikke så lenge siden så kostet hele spillet en hundrelapp. Fantastisk verdi, verdt pengene og jeg hadde det like gøy som de spilte spillet på dag en. Dette er jo noe man vet skjer over tid. 


Om det er alt for drøyt, så burde man legge om tankegangen sin. Personlig har jeg aldri vært fan av typiske singelplayer spill så da har jeg ikke særlig stor interesse av å banke 700kr i bordet fordi jeg vet at de spillene har som oftest en 7-10 timer lang story, noen ganger blir det dratt ut med cutscene. Som oftest er jo ikke spillene all verdens heller. Mange spill fyller spillet med endesløse ting som er laget for at du skal bruke mer tid på spillet slik at det fremstår som spillet har mer innhold. Et eksempel på det er jo typisk open world spill. Jeg liker det, men de har typisk side-tracking ting som egentlig bare er fillers. 


Eventuelt hadde jeg jo sett etter steder som Finn ved å kjøpe spill for å redusere kostnaden. Det er jo det fine med fysiske spill er at etter noen er ferdig med spillet så havner det fort på finn. Da kan det godt hende du bare betaler 400-500(eller billigere) avhengig av når og hvor mange som har lagt ut for salg. Så kan du selge det igjen for 200-400 avhengig av hvor kjapp du er. Da blir det et par hundrelapper. 

Lenke til kommentar
Ezio skrev (3 timer siden):

Om man har tenkt til å kjøpe Deluxe edition av noe så har man jo allerede vært med på dette toget en stund. Det samme gjelder DLC. Det eksisterer fordi det er et markedet for det. Samme kan egentlig sies om mikro transaksjoner for ja det er jo folk som bruker penger på dette. Da blir det fort veldig mye man KAN bruke penger på men ikke må. Du må ikke ha en launch tittel til 699. 


Uproblematisk for meg sånn sett da jeg kjøper kanskje 2-4 spill max til fullpris i året og disse spillene legger jeg gjerne 400+ timer i. Resten går enten via gamepass eller på 70-90% mindre enn de gjorde på launch. 

Eksempelvis jeg klarte meg uten AC Origins. Det kom vel ut for 3 år siden. For ikke så lenge siden så kostet hele spillet en hundrelapp. Fantastisk verdi, verdt pengene og jeg hadde det like gøy som de spilte spillet på dag en. Dette er jo noe man vet skjer over tid. 


Om det er alt for drøyt, så burde man legge om tankegangen sin. Personlig har jeg aldri vært fan av typiske singelplayer spill så da har jeg ikke særlig stor interesse av å banke 700kr i bordet fordi jeg vet at de spillene har som oftest en 7-10 timer lang story, noen ganger blir det dratt ut med cutscene. Som oftest er jo ikke spillene all verdens heller. Mange spill fyller spillet med endesløse ting som er laget for at du skal bruke mer tid på spillet slik at det fremstår som spillet har mer innhold. Et eksempel på det er jo typisk open world spill. Jeg liker det, men de har typisk side-tracking ting som egentlig bare er fillers. 


Eventuelt hadde jeg jo sett etter steder som Finn ved å kjøpe spill for å redusere kostnaden. Det er jo det fine med fysiske spill er at etter noen er ferdig med spillet så havner det fort på finn. Da kan det godt hende du bare betaler 400-500(eller billigere) avhengig av når og hvor mange som har lagt ut for salg. Så kan du selge det igjen for 200-400 avhengig av hvor kjapp du er. Da blir det et par hundrelapper. 

Kan jo like gjerne nevne at for prisen til 2 PS5 spill, så får man også GamePass i et helt år, for samme pris ?

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
TazheI skrev (1 time siden):

Enig, men ikke gløm at nintendo 64 spill kosta 7-800 kroner for 20 år siden. Så me tanke på inflasjon så er det ikke så bad.

NES spill lå vel til 6-700 kroner waaay back. Men så lenge de pakker inn flust med DLC og microtransactions i nye spill så synes jeg økningen er ganske negativ. Det er ikke akkurat som disse gutta taper penger om dagen. 

EA har sikkert tjent nok på FUT til å utvikle alle spillene sine neste 10 åra :p   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Større marked = større konkurranse = større sjanse for at ingen kjøper spillet ditt om du ikke satser mye på det = større risiko.

Dette er helt riktig.

Det er jo selvfølgelig dumt som forbruker at kostnadene på spill går opp, men det er også naturlig ettersom utviklingskostnadene på spill er svært høye.

Personlig skulle jeg ønske de hadde økt med fem dollar på PS4/Xbox One, så ville ikke dette prishoppet føltes så stort.

Behovet for å tjene mer pr. spill er også grunnen til at vi har sett mange remastere og spesialutgaver, samt. sesongpass, kosmetisk DLC osv.

Tror jeg at det forsvinner nå som prisene på spill går opp? Neppe. Men jeg tror uansett det er viktig at vi som forbrukere skjønner at vi egentlig har levd i et utopi hva angår priser på spill. Heldigvis er de fleste nettbutikkene til utgiverhusene flinke med å ha gode salg på en noenlunde regelmessig basis. Så om man har litt is i magen trenger man sjelden betale noe mer enn 3-400 kroner per spill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig surt at de setter opp prisene. Er jo null fornuft å sette en pris for 800, hvis det skjer. Jeg for eksempel kommer da aldri til å kjøpe spill på lanseringsdagen. Nå er jeg på en måte tvunget til å vente noen måneder for å kjøpe spill. Evt. kjøpe spill med en kamerat. Også dele. Blir veldig bakvendt.

Lenke til kommentar

Når det var fysiske spill for PS og Xbox så satt butikk og distributør igjen med en del av kaka. Nå som så og si alt er digitalt og prisene er som de var og gjerne høyere så sitter sony og utvikler igjen med en ganske mye større del av kaka enn om spillet var fysisk.

Sånn sett rart at prisene går opp, men mye vil vel bare ha mer.... Både på PS og MS er det også ganske stive priser i på onlinekjøp og man får jo heller ikke solgt et spill man ikke var helt fornøyd med.

Er det forresten noen returnpolicy på onlinespill slik steam har? Om du har spilt et spill der i mindre enn to timer kan du søke om refusjon.

Lenke til kommentar

Enig i at spill historisk sett er billige. 600-900 kroner var veldig mye penger for spill for 30 år siden, men lønningene er vel omtrent doblet siden den gang. Et spill koster sikkert 3-4 ganger mer å lage enn den gang også hvor et lite team kunne pushe ut et spill på ett år - nå snakker vi hundrevis av mennesker som jobber hardt i 3-5 år. Med tanke på hvor mange kvalitetstimer man kan få utav et spill synes jeg ikke 800-900 kroner for de største, beste spillene faktisk er så ille. 

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...