Gå til innhold

Norsk Industri-general: – Vi trenger egentlig å forhandle lønna ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Vi kan begynne med redusere lederlønningene. Gode ledere går alltid foran som gode eksempler. Om mine lære reduserer lønnen sin med 10% så skal je redusere min med 2%. Pluss at jeg etterpå begynner å se etter ny jobb. 

Lenke til kommentar

Og der har du vel mye av grunnen til at ingen ledere faktisk reduserer lønnen sin: de vet utmerket godt at dette med hyling om lederlønn egentlig bare er en floskel som folk liker å hisse seg opp over. Når alt kommer til alt er det ingen solidaritet i noen retning, alle går dit de får mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja.  Stein Lier-Hansen er en lobbyist som får lønnsøkning for å si dette. Alle argumenter om lav lønnsvekst står seg ikke da lederlønner har økt så mye de siste årene.  Eksempelets makt. Stein jobber for en omfordeling av verdier fra arbeidstakere til ledere og eiere - og er egentlig inhabil.


Faktum er at lønnen til arbeidstakerne må opp. En svak lønnsvekst vil svekke markedene, omsetningen og dermed økonomien til bedriftene. Krona er også mye svekket over tid, og dette driver inflasjonen og rammer kjøpekraften.

Endret av TorEEE_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lier-Hansen er ikke inhabil, han er en part (i likhet med Fagforbundet). Hadde Riksmeglingsmannen fått betalt av industrien, så hadde han vært inhabil. Det er to vidt forkjellige ting.

Kjøpekraften i Norge har økt mye mer enn hos andre de siste 40-50 årene på grunn av oljen, som i tillegg til inntekter også har stabilisert krona. Hvis lønnsveksten i Norge fortsetter å være høyere enn i resten av verden så vil krona svekkes ytterligere. Den harde realiteten er at vi i Norge snart må innse at vi kommer til å bli fattigere relativt til de fleste andre i tiden fremover. Problemet er hvis vi bruker så lang tid på å skjønne dette at vi har ødelagt vår egen konkurransekraft i mellomtiden

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror dessverre dette er en realitet, gitt utsiktene for oljå og et gedigent handelsunderskudd for fastlandsøkonomien. Det nærmer seg en milliard daglig, untatt helligdager!

Selv om mye rettes opp av at vi ar tapt kjøpekraft via kronekursen, så syns jeg prosentvis kutt i lønn over hele fjøla er en god ide. For å sikre at lønna skal være til å leve av, så kan man supplere med et flatt kronetillegg for at byrden blir del likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror vi får netto nullvekst i år. Noen vil selvsagt dra oppover og andre nedover. Det interessante blir hvem som drar i hvilken retning. Jeg tipper normal-lønnede og lavtlønnede takler et par prosent nedgang i egen lønn mye bedre enn de takler at ledere og høytlønnte får et par prosent økning. Fram med popcornet - det blir lønnskrig med trusler, beskyldninger og corona-begrunnelser i alle retninger. Stor misnøye = mange som føler seg trygge i jobbmarkedet kommer til å bytte jobb. Smarte arbeidsgivere kan hente inn mye god kompetanse på måtehold i ledelsen. Mindre smarte arbeidsgivere kan miste mye god arbeidskraft og få dillemmaet mellom kostbare rekrutteringsprosesser eller hente inn kompetanse fra "restemarkedet".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er vel et typisk utspill fra den ene parten før lønnsforhandlingene starter, og trolig i håp om at det skal bli et nulloppgjør. Kutt i lønnsinntekter er problematisk i et land hvor boliggjelden er kjempehøy (og boligkrakk er det vel ingen som er tjent med?).

For konkurranseevnen er også vekslingskurs og strømpris viktig.

Nå straks (i løpet av 2020 og 2021) kommer det to nye utenlandskabler på plass, en til Tyskland og en til England (og dette skjer samtidig med at Tyskland stenger ned sine 7 resterende atomkraftverk og trenger ca 50 TWh mer strøm hvert år pga dette). Når handels-hindringer fjernes så er det helt vanlig at prisene mellom ulike land jevnes ut, og det samme gjelder også for strømmarkedet. Mulig at Norsk Industri prøver å ta høyde også for dette (dvs at høyere strømpriser krever lavere lønninger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...