Gå til innhold

Slik skal Microsoft la deg oppgradere Xbox One-spill til Xbox Series X-versjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det vel mer snakk om en gratis "remaster", ikke bare at spillene skal fungere på neste generasjon, og det har så langt ikke vært spesielt vanlig.

For eksempel får Cyberpunk 2077 etter hvert en helt egen versjon for PS5 og XSX som utnytter disses styrker, selv om versjonen for PS4 og XONE også kan kjøres slik den er på neste generasjon og få fordel av kortere lastetid, bedre framrate og grafikk.

Lenke til kommentar

Deilig med cross saves også, skulle bare mangle og fungerer vel allerede på play anywhere titler(trur jeg?)

Uansett digg!

Iki: Kan ikke skjønne annet enn at MS tar en del av kosten. Mulig hele mot at de ikke gjør det samme på PS. Dessverre får vi sikkert ikke svar på det før det lekker til reddit eller noe om x måneder/år. hehe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (3 timer siden):

Her er det vel mer snakk om en gratis "remaster", ikke bare at spillene skal fungere på neste generasjon, og det har så langt ikke vært spesielt vanlig.

For eksempel får Cyberpunk 2077 etter hvert en helt egen versjon for PS5 og XSX som utnytter disses styrker, selv om versjonen for PS4 og XONE også kan kjøres slik den er på neste generasjon og få fordel av kortere lastetid, bedre framrate og grafikk.

Riktig.. For min del, er det ikkje værre enn å vente på PS5 versjonen før eg kjøper spelet.. Det betyr ikkje nåke annet enn at kjøp og salget skjer på riktig konsoll, der eg har lyst å spele det.. Blir uansett uaktuelt å spele AC Valhalla på PS4...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (3 timer siden):

Deilig med cross saves også, skulle bare mangle og fungerer vel allerede på play anywhere titler(trur jeg?)

Uansett digg!

Iki: Kan ikke skjønne annet enn at MS tar en del av kosten. Mulig hele mot at de ikke gjør det samme på PS. Dessverre får vi sikkert ikke svar på det før det lekker til reddit eller noe om x måneder/år. hehe

Tror ikke MS tar noe kostnad her. Bakgrunnen for dett er at det ikke er alle utgivere som har hengt seg på. EA vil ikke bruke løsningen foreløpig. De tilbyr en tidsbegrenset oppgradering av Madden feks.
Xbox går foran som et eksempel og prøver å legge press på utgiverne. CD Projekt Red som er kjent som et forbruker vennlig selskap henger deg på, osv.

Lenke til kommentar

 

Grimbeorn skrev (4 timer siden):

Her er det vel mer snakk om en gratis "remaster", ikke bare at spillene skal fungere på neste generasjon, og det har så langt ikke vært spesielt vanlig.

For eksempel får Cyberpunk 2077 etter hvert en helt egen versjon for PS5 og XSX som utnytter disses styrker, selv om versjonen for PS4 og XONE også kan kjøres slik den er på neste generasjon og få fordel av kortere lastetid, bedre framrate og grafikk.

Det er strengt tatt en videreføring av hva man alt har i dag. Hvis du kjøper Forza Horizon 3 som kom ut før Xbox One X, så vil den laste ned Xbox One X oppgradert utgave hvis du prøver å spille det på en One X.

Bakgrunnen for Smart Delivery ligger vel i ordet, at den skal levere den utgaven av spillet som maskinen du skal spille på kan kjøre, uavhengig av hvilket system du kjøpte det på.

Hvis man ser på Gears 5, så har jeg kjøpt det 1 gang. Jeg kan spille det på min originale Xbox One som står i en stue, jeg kan spille det på min Xbox One X som står på spill rommet, jeg kan spille det på min PC og jeg kan spille det på min mobiltelefon via xCloud. I fremtiden kan jeg spille det på Series X også.
Smart Delivery vil lever den rette versjonen til rett maskinen.

 

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar
TheMoose skrev (1 time siden):

Tror ikke MS tar noe kostnad her. Bakgrunnen for dett er at det ikke er alle utgivere som har hengt seg på. EA vil ikke bruke løsningen foreløpig. De tilbyr en tidsbegrenset oppgradering av Madden feks.
Xbox går foran som et eksempel og prøver å legge press på utgiverne. CD Projekt Red som er kjent som et forbruker vennlig selskap henger deg på, osv.

Om det er tilfellet så må de som lar deg oppgradere gratis på Xbox siden også la deg oppgradere gratis på Playstation siden.

 

Bare for å ta et eksempel.

The Witcher 3 solgte 4,3 millioner eksemplarer på Xbox one.

Om CD project red lar alle dem oppgradere gratis til en Xbox series X utgave, så gir de altså bort 4,3 millioner eksemplarer.

Xbox kundene blir jo da svært fornøyde.

MEN!

Witcher 3 solgte også 10,8 millioner eksemplarer på PS4.

Om cdpr ikke lar dem oppgradere gratis også, så har de plutselig 10,8 millioner sinte kunder som føler seg forskjellsbehandlet.

 

Dermed er det best for utviklerne å behandle kundene likt, spesielt om de ikke har en grunn for forskjellsbehandling, slik som at Microsoft tar alle kostnadene.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (2 timer siden):

Tror ikke MS tar noe kostnad her. Bakgrunnen for dett er at det ikke er alle utgivere som har hengt seg på. EA vil ikke bruke løsningen foreløpig. De tilbyr en tidsbegrenset oppgradering av Madden feks.
Xbox går foran som et eksempel og prøver å legge press på utgiverne. CD Projekt Red som er kjent som et forbruker vennlig selskap henger deg på, osv.

Njaa. Kanskje. Kan jo være de ikke sponsee noe og at profitten til utvikler er lenger levetid, dlc, microtransaction. Ikke godt å si. 

Når det gjelder EA så tipper jeg de kommer med premier til konsoller og vil pushe abo der for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Iki said:

Om det er tilfellet så må de som lar deg oppgradere gratis på Xbox siden også la deg oppgradere gratis på Playstation siden.

 

Bare for å ta et eksempel.

The Witcher 3 solgte 4,3 millioner eksemplarer på Xbox one.

Om CD project red lar alle dem oppgradere gratis til en Xbox series X utgave, så gir de altså bort 4,3 millioner eksemplarer.

Xbox kundene blir jo da svært fornøyde.

MEN!

Witcher 3 solgte også 10,8 millioner eksemplarer på PS4.

Om cdpr ikke lar dem oppgradere gratis også, så har de plutselig 10,8 millioner sinte kunder som føler seg forskjellsbehandlet.

 

Dermed er det best for utviklerne å behandle kundene likt, spesielt om de ikke har en grunn for forskjellsbehandling, slik som at Microsoft tar alle kostnadene.

Nå legger Microsoft det til rette for utviklere (Smart Delivery), det er ikke en ny tittel i Microsoft Store, det er den samme tittelen på tvers av alle enheter hvor det er ulik assets til de forskjellige enhetene. Da blir det jo langt lettere, det er ikke noe større kostnad for CD Project Red egentlig for de tilbyr jo Witcher 3 til PC? Der får man 4k? Der får man bedre grafikk? Da har man alt klart egentlig.

Hvis Sony ikke legger dette til rette på en god måte så er det jo delvis deres skyld også. 

PS: Witcher 3 finnes som en Xbox One X Enhanced tittel; https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2017/12/26/the-witcher-3-enhanced-for-the-xbox-one-x-is-the-best-console-version-but/#451d830141ff

Endret av Lostfields
eksempel på witcher 3 enhanced
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (1 time siden):

Da blir det jo langt lettere, det er ikke noe større kostnad for CD Project Red egentlig for de tilbyr jo Witcher 3 til PC? Der får man 4k? Der får man bedre grafikk? Da har man alt klart egentlig.

På hvilken måte stemmer dette for Xbox men ikke Playstation?

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Iki said:

På hvilken måte stemmer dette for Xbox men ikke Playstation?

Sier ikke at det ikke stemmer for PS5, men alle snakker om en helt egen PS5 versjon så jeg bare henger meg på det. CD Project Red har jo selv sagt at de ikke vil at folk skal kjøpe spillet to ganger og har bekreftet at det ikke kommer til å skje på Xbox Series X. 

Det er ikke bekreftet for PS5 enda, men CD Project Red vil, så da gjenstår det bare å se om det blir slik på Sony sin konsoll.

Endret av Lostfields
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (1 minutt siden):

Sier ikke at det ikke stemmer for PS5, men alle snakker om en helt egen PS5 versjon så jeg bare henger meg på det.

Om du kjøper spillet på en Xbox series X, får du da det samme spillet som på Xbox one, eller får du en series X utgave?

Lenke til kommentar
Iki skrev (13 minutter siden):

Om du kjøper spillet på en Xbox series X, får du da det samme spillet som på Xbox one, eller får du en series X utgave?

Det er uinteressant om du kjøper spillet på Xbox One eller Xbox Series X eller eventuelt Series S hvis den dukker opp. (eventuelt PC hvis det også er en PlayAnywhere titel.)
Kjøper du et spill som støtter Smart Delivery, leverer den den utgaven av spillet som hardwaren støtter.

Hvis jeg kjøper Cyberpunk på Xbox One, så vil den laste ned en Xbox Series X optimalisert utgave hvis jeg senere kjøper en Series X maskin.

Kjøper jeg Cyberpunk på Xbox Series X, så vil den laste ned en Xbox One optimalisert utgave hvis jeg vil spille det på en Xbox One maskin som jeg har stående på hytten.

Det går begge veier.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheMoose skrev (27 minutter siden):

Det er uinteressant om du kjøper spillet på Xbox One eller Xbox Series X eller eventuelt Series S hvis den dukker opp. (eventuelt PC hvis det også er en PlayAnywhere titel.)
Kjøper du et spill som støtter Smart Delivery, leverer den den utgaven av spillet som hardwaren støtter.

Hvis jeg kjøper Cyberpunk på Xbox One, så vil den laste ned en Xbox Series X optimalisert utgave hvis jeg senere kjøper en Series X maskin.

Kjøper jeg Cyberpunk på Xbox Series X, så vil den laste ned en Xbox One optimalisert utgave hvis jeg vil spille det på en Xbox One maskin som jeg har stående på hytten.

Det går begge veier.


 

Men den laster altså ned utgaven som hører til maskinen din.

Den laster ikke ned samme spillet, slik at du selv kan justere grafikken slik som på en PC?

 

Altså er det to versjoner av spillet.

En for Xbox one og en for series X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (21 timer siden):

Om det er tilfellet så må de som lar deg oppgradere gratis på Xbox siden også la deg oppgradere gratis på Playstation siden.

 

Bare for å ta et eksempel.

The Witcher 3 solgte 4,3 millioner eksemplarer på Xbox one.

Om CD project red lar alle dem oppgradere gratis til en Xbox series X utgave, så gir de altså bort 4,3 millioner eksemplarer.

Xbox kundene blir jo da svært fornøyde.

MEN!

Witcher 3 solgte også 10,8 millioner eksemplarer på PS4.

Om cdpr ikke lar dem oppgradere gratis også, så har de plutselig 10,8 millioner sinte kunder som føler seg forskjellsbehandlet.

 

Dermed er det best for utviklerne å behandle kundene likt, spesielt om de ikke har en grunn for forskjellsbehandling, slik som at Microsoft tar alle kostnadene.

Witcher 3 kom ut på Xbox One og PS5, når One X og PS5 oppgraderte CD PR spillet. Om CD PR også oppgradere spillet til Series X/S og PS5, og de ønsker at denne oppgraderingen skal komme  til spillerne gratis, har Xbox et system som tillater dette.

Hva PS5 har av muligheter og hva Sony tillater vet jeg ikke. Dette er opp til plattform eieren å tilrettelegge for dette. Så det er da eventuelt 10.8 millioner sinte kunder som er sint på Sony for å ikke tillate dette.

Nå er ikke Witcher 3 på Smart Delivery listen pr i dag så vidt jeg vet.

Xbox har en filosofi at man skal kunne ta med seg spill på tvers av generasjoner hvis det er mulig. Dette pusher Xbox mye, da de ser på dette som et konkurranse fortrinn. 
 

Men jeg kan se for meg en trend der cross platform spill som PS har markedsføring rettigheter ikke vil støtte Smart Delivery. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...