Gå til innhold

Digitale møter og hjemmekontor har kommet for å bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Har ikke opplevd noen av de problemene som skildres oer, men så jobber jeg i en bransje der de aller fleste av oss er introverte.

Hjemmekontor er det beste som har skjedd meg i mitt 30 år lange arbeidsliv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kajac skrev (På 22.5.2020 den 12.36):

Man må gjerne åpne for mer hjemmekontor, men mange, meg inkludert, jobber best fysisk adskilt fra hjemmet. Håper virkelig ikke mange bedrifter begynner å "tvinge" sine ansatte til å ha hjemmekontor for å spare penger på kontorplass, etc.

Nei, la oss gå tilbaketog deet gamle der en tvinger alle til å sitte på kontoret. Også vi som sliter med å være effektive i delte kontor og kontorlandskap. For all del, vi må jo ikke fine på å lære noe av dette. Aller minst må vi læra at 40% av arbeidsstyrken fungerer betydelig bedre på hjemmekontor enn på delt kontor og i landskap. Ikke må vi s på muligheten fr å redusere reisebehovet til folk heller. For gud forby at vi måtte bli mer effektive, belaste samfunnet mindre og ikke minst trives bedre og ha mer tid til familien. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 timer siden):

Nei, la oss gå tilbaketog deet gamle der en tvinger alle til å sitte på kontoret. Også vi som sliter med å være effektive i delte kontor og kontorlandskap. For all del, vi må jo ikke fine på å lære noe av dette. Aller minst må vi læra at 40% av arbeidsstyrken fungerer betydelig bedre på hjemmekontor enn på delt kontor og i landskap. Ikke må vi s på muligheten fr å redusere reisebehovet til folk heller. For gud forby at vi måtte bli mer effektive, belaste samfunnet mindre og ikke minst trives bedre og ha mer tid til familien. 

Tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at det ikke skal åpnes for muligheten for mer hjemmekontor. Det jeg er redd for er at bedrifter skal tvinge mer hjemmekontor, gjerne for å spare penger. Jeg er selv introvert og jobber som systemutvikler. Min jobb kan gjøres fra omtrent hvor som helst. Likevel, etter to måneder med hjemmekontor holdt jeg på å få et psykisk sammenbrudd. Det er mange, både kollegaer og andre, som har fått nok av hjemmekontor nå. Jeg er helt for hjemmekontor i begrensede perioder, eller for de som faktisk jobber best sånn, men det bør ikke bli standarden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

Tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at det ikke skal åpnes for muligheten for mer hjemmekontor. Det jeg er redd for er at bedrifter skal tvinge mer hjemmekontor, gjerne for å spare penger. Jeg er selv introvert og jobber som systemutvikler. Min jobb kan gjøres fra omtrent hvor som helst. Likevel, etter to måneder med hjemmekontor holdt jeg på å få et psykisk sammenbrudd. Det er mange, både kollegaer og andre, som har fått nok av hjemmekontor nå. Jeg er helt for hjemmekontor i begrensede perioder, eller for de som faktisk jobber best sånn, men det bør ikke bli standarden.

Etter to måneder får du nesten psykisk sammenbrudd? Da har du jaggu seilt gjennom livet gutt! 

Nei hjemmekontor bør bli normalen. Skal man jobbe på en arbeidsplass bør man betale ekstra avgifter evnt lønnskutt. 

Vi må gjøre alt man kan for miljøet. Å ha hjemmekontor er en triviell sak som kan ha stor nytte. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Malerifaen skrev (17 minutter siden):

Etter to måneder får du nesten psykisk sammenbrudd? Da har du jaggu seilt gjennom livet gutt! 

Nei hjemmekontor bør bli normalen. Skal man jobbe på en arbeidsplass bør man betale ekstra avgifter evnt lønnskutt. 

Vi må gjøre alt man kan for miljøet. Å ha hjemmekontor er en triviell sak som kan ha stor nytte. 

Eller det er motsatt. Fordi en ikke har seilt gjennom livet så blir to måneder med «isolasjon» noe som begynner å knekke en. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Malerifaen said:

Etter to måneder får du nesten psykisk sammenbrudd? Da har du jaggu seilt gjennom livet gutt! 

Nei hjemmekontor bør bli normalen. Skal man jobbe på en arbeidsplass bør man betale ekstra avgifter evnt lønnskutt. 

Vi må gjøre alt man kan for miljøet. Å ha hjemmekontor er en triviell sak som kan ha stor nytte. 

Jeg forstår han godt. Jeg bor i en 1 roms, så utenom noen gåturer og turer til butikken har jeg nesten vært i samme rom i 2 måneder nå(for ikke å snakke om at det har vært byggearbeid i nabogården i 5 uker nå, jeg holder på å gå på veggen selv). Hadde jeg hatt et dedikert rom til kontor så hadde det vært greit. Men det har jeg ikke per dags dato(og jeg tror ikke jeg er alene om det heller).

Lønnskutt for å ikke ha hjemmekontor er i alle fall ikke riktig, da burde man heller gått for det omvendte, at man får et årlig tillegg for å ha det. Det koster både å ha plassen samt utstyr hjemme for det og det burde ikke arbeidstaker stå for men arbeidsgiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kajac skrev (33 minutter siden):

Tror du misforstår meg. Jeg mener ikke at det ikke skal åpnes for muligheten for mer hjemmekontor. Det jeg er redd for er at bedrifter skal tvinge mer hjemmekontor, gjerne for å spare penger. Jeg er selv introvert og jobber som systemutvikler. Min jobb kan gjøres fra omtrent hvor som helst. Likevel, etter to måneder med hjemmekontor holdt jeg på å få et psykisk sammenbrudd. Det er mange, både kollegaer og andre, som har fått nok av hjemmekontor nå. Jeg er helt for hjemmekontor i begrensede perioder, eller for de som faktisk jobber best sånn, men det bør ikke bli standarden.

Jeg har nok motsatt utganspunkt enn deg. Jeg sliter med arbeidsgivere som ser på det å vær på kontoret som et must. Det er så vanlig og normalen at vi som får ødelagt arbeidsmoralen av å tvinges inn på delete kontor og landskap ikke er i nærheten av å møtes med forståelse. Det er her mine klør ut og innbitte innstilling kommer fra. Den totale mangel på vilje på å høre på oss som kjenner en klump i magen over å bli tvunget på kontoret igjen. 

 

Når det kommer til å nærme seg sammenbrudd så anbefaler jeg å kompensere for dette gjennom å være sosial utenfor jobb. En trenger ikke masse venner, bare aktiviteter der en treffer andre mennesker. For MG er dette perfekt. Jeg yter på jobb med hjemmekontor og får den sosiale biten dekket med frivillig og uforpliktende sosialisering på fritiden. En må bare finne den aktiviteten som passer en selv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
xaco skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår han godt. Jeg bor i en 1 roms, så utenom noen gåturer og turer til butikken har jeg nesten vært i samme rom i 2 måneder nå(for ikke å snakke om at det har vært byggearbeid i nabogården i 5 uker nå, jeg holder på å gå på veggen selv). Hadde jeg hatt et dedikert rom til kontor så hadde det vært greit. Men det har jeg ikke per dags dato(og jeg tror ikke jeg er alene om det heller).

Lønnskutt for å ikke ha hjemmekontor er i alle fall ikke riktig, da burde man heller gått for det omvendte, at man får et årlig tillegg for å ha det. Det koster både å ha plassen samt utstyr hjemme for det og det burde ikke arbeidstaker stå for men arbeidsgiver.

Jeg har samme boforhold og kompenserer gjennom å være aktiv utenfor boenheten på fritiden. For meg passer det med turer i skog og mark. Andre må finne de aktivitetene som passer for dem. Og for å være ærlig, jeg har gitt en lang balle i avstand på privaten. Jeg ofrer ikke min mentale helse for at noen som har bikket 80 skal leve 9 måneder lenger. 

Lenke til kommentar

"Digitale møter og hjemmekontor har kommet for å bli" - for de som har den type jobb som kan gjøres hjemmefra.

 

Det kan også ende opp med at det blir en del mer overvåking fra arbeidsgiver sin side hvis hjemmekontor blir den nye "normalen".

Endret av camxer
Lenke til kommentar
JØI skrev (13 minutter siden):

Eller det er motsatt. Fordi en ikke har seilt gjennom livet så blir to måneder med «isolasjon» noe som begynner å knekke en. 

Ja det kan man jo gruble på. Men det holder ikke. Ikke god nok grunn til å måtte reise til et annet bygg for å sitte foran en skjerm, noe man fint kan gjøre hjemme.

Da får personen finne annet yrke, sykepleier/helse eller bli en maler f.eks. Da må man reise til en arbeidsplass.

Lenke til kommentar
xaco skrev (26 minutter siden):

Jeg forstår han godt. Jeg bor i en 1 roms, så utenom noen gåturer og turer til butikken har jeg nesten vært i samme rom i 2 måneder nå[...]

 
 

I en verden hvor hjemmekontor er obligatorisk, kan en jo vurdere å flytte til et sted hvor man får mer boligareal per krone. Hvor arbeidstakere bor nå er jo veldig påvirket av lokasjonen til deres daglige fysiske arbeidssted  

Endret av Slaps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Slaps said:

I en verden hvor hjemmekontor er obligatorisk, kan en jo vurdere å flytte til et sted hvor man får mer boligareal per krone. Hvor arbeidstakere bor nå er jo veldig påvirket av lokasjonen til deres daglige fysiske arbeidssted  

Eller gjøre det enda lettere for arbeidsgiveren til å outsource til et annet land for å så spare penger.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Jeg mener ikke at det ikke skal åpnes for muligheten for mer hjemmekontor. Det jeg er redd for er at bedrifter skal tvinge mer hjemmekontor, gjerne for å spare penger. 

Enig. Det skal ikkje mykje fantasi til for å sjå for seg at fleire arbeidsgivarar vil spare inn ved å kutte ned på dyre kontorplassar fordi dei tilsette kan etablere sine eigne heimekontor. 

Det blir nok som opne kontorlandskap på ein ny måte. Ein sparer utgifter til dyre cellekontor, og på enkelte arbeidsplassar fungerer det bra, men det er også mange arbeidsplassar som ser vekk frå dei negative sidene for å få kortvarig innsparing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordeler og ulemper med hjemmekontor. Avhengig av type kontorstilling. 

Man blir lettere uforstyrret enn i et åpent kontorlandskap, men på en annen side kan det ta lengre tid før man får svar på enkelte ting som man gjerne diskuterer med sidemannen dersom man jobber med samme oppgaver feks. 

Mye pluss minus, så man må jo nesten se hva som er mest effektivt i tillegg til hva man ønsker selv. 

I tillegg er jo den sosiale biten "gull verdt" på jobb og i lunsjen. Kan jo alltids ja åpen linje på teams ol, men blir ikke helt det samme. 

For å ikke snakke om vinlotteri ??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (12 timer siden):

Etter to måneder får du nesten psykisk sammenbrudd? Da har du jaggu seilt gjennom livet gutt! 

Nei hjemmekontor bør bli normalen. Skal man jobbe på en arbeidsplass bør man betale ekstra avgifter evnt lønnskutt. 

Vi må gjøre alt man kan for miljøet. Å ha hjemmekontor er en triviell sak som kan ha stor nytte. 

Usikker på om du faktisk går inn for å provosere med innlegget ditt. Og om du faktisk er seriøs ser jeg at det fremdeles er alt for mye stigmatisering rundt psykiske problemer. Men jeg skal love deg at jeg ikke har seilt igjennom livet. Det antar jeg du har, for her er det åpenbart ikke mye forståelse for hvordan psykiske problemer fungerer.

Forslagene dine er også helt bak mål. En arbeidsplass er mer enn bare å sitte å jobbe. Det er å komme seg ut av huset, møte kollegaer og ikke minst faste rutiner. Spesielt for oss bor alene og har en liten sosial krets er dette viktig. 

Igjen, jeg er helt for at hjemmekontor bør bli et mer tilgjengelig alternativ for de som ønsker det. Og jeg kunne selv tenkt meg å hatt hjemmekontor en dag, eller kanskje til og med to i uken. Men ikke mer enn det. Kudos til alle dere som synes hjemmekontor er bedre enn fysisk kontor. For deres del håper jeg at dere får bedre muligheter til hjemmekontor også når samfunnet normaliseres igjen. Men for oss andre er det viktig å få komme tilbake til kontoret og fellesskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (28 minutter siden):

Usikker på om du faktisk går inn for å provosere med innlegget ditt. Og om du faktisk er seriøs ser jeg at det fremdeles er alt for mye stigmatisering rundt psykiske problemer. Men jeg skal love deg at jeg ikke har seilt igjennom livet. Det antar jeg du har, for her er det åpenbart ikke mye forståelse for hvordan psykiske problemer fungerer.

Forslagene dine er også helt bak mål. En arbeidsplass er mer enn bare å sitte å jobbe. Det er å komme seg ut av huset, møte kollegaer og ikke minst faste rutiner. Spesielt for oss bor alene og har en liten sosial krets er dette viktig. 

Igjen, jeg er helt for at hjemmekontor bør bli et mer tilgjengelig alternativ for de som ønsker det. Og jeg kunne selv tenkt meg å hatt hjemmekontor en dag, eller kanskje til og med to i uken. Men ikke mer enn det. Kudos til alle dere som synes hjemmekontor er bedre enn fysisk kontor. For deres del håper jeg at dere får bedre muligheter til hjemmekontor også når samfunnet normaliseres igjen. Men for oss andre er det viktig å få komme tilbake til kontoret og fellesskapet.

Fremdels ikke gode nok unnskyldninger for å være på en arbeidsplass å gjøre en jobb man fint kunne gjort hjemme. Da får du finne annet arbeid som behøver oppmøte som f.eks å være en maler eller hjelpepleier

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (30 minutter siden):

Fremdels ikke gode nok unnskyldninger for å være på en arbeidsplass å gjøre en jobb man fint kunne gjort hjemme. Da får du finne annet arbeid som behøver oppmøte som f.eks å være en maler eller hjelpepleier

Og der fjernet du en hver tvil om at du bare troller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Malerifaen skrev (1 time siden):

Fremdels ikke gode nok unnskyldninger for å være på en arbeidsplass å gjøre en jobb man fint kunne gjort hjemme. Da får du finne annet arbeid som behøver oppmøte som f.eks å være en maler eller hjelpepleier

Du mangler evnen til å sette deg inn i andre mennesker sin situasjon?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...