Gå til innhold

Sweco-ingeniøren møtte veggen: – Det snudde livet opp ned. Men jeg har det bedre nå enn før smellen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun taklet nok jobben.  Det å ikke  unne seg/kunne hvile når man trenger det  tapper de fleste. Spesielt de som har store krav til seg selv, og også ofrer for å tilfredstille andre.

Og når man tappes blir man tom.

Når man er tom oppleves livet meningsløst.

Det man også bør være oppmerksom  når man ikke får nødvendig hvile/avkobling, er fare for hjerneslag.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forebygging av utbrenthet er antagelig mer effektivt for bedrifter på langsikt enn å la folk gå på en smell (med mindre man spekulerer i bruk og kast av yngre ansatte?).

Svensk TV hadde for mange (15?) år siden et episode, i en serie om ulike problem, om stress/utbrenthet hvor skuespillere viste en utvikling for en sykepleier med masse krysspress fra ulike prosjekt på jobb, hjem og familie, hvor hun var mer viktig enn formel organisasjon skulle tilsi (ressursperson), fant dessverre ikke den online, Tomas von Brömssen hadde en mindre rolle som hennes man.

Viktig å prioritere det som er viktig å ikke forsøke å gjøre alt.

Fant en liten online test (10-15 min) SVT: "Svara på nio frågor – och se hur stressad du är"

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/svara-pa-nio-fragor-och-se-hur-stressad-du-ar

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (På 25.1.2020 den 11.33):

Opp mot 90 prosent fakturering er ganske hissig. Andre plasser dette er vanlig praksis eller er dette bare en tilfelle av missforstått lojalitet?

 

 

Dette er helt vanlig i den bransjen, kan jeg si av erfaring. Lave timepriser og store organisasjoner gjør at faktureringsgraden må være høy for at selskapet skal tjene penger. Det er også vanlig at man ikke får overtidstillegg. 

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (På 25.1.2020 den 11.33):

Opp mot 90 prosent fakturering er ganske hissig. Andre plasser dette er vanlig praksis eller er dette bare en tilfelle av missforstått lojalitet?

Joda, dette er ikke uvanlig. Jeg har jobbet i Securitas, nå Stanley og der ble vi PÅLAGT å fakturere ut til kunder MINIMUM 100%.
Selv om du altså aldri hadde 100% effektiv jobbing så var kravet fra ledelse at kunden skulle betale ALT og mere til. 
Helt idiotisk å sende en faktura på 5 timers jobb når kunde lett kan sjekke med sitt overvåkingsanlegg at du kun har vært der halve tiden... Men de fleste kundene vi hadde dengang (5 år siden jeg jobbet der nå..) betalte uten å mukke da det ikke var andre alternativer. Helt sykt spør du meg!

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (22 minutter siden):

Kanskje greit da å jobbe i en mindre bedrift med mindre overhead hvis man skal bedrive tiden som konsulent.

Jo, det kan være en lur idé.

En annen ting med disse selskapene er at lønnen ofte er relativt dårlig for folk med mindre erfaring, i tillegg til mager lønnsvekst. Det er ikke uvanlig at en med ca. tre års erfaring og som fakturerer minst 1,3 mill i året "kun" har typisk 580 k i årslønn. Jeg har også hørt om nyutdannende som hadde marginalt lavere lønn enn de som hadde fem års erfaring,.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Fjernet en rekke innlegg. Fint om man kan forsøke å diskutere sak (arbeidsmengde, forhold mellom fritid og arbeid o.l.) fremfor person. Kommentering av moderering tas på PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...