Gå til innhold

ANMELDELSE: Netflix' The Witcher


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke det ble forvirrende med tidshoppingen, men de kuttet vekk alt for mye.

Mann møter kvinne i en bar, de småkrangler i et kvarter, mann stikker.

Kvinnen møter mannen i en skog senere den dagen.

De krangler.

Poff!

Plutselig er de kjærester, og hun er den viktigste i livet hans, til det punktet at han snakker om henne i søvne.

Så ser han henne aldri igjen etter denne natten.

Hva?! Hæ?

Det er null karakterutvikling.

Det er ingen motivasjon.

Ingen forklaring.

Det samme skjer om og om igjen gjennom serien.

Folk forandrer seg totalt mellom hver gang man ser dem, og oftest helt ulogisk.

Noen gir opp muligheten til å få barn, neste scene vil de ha barn.

Noen er bestevenner, neste scene prøver de å drepe hverandre.

Seriens skuespillere er helt klart gode. På nivå med game of thrones.

Samme med alt annet i serien, musikk, cgi osv.

Men i got får man sett hvorfor karakterene gjør det de gjør.

Man forstår motivene deres.

Man ser forholdet mellom dem utvikle seg.

Det gjør man ikke i Witcher serien.

Hadde serien brukt første sesong på Geralt, jakten hans.

Bygget opp verden litt etter litt.

Da hadde det fort vært en veldig god serie.

Men slik den er nå, uten sesong 2, så er den ganske dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg merker selv 2 ting som oppleves merkelig. Av og til føler jeg at jeg ser på et rollespill, det kommer plutselig litt unaturlige samtaler/situasjoner inn på samme måte som side quests i et RPG.

Jeg synes den stønningen/de lydene fra Geralt som kommer innimellom virker helt rare. Klarer ikke sette fingern på nøyaktig hvorfor, men det virker liksom litt påtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FB.032103100538015 skrev (4 timer siden):

Smaken er som baken delt på midten og godt er det.

Denne serien var alt annet enn teit, men anmelder klarte kanskje ikke å følge med ordentlig...

Kanskje komme med ett argument i mot? istedenfor og bare hevde. 

Jeg er helt enig med anmelder. Det er god underholdning hvis man skrur av hjernen, men det føles ut som noe som ble produsert på 90 tallet, reddet av noen gode øyeblikk med Geralt og Jaskier. Det endrer også ganske mye på bøkene, som jeg driver på å leser nå for tiden og endringene er ikke for det bedre.

Føler folk gir det pass på sin dårlige kvalitet fordi det er univers som er meget elsket igjennom sine spill, spesielt det tredje i serien. Egentlig litt skammelig at CD Projekt Red gjør en bedre jobb med å lage fan fic av universet enn denne tv serien gjør med og fortelle bøkene på sin måte.

Endret av Akrabra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med tidshoppingen, men likte sesongen utrolig godt, utrolig god jobb ble gjort av skuespillerene som var Ciri og Yen. Følte nesten dette var vel så mye Yen sin historie som Geralt sin, hun var jo helt rå i tolkningen sin.

Folk snakker mye om Game og thrones når de snakker om denne serien, har aldri sett den før så må vel prøve den ut.

 

Lenke til kommentar

-----

+Iki

-----

- Skulle nesten tro at du snakket om "Stargate:Universe" her.

For sant skal sies at jeg satt igjen med ganske lik oppfattning av den serien etter bare å ha sett første sesong.

-----

I overført betydning så kan man sammenligne tidshoppene i "Stargate:Universe" med "The Witcher".

Og til tider også hoppene frem og tilbake ved bruk av kommunikasjons-steinene i "Stargate:Universe" ble litt forvirrende om man ikke fulgte veldig godt med til en hver tid.

-----

Og det du sier der om karakterutvikling er høyst vesentlig.

Det gjelder stortsett alt av underholdning, be it "i Spill", "i (TV-)Serier", "i Filmer" og/eller "i Bøker".

-----

Svært mange mislikte eller rett og slett hatet "Stargate:Universe" akkurat på grunn av dette aspektet.

Da det tok sin tid å "bli kjent med" karakterene over episodenes forløp.

Og det var ikke før midt ute i sesong 2 av "Stargate:Universe" at jeg hadde virkelig dannet meg et reelt bilde av den enkeltes karakter/personlighet.

Men personlig så likte jeg den følelses-berg og dalbanen det førte med seg.

-----

Akkurat som i det virkelige livet så er folk forskjellige.

Der noen folk som man møter på så vet man hvor landet ligger så og si helt i fra starten.

Mens andre man møter på kan virke å være "all over the place", og i så måte vanskelige å definere og skjønne seg på riktig.

Der det over tid dannes et klarere bilde.

-----

Så ja, jeg kan forstå at det kan oppfattes som grensen til splittet personlighet når det ett øyeblikk er på en måte, men så plutselig forandrer dem seg helt.

I likhet med "Stargate:Universe" så håper jeg at dette jevner seg ut i løpet av sesong 2.

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

-----

+0laf

-----

- Morsomt nok så tenkte jeg det samme om "Neil Patrick Harris" som "Count Olaf" i NetFlix-serien "Lemony Snicket’s - A Series Of Unfortunate Events".

-----

Han er en god skuespiller, men hans tolkning av den karakteren falt ikke i smak.

Men det kan nok ha noe med at hele handlingen var vinklet i rettning av en musikkal.

-----

Da var "Jim Carrey" sin tolkning av rollen bedre og handling i filmen langt mer troverdig.

-----

Konklusjon...: Smaksak...

-----

Lenke til kommentar
Akrabra skrev (7 timer siden):


Jeg er helt enig med anmelder. Det er god underholdning hvis man skrur av hjernen, men det føles ut som noe som ble produsert på 90 tallet, reddet av noen gode øyeblikk med Geralt og Jaskier. Det endrer også ganske mye på bøkene, som jeg driver på å leser nå for tiden og endringene er ikke for det bedre.
 

Jeg var også litt kritisk etter å ha sett første sesong, selv om jeg slukte den på en helg og egentlig kosa meg stort. Jeg synes forsåvidt ikke det var så hjernedødt i forhold til veldig mange andre serier som lages i dag. Jeg synes man måtte bruke hode litt for å skjønne hva som skjer når i forhold til tidligere episoder. Man får også en del informasjon i bisetninger her og der som man enten plukker opp eller ikke.  

Jeg har i ettertid "lest" (hørt) de to bøkene som serien hovedsaklig er basert på, og selv om mange ting er endret og noen av historie ikke tatt med så ble jeg veldig overrasket over hvor lik serien var bøkene. 

Ting jeg reagerte på som tidshoppig og karakterbygging er jo strengt tatt bare tro til boka. Hadde f.eks regnet med at jeg skulle få vite langt mer om Renfri, men det var jo strengt tatt over nærmest like fort som på tv-skjermen. Selv om det gikk for seg på en litt annen måte.  Trudde egentlig generelt at bøkene kom til å gå langt mer i dybden og gi langt mer informasjon enn det tv-serien skulle klare på sine korte episoder, men de historiene de har valgt seg er egentlig overraskende godt gjennomført imo. Selv om jeg er helt enig at så og si alle endringer jeg kan komme på farta var jo bedre originalt. Kanskje spesielt Renfri og Ciri sitt druid besøk. 

Ser egentlig nå frem til å se serien på nytt med litt nye øyne, spent på om jeg synes den er bedre eller dårligere andre gangen. 

Har samtidig startet på Seasons of storms selv om den boka ikke var nødvendig for hoved storyen såvidt jeg skjønte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forsto det var tidshopping altfor sent med tanke på at jeg er storfan av bøkene og burde visst bedre :p

Men må bare si at jeg er enig i at Cavill var fantastisk i rollen. Det var bare så innmari tydelig at han elsket å være Geralt of Rivia! Og det fikk vi virkelig stor glede av som seere :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig enig i 7/10. Var utrolig skeptisk til Supermann som Witcher, men nå som jeg har sett han i action tror jeg ikke noen andre kunne gjort den rollen bedre enn han. Tydelig at han er en fan av spill/bok.

Anbefaler folk å se sesongen 2 ganger hvis man er som meg og ikke skjønte før ut i episode 5-6 at ting ikke skjedde samtidig. Alt ble litt enklere å forstå da. Gått 3 tiår og Yennifer ser helt lik ut som før ?

Lenke til kommentar
Ping7 skrev (17 minutter siden):

Gått 3 tiår og Yennifer ser helt lik ut som før ?


Yennefer var født 1173, mens Ciri ble født 1253, begge natt til 1. mai, noe som gjorde at Yennefer var 80 år når Ciri ble født, hun er trollkvinne og eldes ikke.

I serien kan man ofte se forskjell på tidsperiodene ved å se på håret til Geralt, det blir hvitere med årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...