Gå til innhold

Morrowind i Skyrim-drakt gjør store fremskritt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Imponerende hvor langt de har kommet! Gleder meg til å teste dette, håper bare det ikke er en bugfest, noe det sikkert kommer til å være i starten..

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (1 time siden):

Håper de får til noe mer som skjer langs veien. Morrowind er 90% gåing uten at noe skjer

Tja. Jeg er ikke uenig i at Morrowind er i overkant tregt, men jeg tror heller at dette er et resultat av at vi har en annen forventning og tålmodighet i disse dager, der vi forventer konstant dopaminrus.

I motsetning til Skyrim så var Morrowind aldri ment til å appellere til de som ville coaste gjennom en questline som om man var Rambo. Morrowind er fra en tidsperiode der open world RPG mente at man skulle slappe av, lene seg tilbake og utforske et univers.

Forøvrig så har jeg større tro på OpenMW som er en reimplementasjon av motoren, og Tamriel Rebuilt som er en utvidelse av spillet. Potensialet for en moderne Morrowind er større der enn en mod til en janky, snart 10 år gammel motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Tja. Jeg er ikke uenig i at Morrowind er i overkant tregt, men jeg tror heller at dette er et resultat av at vi har en annen forventning og tålmodighet i disse dager, der vi forventer konstant dopaminrus.

I motsetning til Skyrim så var Morrowind aldri ment til å appellere til de som ville coaste gjennom en questline som om man var Rambo. Morrowind er fra en tidsperiode der open world RPG mente at man skulle slappe av, lene seg tilbake og utforske et univers.

Jeg spilte det muligens for seint, så det universet jeg skulle utforske virket for meg som et ganske kantete polygon-terreng. I Oblivion eller Skyrim kunne jeg faktisk "nyte" naturen så jeg skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar

Det beste med Morrowind var å gå rundt en time uten å finne inngangen til en hule i ashlands når det var en ash storm. 

Good times, sånt skjer ikke lengre i moderne open world spill. 
Selv har jeg problmer med å godta open world spill der du bokstavlig talt snubler over bad guys og monstere hver 5 meter. Ingen kunne leve i en sånn verden. Alle ville være døde på 20 minutter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Det beste med Morrowind var å gå rundt en time uten å finne inngangen til en hule i ashlands når det var en ash storm. 

Good times, sånt skjer ikke lengre i moderne open world spill. 

The Long Dark når snøstormer herjer, sikten er lik null, klærne er søkkvåte, vinden uler og hypothermia lurer bak hver busk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-----

+Gunfreak

-----

- Den der kan tolkes på to måter...

Nr.1. "Oppriktighet"

...eller...

Nr.2. "Sarkasme"

-----

Personlig så foretrekker jeg faktisk "Morrowind" fremfor "Skyrim" akkurat på grunn av denne forskjellen.

Det var plagsomt nok i "Oblivion", men i "Skyrim" så tok det jo helt kaka i så måte.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ser at den utdaterte grafikken nok kan ha hatt sitt å si for opplevelsen ja og kanskje har skygget noe over for innholdet i spillet.

Jeg er dog enig med Gavekort og Gunfreak sine argumenter. Akkurat det at det var lengre mellom "begivenhetene" i Morrowind og at man måtte jobbe mye for å løse oppdrag, uforske og å finne utstyr, var noe av det som gjorde at det som skjedde i spillet fremstod som mye mer betydningsfullt. Eksempelvis innebar det bla. mye jobb bare å skrape sammen et middels godt sett med rustning, og skulle du ha top-notch (typ glass, ebony o.l.) var det noe du gjerne først fikk på plass langt uti spillet, både fordi det var vanskelig å finne, og ekstremt dyrt i de tilfellene hvor man faktisk fant steder som solgte disse.

Spesielt Oblivion var jo horribelt mtp. hvor auto-generert mye av innholdet var. Særlig det at alt av motstand var skalert ift. egen level, ødela spillet for min del - det var liksom ikke noe å jobbe mot (heldigvis reddet modden Oscuros Oblivion Overhaul i hvert fall delvis spillet ved å rette opp mye av dette). Skyrim var/er hakket bedre der, men jeg synes også det mangler mye der mtp. tilgjengeligheten på utstyr og hvor neddummet oppdragene er ved at man pekes i riktig retning til en hver tid.

I Morrowind måtte man faktisk lese oppdragsbeskrivelsen og ofte var det rett og slett vanskelig å finne ut hvor man skulle, pluss at det gjerne var et lite prosjekt i seg selv å komme seg fra a til b pga. fraværet av fast-travel og at å benytte seg av transporttjenestene innebar penger man i starten av spillet gjerne ikke hadde. Akkurat det siste var jo også noe av det som gjorde at man opplevde en viss fremgang (selvfølgelig i tillegg til at man forbedret ferdighetene etter hvert som man levlet opp), at man både hadde råd til å bruke disse tjenestene, at man kunne velge å levle opp hvor fort man beveget seg, og at man fikk tilgang til spells og utstyr som også gjorde reising lettere (komboen Boots of blinding speed, magica resistance og levitation var jo en slager der).

Det eneste jeg virkelig håper de endrer ved Morrowind i denne modden, er å redusere antallet "flyveøgler" (husker ikke hva de egentlig het) i en del områder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...