Gå til innhold

FIFA 20 tar avstand fra rasisme i ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så klart veldig bra at de går ut mot dette, men det er jo ikke overraskende, store bedrifter har funnet ut at det ikke er noe penger i rasisme i forhold til det omvendte.

 

Hadde hvert mer overaskende om EA gikk ut og sa vi er på siden til raister og den nye oppdateringen til FIFA vil nå ha reklame bannere fra SIAN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte utelater de asiatiske spillere? Altså fotballspillere eller brukere som spiller FIFA? For det er jo mange asiatiske lag i FIFA 20. Og hvordan kobler du det opp mot rasisme?

Jeg tenkte på denne kampanjen.  Se på bildet en gang til.  Hvor mange asiatiske spillere ser du?  Rasisme innen fotball blir framstilt i 99% av tilfellene til bare å gjelde mørkhudede spillere.   Det er flust av rasisme og holdninger med rasistiske undertoner rettet mot asiatiske spillere også, som ikke blir nevnt med et ord av vestlig media. Det kan selvsagt ikke sammenlignes og jeg støtter denne kampanjen på alle måter men EA skyter jo seg selv i foten når de fokuserer kun på de mørkhudete. 

 

Men når det er sagt så vet jeg fra EA selv (gjennom deres Be a talentscout) at de bevisst gjør de asiatiske ligaene dårligere enn hva de egentlig er. Og dermed også spillere også.  En benkesliter (Toyokawa) for et belgisk møkkalag  (KAS Eupen) som ikke engang er i nærheten av det japanske landslaget er rangert bedre enn SAMTLIGE spillere i J.League utenom 10.  Han var knapt nok god nok for Japansk 2.divisjon, men er av EA rangert som bedre enn rundt halvparten av Japan sitt landslag bare fordi han spiller i Belgia. Hvor er logikken? Spesielt når man tenker på at J.League er en VELDIG mye bedre liga enn Jupiler League på absolutt alle mulige måter.

 

Det er kanskje ikke rasisme, men det er ihvertfall forskjellsbehandling og det er ikke tilfeldig at det knapt er en eneste person i Japan som spiller FIFA.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på denne kampanjen.  Se på bildet en gang til.  Hvor mange asiatiske spillere ser du?  Rasisme innen fotball blir framstilt i 99% av tilfellene til bare å gjelde mørkhudede spillere.   Det er flust av rasisme og holdninger med rasistiske undertoner rettet mot asiatiske spillere også, som ikke blir nevnt med et ord av vestlig media. Det kan selvsagt ikke sammenlignes og jeg støtter denne kampanjen på alle måter men EA skyter jo seg selv i foten når de fokuserer kun på de mørkhudete.

De på bildet kommer da fra forskjellige etnisiteter, gjør de ikke? Det er ikke slik at det kun er "en rase" på bildet? Og spillerne er nok valgt utifra populæritet også, ikke hudfarge. Hadde det vært i tiden rundt JS Park eller Kagawa var på United så kunne nok de ha vært med.

 

Og rasisme/diskriminering innen fotball går på mye mer enn hudfarge også. Det er mange som mangler på det bildet om man skulle tatt med alt, ikke kun asiatiske spillere.

 

Føler ikke at dette er noe rasisme eller forskjellsbehandling her.

 

Men når det er sagt så vet jeg fra EA selv (gjennom deres Be a talentscout) at de bevisst gjør de asiatiske ligaene dårligere enn hva de egentlig er. Og dermed også spillere også.  En benkesliter (Toyokawa) for et belgisk møkkalag  (KAS Eupen) som ikke engang er i nærheten av det japanske landslaget er rangert bedre enn SAMTLIGE spillere i J.League utenom 10.  Han var knapt nok god nok for Japansk 2.divisjon, men er av EA rangert som bedre enn rundt halvparten av Japan sitt landslag bare fordi han spiller i Belgia. Hvor er logikken? Spesielt når man tenker på at J.League er en VELDIG mye bedre liga enn Jupiler League på absolutt alle mulige måter.

 

Det er kanskje ikke rasisme, men det er ihvertfall forskjellsbehandling og det er ikke tilfeldig at det knapt er en eneste person i Japan som spiller FIFA.

Spiller ikke noen av disse modusene så kan ikke si noe på det. Kan godt hende det er forskjellsbehandling, men jeg har ikke følt noe av de hittil. De fleste ligaene foruten om de store er ganske dårlige i FIFA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...