Gå til innhold

Slakter Tesla Smart Summon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ein nesten ny TMX (des 18) som på autopark fann på å kjøre inn i ei gigantisk betongsøyle i eit parkeringshus. Eg rakk å høgge i bremsa før den ødela meir enn plastskjermen på hjulbuen.

Poenget mitt er at den betongsøyla som eg såg veldig godt i speilet og som bilen ikkje såg i det heile tatt kunne vore ei barnevogn, ein pensjonist eller kva som helst.

 

Håper smart summon ikkje blir lov i Norge før neste generasjon bilar med fleire/bedre sensorar uten blindsoner er på plass.

 

En slik funksjon idag kjem til å drive forsikringspremien endå lenger opp på Tesla og kanskje også ta liv i verste fall. En må krype før en skal gå; det der er ein gimmick som enn så lenge bør forbeholdast NAF testbaner, etc.

Hendelsen min var for øvrig ikkje dekka av garanti; Tesla er veldig klare på at dei ikkje stoler fullt ut på sin egen teknologi og derved heller ikkje dekker slike "automatiske hendelser" som eg opplevde på garanti.

Alle som køyrer Tesla er testpilotar, noko som eg blei opplyst om når eg kjøpte den og er innforstått og happy med.

 

Utover det veldig fornøgd med bilen min, men eg har etter kvart lært å kjenne dens begrensninger. Hadde for øvrig vore fint om dei fokuserte på velfungerande vindusviskarar i neste runde.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En må krype før en skal gå

Er det ikke akkurat det Tesla driver med da? Det er jo derfor Smart Summon kjører rundt som en lettskremt 16-åring på første kjøretur.

 

Den ene halvparten klager over at Smart Summon går for sakte og den andre halvparten klager over at det er livsfarlig...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Funksjonen skal også ha havnet i amerikanske myndigheters søkelys etter all oppmerksomheten rundt den.

 

Tipper dette kommer til å opphøre, samt fremtidige slike utspring fra Tesla må på et tidspunkt godkjennes, før det når kunder. 

 

Heldigvis vil denne implementeringen aldri se sitt lys her i Norge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fantastisk å slippe en slik funksjon, tydeligvis helt uten å ha testet den..

Hva med alt et menneske ser som bilen ignorerer? Hull, mennesker som løper, skilt, merkinger i asfalten, etc..

At man får tilgang til en funksjon betyr ikke at du bør bruke den..

 

Helt uten å teste? For det første har de selv testet dette lenge, dernest har et team med frivillige betatestere hatt dette i et par måneder. Hvorfor kaster du ut slike kommentarer? Hvis du ikke liker elbil eller Tesla så les heller andre saker!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eh, så ikke bruk den? Herregud å tullete folk er (i sak og generelt kommentarfelter); er sikkert tapetsert med advarsler i manual men allikevel klarer folk å gå av konseptene når dem bruker funksjonen og det da går rett vest.

Du kan jo spørre deg selv, rundt hvor mange som leser hele manualen på nytt mellom hver OTA oppdatering, kontra menneskene som kun hører på mediene, og det Elon Musk selv sier om egenskapene til de nye funksjonene.

 

In online marketing materials (and in public comments from CEO Elon Musk), Tesla says owners using a smartphone can summon their vehicles to come pick them up to help in everyday situations, such as to avoid walking across a parking lot in the rain or with an armful of groceries.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din ledsager under øvelseskjøringen leste gjennom alle punktene i lovdata?

Du øvde kun i lukket område og når du øvelseskjørte i trafikken, var du perfekt?

Hvorfor dette behovet med å forsvare et galt med et annet galt scenario? 

Siden folk uansett stjeler, så er det greit å rane? 

 

Personen som er ledsager i et slikt scenario, har billappen. Han må ha tatt teori, så ja. Han burde kunne det man skal kunne for å kunne ferdes på veiene. Hvilke punkter i "lovdataen" mener du en ledsager lett ikke kan? 

 

Hvis teorien rundt billappen forandres drastisk fra år til år, slik en Tesla manual kan bli, så kunne jeg fint forsvart behovet for en årlig teori-prøve for å beholde lappen. Men slik er det altså ikke. Du som Tesla sjåfør, har ingen rettslige krav rundt det å være 100% klar over alle oppdateringene som foregår mellom hver OTA oppdatering. Noe som jo er merkelig, så lenge man fungerer som en beta-tester? Særlig når beta-testingen foregår ute blant mennesker, og omhandler liv og helse.  

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer.

Det er med andre ord føreren, eigeren, eller lederen av kjøretøyet som aktivt kjører bilen? Og ikke Tesla sin autofunksjon ettersom en person aktivt må utføre en handling for å få bilen til å bevege seg. Tesla stoler vel på at eigeren av bilen har kontroll over omgivelsene, og griper inn om farlig situasjon skulle oppstå? 

 

Nøyaktig samme som autosteer/autopilot funksjonen(e). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er et eksempel på at Silicon Vally kulturen for utvikling* ikke passer inn i områder hvor sikkerhet og pålitelighet er viktig.

 

Bilbransjen har i stor grad hatt fokus på å være konservative, teste grundig, unngå å gi ut produkter som forårsaker sikkerhetsproblemer men heller holde de internt til de virker, inklusive å unngå uønsket risikokompansering og forventbart misbruk. De lykkes ikke alltid, men kulturen er der så unntakene forblir nettopp det, unntak.

 

Dette har gjort at bilbransjen har et ganske avslappet offentlig reguleringsregime hvor bransjen i stor grad tillates å regulere seg selv m.h.p. sikkerhet. Det er egentlig ganske lite av offentlig godkjenning vedr. biler sett i forhold til hvilken sikkerhetsrisiko biler egentlig representerer.

 

En langsiktig konsekvens av at selskaper som Tesla nå tar seg til rette og ignorerer bransjekotyme er at strengere regulering kan tvinge seg frem noe som vil ramme alle produsenter og gjøre utvikling mer tungrodd.

 

På nittitallet var det en gjenganger av en vits som sa at om bilbransjen drev utvikling som Microsoft [windows] så måtte bilene jevnlig rebootes og brukerne ville betrakte det som normalt. Den gang underforstått at slikt er totalt uakseptabelt. I dag har vi biler på veien som må reboote mens de kjører...

 

*) Karakterisert av fokus på minimum viable product, og å release tidlig og la kundene finne feilene for å korte inn utviklingssykler.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ein nesten ny TMX (des 18) som på autopark fann på å kjøre inn i ei gigantisk betongsøyle i eit parkeringshus. Eg rakk å høgge i bremsa før den ødela meir enn plastskjermen på hjulbuen.

Poenget mitt er at den betongsøyla som eg såg veldig godt i speilet og som bilen ikkje såg i det heile tatt kunne vore ei barnevogn, ein pensjonist eller kva som helst.

 

Tesla har blindspots, det er jeg overbevist om. Kjenner andre som har opplevd ligende. Ryget i vegger etc uten at systemet har sagt ifra. Man blir jo litt lat.

 

Mulig bilen ser det, men den vet kanskje ikke hva den skal gjøre alltid, og da gjør den....ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har blindspots, det er jeg overbevist om. Kjenner andre som har opplevd ligende. Ryget i vegger etc uten at systemet har sagt ifra. Man blir jo litt lat.

 

Mulig bilen ser det, men den vet kanskje ikke hva den skal gjøre alltid, og da gjør den....ingenting.

Blir bare mer overrasket over hvor "bra" en robot støvsuger til 5000kr (Men utrustet med LIDAR) er i forhold til super hyper moderne autonome biler.. Skulle ikke tro at det var såpass vanskelig å få til.

 

Uansett, ingen poster videoer hvor alt går bra.

 

Og vil, med en knipe salt, si at dette er mer bruker feil, enn software feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...