Gå til innhold

Amazon med et skred av nye smartprodukter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smartløsninger for uintelligente brukere. Å subsidiere smart spionasje i ens omgivelser virker kanskje dumt, men så er målgruppen de som ønsker å kjøpe seg «smart».

Tja... jeg liker Alexa og har en i hvert rom, selv om huset vårt kan sies å være forholdsvis smart uten også. ;)

 

 

Om noen år sitter noen naive sjeler og ikke forstår hvorfor Amazon, Google, Apple og andre sitter på så mye persondata ☺

De vil alltid finnes. Poenget er imidlertid at vi andre ikke synes det er merkelig...

Lenke til kommentar

Mer masseprodusert e-søppel. Lav kvalitets produkter som går ut på dato om max 2 år. Ikke rart kloden går under

Her bommer du. Alexa-enheter som kom på markedet i 2014 fungerer fint den dag i dag.

 

Det er flere grunner til at kloden går under (f.eks. sinte hvite menn som ikke vil høre på Greta Thunberg), men Alexa er noe som nevnes i sammenheng (utenom den generelle økte forbruket, men det finnes større verstinger enn Alexa der).

Lenke til kommentar

Smart for hvem da, vedkommende som bor der, eller de som selger dataen om dem?

De som bor der, selvfølgelig. Det sier seg jo selv.

 

Du kan nok regne med at hvis du har en nettleser, en mobiltelefon, Facebook og/eller andre sosiale medier, så legger du igjen betydelig tydeligere spor og mer "verdifull data" enn det som kommer inn via Alexa eller Google Home.

Lenke til kommentar

 

Smart for hvem da, vedkommende som bor der, eller de som selger dataen om dem?

De som bor der, selvfølgelig. Det sier seg jo selv.

 

Du kan nok regne med at hvis du har en nettleser, en mobiltelefon, Facebook og/eller andre sosiale medier, så legger du igjen betydelig tydeligere spor og mer "verdifull data" enn det som kommer inn via Alexa eller Google Home.

Trist lesing, men det viser jo ganske tydelig at du en perfekt kandidat for målgruppen til Amazon/Alexa.

 

Jeg foreslår at du setter deg grundig inn i hva totalovervåking innebærer.

Samt forskjellen mellom det å anonymt bevege seg rundt på nett i en nettleser, versus installere en mikrofon og kamera i hvert rom i huset.

Hint! Det tilfører brukeren særdeles lite, for Amazon derimot, stiller saken seg ganske annerledes.

 

Avslutningsvis, de fleste oppegående personene i dette forumet, holder seg naturligvis langt unna Facebook og andre tilsvarende sosiale medier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avslutningsvis, de fleste oppegående personene i dette forumet, holder seg naturligvis langt unna Facebook og andre tilsvarende sosiale medier.

 

Du mener altså at 98% av brukerne på forumet ikke er oppegående? ;)

 

Saken er jo ganske enkel. Er du villig til å bytte informasjonen høyttalerne kan registrere om deg mot den funksjonaliteten du får? - De fleste er faktisk det.

Lenke til kommentar

Trist lesing, men det viser jo ganske tydelig at du en perfekt kandidat for målgruppen til Amazon/Alexa.

Selvfølgelig er jeg midt i målgruppen: De har gode produkter, så jeg kjøper dem.

Det er jo ikke noe mer trist med det enn andre produsenter.

 

 

Jeg foreslår at du setter deg grundig inn i hva totalovervåking innebærer.

Samt forskjellen mellom det å anonymt bevege seg rundt på nett i en nettleser, versus installere en mikrofon og kamera i hvert rom i huset.

Hint! Det tilfører brukeren særdeles lite, for Amazon derimot, stiller saken seg ganske annerledes.

Jeg foreslår at du setter deg inn i hvordan Alexa fungerer og hvordan den blir brukt. Samt at du stikker fingeren i bakken og tenker over hvordan folk flest bruker internett og sosiale media.

 

Det er jo åpenbart at det er en potensiell risiko med å bruke Alexa, Google Home og tilsvarende. Men hvorfor det er skal være så mye verre enn alt det andre som ansees som "normalt" kan jeg derimot ikke forstå.

 

 

Hva mer mener du Amazon vet om meg nå enn de allerede visste basert på mine kjøp derfra?

Lenke til kommentar

Du mener altså at 98% av brukerne på forumet ikke er oppegående? ;)

 

Saken er jo ganske enkel. Er du villig til å bytte informasjonen høyttalerne kan registrere om deg mot den funksjonaliteten du får? - De fleste er faktisk det.

 

Jeg antar, uten å ha tung empiri å vise til, at det er langt færre aktive Facebook brukere, enn du legger til grunn.

 

Første treff på Google viser følgende, og det er rimelig å anta at fordelingen ikke er veldig ulik i Norge:

  • More than 270 million profiles on Facebook are fake.
  • As of 2018, 68% of American adults were using Facebook.

 

Med disse tallene som grunnlag, er det sannsynlig at andelen er langt lavere blant brukere på dette forumet, siden de sannsynligvis har dypere forståelse av hvor mye av personvernet som går tapt ved å benytte Facebook.

 

 

> Er du villig til å bytte informasjonen høyttalerne kan registrere om deg mot den funksjonaliteten du får?

Poenget er at svært mange av brukerene av disse verktøyene nettopp ikke forstår det.

Og heller ikke orker/klarer å sette seg inn i det.

 

Fra mitt ståsted er det bare en gruppe mennesker som kan ha relativt god nytte av slike verktøy, og det er mennesker med dårlig syn, hvor en taleassistent kan være til uvurdelig hjelp.

Hvorvidt dette  må kobles opp til en stor aktør, hvis formål kun er kynisk utnyttig av sine brukere, er dog en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jeg midt i målgruppen: De har gode produkter, så jeg kjøper dem.

Det er jo ikke noe mer trist med det enn andre produsenter.

 

 

Jeg foreslår at du setter deg inn i hvordan Alexa fungerer og hvordan den blir brukt. Samt at du stikker fingeren i bakken og tenker over hvordan folk flest bruker internett og sosiale media.

 

Det er jo åpenbart at det er en potensiell risiko med å bruke Alexa, Google Home og tilsvarende. Men hvorfor det er skal være så mye verre enn alt det andre som ansees som "normalt" kan jeg derimot ikke forstå.

 

 

Hva mer mener du Amazon vet om meg nå enn de allerede visste basert på mine kjøp derfra?

 

 

> tenker over hvordan folk flest bruker internett og sosiale media.

 

Folk flest hverken kan eller vil sette seg inn i dette, før de en dag oppdager at samfunnet er totalovervåket.

Og da vil stille spørsmålet om hvordan samfunnet med vidåpne øyne kunne tillate at noe slikt kunne skje?

(Hint: bittesmå steg om gangen, slik at brukerene ikke fatter mistanke)

 

> Hva mer mener du Amazon vet om meg nå enn de allerede visste basert på mine kjøp derfra?

 

Hvis du tror at Amazon bare en en søt liten bokhandler på hjørnet, som fører statistikk på produktene de selger, "are you in for a big surprise" ;-)

De driver med svært omfattende datainnsamling, langt mer enn salgsstatistikk, slik det kan virke ut i fra ditt utsagn.

 

Det er to forhold jeg mener du skal legge til grunn, på tross av leverandørenes iherdige forsøk på å fortelle deg det motsatte:

Alt du sier på steder du oppholder deg med en slik enhet installert, blir lagret på serverene hos hhv Amazon og Google.

 

For mange av oss var Snowdens avsløringer bare en bekreftelse på det man allerede var temmelig sikker på:

Generell overvåking av alle innbyggere var allerede i utstrakt bruk av myndigheter og store foretak (eks. Google, Amazon).

Man manglet i grunn bare en whistleblower, som ga den endelige bekreftelsen.

Verden våknet opp, og mange reagerte med avsky.

 

Men vi mennesker er gode til å glemme fort (noen ganger kan dette være en god egenskap, slik at man ikke går fullstendig til grunne, når man mister noen nær seg).

 

Men i dette tilfellet, omfavner vi ny (unødvendig) teknologi, og har allerede glemt hva vi lærte av nevnte avsløringer.

Og det er bare trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er færre enn 98%, ja. Men det er forholdsvis høyt likevel: https://www.tormodsperstad.no/oppdatert-sosiale-medier-statistikk-norge/

 

Ja, tallet var ikke langt unna de i USA.

I Norge ca 69% i følge linken din.

 

Men det er ett punkt jeg ikke klarer å lese meg frem til, fra Ipsos sine sider.

Det er hvor mange relle konti som faktisk er i bruk

Mao fratrukket falske/dummy-konti, og deretter hvor mange av disse som faktisk benyttes hyppig.

 

Jeg tror du vil bli overrasket av hvor stor del av befolkningen (også den yngre garde), som har valgt å hoppe bukk over "tjenesten", evt ha opprettet en konto, som deretter aldri har blitt benyttet aktivt.

 

Og ikke gjør den feilslutningen å danne deg en empiri ut i fra en liten vennekrets.

Lenke til kommentar

> Hva mer mener du Amazon vet om meg nå enn de allerede visste basert på mine kjøp derfra?

 

Hvis du tror at Amazon bare en en søt liten bokhandler på hjørnet, som fører statistikk på produktene de selger, "are you in for a big surprise" ;-)

De driver med svært omfattende datainnsamling, langt mer enn salgsstatistikk, slik det kan virke ut i fra ditt utsagn.

 

Det er to forhold jeg mener du skal legge til grunn, på tross av leverandørenes iherdige forsøk på å fortelle deg det motsatte:

Alt du sier på steder du oppholder deg med en slik enhet installert, blir lagret på serverene hos hhv Amazon og Google.

 

For mange av oss var Snowdens avsløringer bare en bekreftelse på det man allerede var temmelig sikker på:

Generell overvåking av alle innbyggere var allerede i utstrakt bruk av myndigheter og store foretak (eks. Google, Amazon).

Man manglet i grunn bare en whistleblower, som ga den endelige bekreftelsen.

Verden våknet opp, og mange reagerte med avsky.

 

Men vi mennesker er gode til å glemme fort (noen ganger kan dette være en god egenskap, slik at man ikke går fullstendig til grunne, når man mister noen nær seg).

 

Men i dette tilfellet, omfavner vi ny (unødvendig) teknologi, og har allerede glemt hva vi lærte av nevnte avsløringer.

Og det er bare trist.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt.

 

Du kommer med generelle betraktninger om Snowden og det NSA holdt/holder på med, men blander inn Google og Amazon, og kommer dessuten med feilaktig informasjon, som her:

 

 

Alt du sier på steder du oppholder deg med en slik enhet installert, blir lagret på serverene hos hhv Amazon og Google.

Det er det faktisk ingen bevis for, utenom noen paranoide uttalelser fra folk med aluminiumshatter.

Amazon streamer ikke all audio fra alle enheter til sine servere hele tiden. I så fall må det gjøres på en måte som ikke skaper nettverkstrafikk, noe som i seg selv ville være utrolig og med en teknologi som da helt sikkert ville være kjent på forhånd og som burde brukes til noe mer fornuftig.

 

Det som imidlertid ER bevist er at Amazon (og Apple, Microsoft og Google) lytter innimellom på samtaler som er tatt opp med Alexa. Det kjøres selvfølgelig masse statistikk på sånt, det sier seg selv.

 

 

 

Jeg tror du vil bli overrasket av hvor stor del av befolkningen (også den yngre garde), som har valgt å hoppe bukk over "tjenesten", evt ha opprettet en konto, som deretter aldri har blitt benyttet aktivt.

Og jeg tror du kommer med uttalelser som du ikke har dekning for.

 

 

Og ikke gjør den feilslutningen å danne deg en empiri ut i fra en liten vennekrets.

Her er nok du mer i faresonen enn jeg er, bare se setningen over.

Lenke til kommentar

Overpriset plasthøytaler, med elendig lyd og funksjonalitet som lar seg erstatte med https://susi.ai
vent, vi er ikke ferdige, som også blir utdatert i radig tempo, og dermed både forsøpler og utgjør en sikkerhetsrisiko i hjemmenettveret ditt. (Her kan man gjerne legge til grunn at hvermannsen ikke har det med å sette opp brannmursregler eller å rute ting over Tor.)

 

Vent, vi er ikke ferdige, eid av Amazon. Amazon. Til bruk hjemme, der man bor. Får man med seg dette ut så har man virkelig et smart ondsinnet samfunn for dets borgere…
 

De som bor der, selvfølgelig. Det sier seg jo selv.
 
Du kan nok regne med at hvis du har en nettleser, en mobiltelefon, Facebook og/eller andre sosiale medier, så legger du igjen betydelig tydeligere spor og mer "verdifull data" enn det som kommer inn via Alexa eller Google Home.


Du mener jeg ikke vet hva jeg legger igjen fra mine nettlesere, eller fra min mobiltelefon? Siden det ikke er meg det dreier seg om, ei heller andre nettverk, samt at du dreide det over på normalisering etterpå, lar vi den være. Jeg er forøvrig ikke på det du kaller "sosiale nettverk".

Kjernen i argumentet ditt er at verdifull data innsamlet, er et onde i den grad den er verdifull. Vi hopper over en lang diskusjon der du tar feil om min bruk av nettlesere/mobiltelefoni, og stiller det sentrale spørsmålet, hvorfor gjøre vondt verre, når 2 av 3 unektelig er ille nok?

I den grad disse dataene faktisk sentraliseres er det virkelig ikke noe poeng i å la alle monner dra…

(Edit: Leste i så måte posten din ovenfor, og du tar kaka, i stafett med deg selv)

 

Hvis vi legger til grunn at alle reklamenettverk og adferdsalgoritmer, og alle mulige andre spionerende geskjefter vet _alt_ om deg, og dette er absolutt verst, hvorfor da generere _mer_ data?

https://no.wikipedia.org/wiki/Tankefeil

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg antar, uten å ha tung empiri å vise til, at det er langt færre aktive Facebook brukere, enn du legger til grunn.

 

Første treff på Google viser følgende, og det er rimelig å anta at fordelingen ikke er veldig ulik i Norge:

  • More than 270 million profiles on Facebook are fake.
  • As of 2018, 68% of American adults were using Facebook.

 

Med disse tallene som grunnlag, er det sannsynlig at andelen er langt lavere blant brukere på dette forumet, siden de sannsynligvis har dypere forståelse av hvor mye av personvernet som går tapt ved å benytte Facebook.

 

 

Beklager, men der er jeg nok ikke enig.

 

98% er nok litt høyt, men jeg vil derimot anta at siden andelen av datainteresserte og internett-konsumenter på dette forumet er langt høyere enn snittet av befolkningen så vil også andelen som bruker Facebook og andre sosiale medier være betydelig høyere.

Lenke til kommentar

Overpriset plasthøytaler, med elendig lyd og funksjonalitet som lar seg erstatte med https://susi.ai

vent, vi er ikke ferdige, som også blir utdatert i radig tempo, og dermed både forsøpler og utgjør en sikkerhetsrisiko i hjemmenettveret ditt. Vent, vi er ikke ferdige, eid av Amazon. Amazon. Til bruk hjemme, der man bor. Får man med seg dette ut så har man virkelig et smart ondsinnet samfunn for dets borgere…

Jo, vi er ferdige.

Det var vi før dette avsnittet.

 

 

Du mener jeg ikke vet hva jeg legger igjen fra mine nettlesere, eller fra min mobiltelefon? Siden det ikke er meg det dreier seg om, ei heller andre nettverk, samt at du dreide det over på normalisering etterpå, lar vi den være. Jeg er forøvrig ikke på det du kaller "sosiale nettverk".

Kjernen i argumentet ditt er at verdifull data innsamlet, er et onde i den grad den er verdifull. Vi hopper over en lang diskusjon der du tar feil om min bruk av nettlesere/mobiltelefoni, og stiller det sentrale spørsmålet, hvorfor gjøre vondt verre, når 2 av 3 unektelig er ille nok?

I den grad disse dataene faktisk sentraliseres er det virkelig ikke noe poeng i å la alle monner dra…

Hvis vi legger til grunn av reklamenettverk, og alle mulige andre spionerende gesjefter vet _alt_ om deg, og dette er absolutt verst, hvorfor da generere _mer_ data?

https://no.wikipedia.org/wiki/Tankefeil

Se, jeg kan også bruke Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Hersketeknikker

 

Jeg bruker Alexa fordi det gir meg funksjoner som andre sosiale nettverkene eller tjenester ikke gir meg.

Jeg er selvfølgelig ikke tilhenger av at Amazon helt sikker lagrer stemmekommandoen "Alexa, turn off the light", men det er en kalkulert risiko bl.a. fordi jeg ikke ser hva Amazon skal kunne bruke den til.

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet mitt.

 

Du kommer med generelle betraktninger om Snowden og det NSA holdt/holder på med, men blander inn Google og Amazon, og kommer dessuten med feilaktig informasjon, som her:

 

 

Det er det faktisk ingen bevis for, utenom noen paranoide uttalelser fra folk med aluminiumshatter.

Amazon streamer ikke all audio fra alle enheter til sine servere hele tiden. I så fall må det gjøres på en måte som ikke skaper nettverkstrafikk, noe som i seg selv ville være utrolig og med en teknologi som da helt sikkert ville være kjent på forhånd og som burde brukes til noe mer fornuftig.

 

Det som imidlertid ER bevist er at Amazon (og Apple, Microsoft og Google) lytter innimellom på samtaler som er tatt opp med Alexa. Det kjøres selvfølgelig masse statistikk på sånt, det sier seg selv.

 

 

 

Og jeg tror du kommer med uttalelser som du ikke har dekning for.

 

 

Her er nok du mer i faresonen enn jeg er, bare se setningen over.

 

> Det er det faktisk ingen bevis for, utenom noen paranoide uttalelser fra folk med aluminiumshatter.

Amazon streamer ikke all audio fra alle enheter til sine servere hele tiden. I så fall må det gjøres på en måte som ikke skaper nettverkstrafikk, noe som i seg selv ville være utrolig og med en teknologi som da helt sikkert ville være kjent på forhånd og som burde brukes til noe mer fornuftig.

 

Da skal jeg gi deg en liten utfordring:

Plassér Alexa/Google Home enheten bak et verktøy (som f.eks. Wireshark), som logger all trafikken som kontinuerlig går ut på internett fra disse enhetene.

Informasjonen er naturligvis kryptert, men gjør du deg noen tanker om hva all denne trafikken kan være?

 

 

> Du kommer med generelle betraktninger om Snowden og det NSA holdt/holder på med, men blander inn Google og Amazon, og kommer dessuten med feilaktig informasjon, som her

Fordi du kan legge til grunn at myndighetene har et dypt sugerør inn i datasettet hos disse leverandørene, enten i form av direkte (non-disclosure) avtaler, eller ved at myndighetene fungerer som MITM.

(hvilket også ble grundig dokumentert av Snowden, så påstanden er ikke tatt ut av luften)

Dette er underlagt omfattende "non-disclosure"-forordninger, og vil følgelig ikke komme til overflaten, før noen internt i bedriftene med den fulle forståelsen, er villig til å risikere mye (les inntekt/yrkeskarriere, eller i verste fall heftig straffeutmåling)

 

 

> Det som imidlertid ER bevist er at Amazon (og Apple, Microsoft og Google) lytter innimellom på samtaler som er tatt opp med Alexa. Det kjøres selvfølgelig masse statistikk på sånt, det sier seg selv.

 

Det er ikke bare bevist, men nevnte aktører har faktisk blitt avslørt, mot sin vilje.

Det er først når denne avsløringen har funnet sted, at de har vært villig til å innrømme forholdet.

Skal du få 100% bevis for slike forhold, er man ofte avhengig av "insiders"

Indisier derimot, finnes det en rekke av.

 

Avslutningsvis: Om du velger å lukke øynene for hva dette faktisk er, hvis du mener at Alexa/Google Home personlig gir deg mye glede og nytte, så er det (fremdeles) ditt frie valg.

Men vit at du en en del av den stadig mer omfattende totalovervåkingen.

 

Det er kanskje en klisjé, men jeg velger å gjenta det:

"The road to hell is paved with good intentions"

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...