Gå til innhold

GUIDE: Dette er det som egentlig gjør mobilen din treig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

What?! Ingen hets fra Apple haterne? Savner konspirasjonsteorier om at Apples batterier enten ikke leverer så mye som de skal/at Apple juger om kapasiteten på de (500 ladesykluser på iPhone/1000 på Mac) og at man ikke kan stole på Apple på noen helst måte. Og ikke minst, at Apple setter ned ytelsen med vilje for å selge flere iPhones.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

What?! Ingen hets fra Apple haterne? Savner konspirasjonsteorier om at Apples batterier enten ikke leverer så mye som de skal/at Apple juger om kapasiteten på de (500 ladesykluser på iPhone/1000 på Mac) og at man ikke kan stole på Apple på noen helst måte. Og ikke minst, at Apple setter ned ytelsen med vilje for å selge flere iPhones.

Her ble ikke noe negativt sagt og du sier essensielt at du selv savner noen å hate.

 

Triste greier, håper du får en fin dag om ikke annet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her ble ikke noe negativt sagt og du sier essensielt at du selv savner noen å hate.

 

Triste greier, håper du får en fin dag om ikke annet :)

 

Takk takk. Det var nok satt litt på spissen av meg ;) Selvfølgelig forbedrer et nytt batteri ytelsen. Og kult at Tek viser på en god måte. 

 

Må forresten være noe galt med min Xs Max. 100% batterihelse etter ett år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

- Dette var på ingen måte en overraskelse...

I de dager da det var så enkelt som å flippe av et deksel å bytte batteri på sparket så gave det gevinst i form av bedre ytelse og ikke minst lengre bruks-/standby-tid.

 

På min gamle "Nokia N97" med standard batteri og over til et batteri med mer en dobbelt så høy mAh-verdi så merket jeg markant forskjell...

 

Gikk fra 5 dagers standby-tid ved helt ny Mobil-TLF med standard batteri, til nesten 10 dagers standby-tid med det nye batteriet.

 

Generel bruks-tid på alt i fra 2 dager med lett bruk og til bare noen få timers relativt tung bruk med stardard batteri.

Etter byttet av batteri så ble det andre boller...

Generel bruks-tid på alt i fra 4->5 dager med lett bruk og til 2 dagers relativt tung bruk med det nye batteriet.

 

Selv med gaming så hadde jeg kapasitet til overs for andre ting.

Det var ikke tilfellet med standard batteriet.

 

-----

 

Merker det samme med min relativt nye "Sony Xperia XZ2 Compact".

Ved standby så holder den det gående i nesten 3 dager, ved (veldig) lett bruk så kan det hende at den må lades etter 2 dager.

Ved litt tyngre bruk så må den lades daglig.

 

Med gaming føyd til i regnestykket så må den lades bare etter noen få timer, vanligvis 2->3 timer kanskje 4 om jeg er heldig.

NB!...: Når jeg sier "Gaming" så mener jeg ikke 3d-Shooters og lignende, men snarere "Hidden Object"-spill og "Finn 5 feil"-type spill.

 

Det bør nevnes at selv om som jeg har sagt tidligere under andre tråder relativt til Mobil-TLF'er at der er Apps jeg ikke får fjernet uten Root-Access som ligger å trekker strøm til min store frustrasjon.

Google/Sony har gjort noen små justeringer som har gjort at Mobil-TLF'en fungerer bedre på tross av dette.

 

Men en standarisert måte å kunne fått fjernet disse på hadde vært et stort pluss i boka hos meg i hvert fall.

 

Muligheten for å bytte til et batteri med bedre kapasitet hadde ikke skadet det heller.

Eller rettere sagt, det hadde forhåpentligvis ikke skadet...

Med tanke på de gangene der det har gjort skade.

 

Om Mobil-TLF'en blir tykkere så er ikke det så negativt som mange vil ha det til, det kan faktisk være til fordel.

 

Uansett hvilket/hvilken merke/produsent det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Dette var på ingen måte en overraskelse...

I de dager da det var så enkelt som å flippe av et deksel å bytte batteri på sparket så gave det gevinst i form av bedre ytelse og ikke minst lengre bruks-/standby-tid.

 

På min gamle "Nokia N97" med standard batteri og over til et batteri med mer en dobbelt så høy mAh-verdi så merket jeg markant forskjell...

 

Gikk fra 5 dagers standby-tid ved helt ny Mobil-TLF med standard batteri, til nesten 10 dagers standby-tid med det nye batteriet.

 

Generel bruks-tid på alt i fra 2 dager med lett bruk og til bare noen få timers relativt tung bruk med stardard batteri.

Etter byttet av batteri så ble det andre boller...

Generel bruks-tid på alt i fra 4->5 dager med lett bruk og til 2 dagers relativt tung bruk med det nye batteriet.

 

Selv med gaming så hadde jeg kapasitet til overs for andre ting.

Det var ikke tilfellet med standard batteriet.

 

-----

 

Merker det samme med min relativt nye "Sony Xperia XZ2 Compact".

Ved standby så holder den det gående i nesten 3 dager, ved (veldig) lett bruk så kan det hende at den må lades etter 2 dager.

Ved litt tyngre bruk så må den lades daglig.

 

Med gaming føyd til i regnestykket så må den lades bare etter noen få timer, vanligvis 2->3 timer kanskje 4 om jeg er heldig.

NB!...: Når jeg sier "Gaming" så mener jeg ikke 3d-Shooters og lignende, men snarere "Hidden Object"-spill og "Finn 5 feil"-type spill.

 

Det bør nevnes at selv om som jeg har sagt tidligere under andre tråder relativt til Mobil-TLF'er at der er Apps jeg ikke får fjernet uten Root-Access som ligger å trekker strøm til min store frustrasjon.

Google/Sony har gjort noen små justeringer som har gjort at Mobil-TLF'en fungerer bedre på tross av dette.

 

Men en standarisert måte å kunne fått fjernet disse på hadde vært et stort pluss i boka hos meg i hvert fall.

 

Muligheten for å bytte til et batteri med bedre kapasitet hadde ikke skadet det heller.

Eller rettere sagt, det hadde forhåpentligvis ikke skadet...

Med tanke på de gangene der det har gjort skade.

 

Om Mobil-TLF'en blir tykkere så er ikke det så negativt som mange vil ha det til, det kan faktisk være til fordel.

 

Uansett hvilket/hvilken merke/produsent det er snakk om.

 

Det som er nytt den siste tida (la oss si 6-7 år), er hvor mye ytelse er knyttet opp imot batterihelse. Og det er veldig fint å bli vist hvordan dette henger sammen med en ytelsestest. Jo lavere batteri-kapasiteten på et dårlig batteri, jo lavere ytelse.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Dette var på ingen måte en overraskelse...

I de dager da det var så enkelt som å flippe av et deksel å bytte batteri på sparket så gave det gevinst i form av bedre ytelse og ikke minst lengre bruks-/standby-tid.

 

På min gamle "Nokia N97" med standard batteri og over til et batteri med mer en dobbelt så høy mAh-verdi så merket jeg markant forskjell...

 

Gikk fra 5 dagers standby-tid ved helt ny Mobil-TLF med standard batteri, til nesten 10 dagers standby-tid med det nye batteriet.

 

Generel bruks-tid på alt i fra 2 dager med lett bruk og til bare noen få timers relativt tung bruk med stardard batteri.

Etter byttet av batteri så ble det andre boller...

Generel bruks-tid på alt i fra 4->5 dager med lett bruk og til 2 dagers relativt tung bruk med det nye batteriet.

 

Selv med gaming så hadde jeg kapasitet til overs for andre ting.

Det var ikke tilfellet med standard batteriet.

 

-----

 

Merker det samme med min relativt nye "Sony Xperia XZ2 Compact".

Ved standby så holder den det gående i nesten 3 dager, ved (veldig) lett bruk så kan det hende at den må lades etter 2 dager.

Ved litt tyngre bruk så må den lades daglig.

 

Med gaming føyd til i regnestykket så må den lades bare etter noen få timer, vanligvis 2->3 timer kanskje 4 om jeg er heldig.

NB!...: Når jeg sier "Gaming" så mener jeg ikke 3d-Shooters og lignende, men snarere "Hidden Object"-spill og "Finn 5 feil"-type spill.

 

Det bør nevnes at selv om som jeg har sagt tidligere under andre tråder relativt til Mobil-TLF'er at der er Apps jeg ikke får fjernet uten Root-Access som ligger å trekker strøm til min store frustrasjon.

Google/Sony har gjort noen små justeringer som har gjort at Mobil-TLF'en fungerer bedre på tross av dette.

 

Men en standarisert måte å kunne fått fjernet disse på hadde vært et stort pluss i boka hos meg i hvert fall.

 

Muligheten for å bytte til et batteri med bedre kapasitet hadde ikke skadet det heller.

Eller rettere sagt, det hadde forhåpentligvis ikke skadet...

Med tanke på de gangene der det har gjort skade.

 

Om Mobil-TLF'en blir tykkere så er ikke det så negativt som mange vil ha det til, det kan faktisk være til fordel.

 

Uansett hvilket/hvilken merke/produsent det er snakk om.

 

 

 

 

Det som er nytt den siste tida (la oss si 6-7 år), er hvor mye ytelse er knyttet opp imot batterihelse. Og det er veldig fint å bli vist hvordan dette henger sammen med en ytelsestest. Jo lavere batteri-kapasiteten på et dårlig batteri, jo lavere ytelse.

 

 

 

- Ja, batterihelse er vesentlig...

Men det kan også sies om batterikapasitet, nytt eller gamelt.

 

Desto mer kapasitet et batteri i utgangspunktet har desto lengre vil det gå mellom hver lading.

Noe som er kjent for å forlenge batteriets levetid.

 

Det at Mobil-TLF'er har blitt vesentlig mer energieffektive betyr ikke at det er mindre trang for batterier med høyere kapasitet.

Men produsentene har fått for seg at Mobil-TLF'ene på død og liv må være så tynne som overhode mulig.

 

Noe som går utover den potensielle batterikapasiteten.

Øker lade behovet, og det igjen går utover batterihelsen.

 

Produsentene tenker følgende...

"I år 20xx så har vi et batteri med 3000 mAh som er 1cm tykt."

Noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 3000 mAh som er 8mm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 3000 mAh som er 6mm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 3000 mAh som er 4mm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 3000 mAh som er 2mm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 3000 mAh som er 1mm tykt."

 

Det hadde gått i forbrukernes favør om dem heller hadde tenkt...

"I år 20xx så har vi et batteri med 3000 mAh som er 1cm tykt."

Noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 4000 mAh som er 1cm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 5000 mAh som er 1cm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 6000 mAh som er 1cm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 7000 mAh som er 1cm tykt."

Enda noen år senere...

"Nå har vi et batteri med 8000 mAh som er 1cm tykt."

 

Probleme med den tankegangen er at det går utover salget av nye Mobil-TLF'er i disse dager nå som det er mindre vanlig for hvermansen å bytte batteri på Mobil-TLF'en sin.

Siden så mange heller bytter ut hele Mobil-TLF'en istedet for å bare bytte batteri.

 

Selv med ordninger som "OneCall-Nesten Ny" så er det hårreisende mengder med fullt brukbare Mobil-TLF'er som blir skrotet hvert år, bare fordi batteriet takker for seg.

 

Tar man prisen i betraktning så blir det bare mer skremmende, fordi Mobil-TLF'er har ikke akkurat blitt billigere med tiden.

Argumentativt så kan man si at man får mer for pengene relativt til tidligere modeller Tech-messig.

Medregnet et modell hopp på mer enn et år om gangen.

Lenke til kommentar

What?! Ingen hets fra Apple haterne? Savner konspirasjonsteorier om at Apples batterier enten ikke leverer så mye som de skal/at Apple juger om kapasiteten på de (500 ladesykluser på iPhone/1000 på Mac) og at man ikke kan stole på Apple på noen helst måte. Og ikke minst, at Apple setter ned ytelsen med vilje for å selge flere iPhones.

 

Du glemte hvor dårlig batteriene hittil har tålt kulde. Vet ikke om det er blitt bedre på X og 11

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...