Gå til innhold

Foto

Bussjåførene vil ha elbilene ut av kollektivfeltet


66 svar i denne tråden

#1 NTB - digi

NTB - digi

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 354 innlegg
  •   27. januar 2017

Skrevet 13. september 2019 - 12:08

13dxixnHnno.300x169.jpg

Yrkestrafikkforbundet krever totalforbud i Oslo.

Bussjåførene vil ha elbilene ut av kollektivfeltet
  • 0

#2 Centy88

Centy88

    Bruker

  • Medlemmer
  • 725 innlegg
  •   17. april 2011

Skrevet 13. september 2019 - 12:17

Nei
  • 1

#3 EntusXpZ

EntusXpZ

    Bruker

  • Medlemmer
  • 14 innlegg
  •   14. juni 2014

Skrevet 13. september 2019 - 12:19

Hva med å lage egne kjørefelt for el-biler, som bussen ikke kan bruke? 😇 😎 (Buss og drosje kan beholde sine felt).

Slik at alle tiltak ikke skal ramme bilkjøringen i dette landet.
  • 2

#4 Spoki0

Spoki0

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 739 innlegg
  •   1. september 2012

Skrevet 13. september 2019 - 12:19

*
POPULÆR POST!

Nei


Jo
  • 11

#5 Comma Chameleon

Comma Chameleon

    Bruker

  • Medlemmer
  • 10 216 innlegg
  •   21. august 2007

Skrevet 13. september 2019 - 12:20

*
POPULÆR POST!

Jeg er igrunn litt enig. Ikke nødvendigvis i morgen, men det må ligge en plan for det snart. Kanskje skape forbud på de verste områdene først.

El-biltrafikk skal ikke forhindre kollektiv trafikk. Ja El-biler er flott men kan ikke sammenlignes med kollektivt.
  • 12

#6 likferd

likferd

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 231 innlegg
  •   8. februar 2004

Skrevet 13. september 2019 - 12:20

*
POPULÆR POST!

 

Der det er plass, bør vi bruke plassen effektivt, både for å redusere køen på veien totalt og for å fremme elbilsatsinga som er viktig for Oslo, sier Bu.

Med den logikken, så kan vi slippe til alle kjøretøy i kollektivfeltet. Byrådet har så mye kognitiv dissonans at de ikke ser at en elbil og en hvilken som helst annen bil skaper de akkurat samme problemene i dette tilfellet. Det fungerte når det var 15 Buddy biler fordelt utover Oslo, ikke når halvparten av Oslo kjører Tesla.


Dette innlegget har blitt redigert av likferd: 13. september 2019 - 12:24

  • 10

#7 oophus3do

oophus3do

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 451 innlegg
  •   3. februar 2009

Skrevet 13. september 2019 - 12:34

Nei

Jo. I kø situasjoner, så er det selvfølgelig viktigere at kollektivt får første-retten over elbilene. 

 

Det er jo bare å beholde samme situasjon som idag, men ved kø, så skal persontrafikk vike for kollektivt, som med kjøretøy i utrykning. 


Dette innlegget har blitt redigert av oophus3do: 13. september 2019 - 12:35

  • 4

#8 Zeph

Zeph

    Bruker

  • Medlemmer
  • 40 147 innlegg
  •   7. desember 2002

Skrevet 13. september 2019 - 12:40

*
POPULÆR POST!

At elbilane etter kvart må ut av kollektivfeltet er ganske innlysande og heile tida vore planen. Det er tross alt eit kollektivfelt, ikkje elbilfelt.

 

Det er bra med elbil, men buss er endå betre.


  • 12
ʻMattie says I'm your little guy now.ʼ

#9 jon67

jon67

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 601 innlegg
  •   18. november 2004

Skrevet 13. september 2019 - 12:52

Kollektivfelt er en fin fordel for elbiler. Følelsen av å lydløst blåse forbi køen på bortimot ubrukt, silkemyk asfalt, mens man såvidt løfter vindusarmen som en overbærende hilsen til de "vanlige"  :)


  • 1

#10 Bjørn O

Bjørn O

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 innlegg
  •   6. november 2017

Skrevet 13. september 2019 - 12:54

Syntes det er hensynsløs sløsing av pengesekken til kollektivtrafikk da en skal måtte bruke 40 min til opptil halvannen time fra Høybråten til Oslo s. alt takket være elbiler og annet fjas som bruker kollektiv feltet.

Få det bort!

-Bjørn O.
  • 2

#11 Sverre Olav Nygård

Sverre Olav Nygård

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 innlegg
  •   28. april 2018

Skrevet 13. september 2019 - 13:08

Det er mest logisk at de kjøretøyene som forurenser mest er i fart hele tiden. Elbiler forurenser ikke under stillstand og kan godt stå i kø i timevis uten fare for miljøet.
  • 4

#12 Timber2

Timber2

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 innlegg
  •   15. juli 2014

Skrevet 13. september 2019 - 13:12

Jeg tenker vi omdøper feltet fra kollektivfelt til miljøfelt. Bort med dieseldrosjer og dieselbusser! Kun tillatt for elektriske eller hydrogendrevne biler og busser samt biogass busser


  • 3

#13 Comma Chameleon

Comma Chameleon

    Bruker

  • Medlemmer
  • 10 216 innlegg
  •   21. august 2007

Skrevet 13. september 2019 - 13:26

kan godt stå i kø i timevis uten fare for miljøet.

Tja. For lenge i kø så går de tom for batteri og blir stående


  • 2

#14 Foreverhere

Foreverhere

    Bruker

  • Medlemmer
  • 19 innlegg
  •   8. juni 2003

Skrevet 13. september 2019 - 13:26

For å utbedre busspassasjerers situasjon med raskere fremkomst så kan jeg foreslå at elbiler som er registrerte nybiler i lovverket kan påføres å lovlig få kjøre i kollektivfelt et sted mellom 1 og 5 år.

Dette vil stimulere til at folk kjøper nye elbiler om det er ønskelig med en politisk gulrot her.

Det vil fjerne endel trafikk med elbil i kollektivfeltene dersom dette også er politisk ønskelig.

Algoritmen i datasystemet kan potensielt også settes opp med at denne tiden gjelder frem til eierskifte.

 

Forhold jeg kan se for meg er at elbilene da kanskje faller mer i bruktbilpris enn de ellers ville ha gjor da andregangskjøper ikke får samme gulroten og pengene til å dekke bomringer kanskje dels trekkes fra verdien på bilen i så måte. Men på den annen side er det de som kjøper nybiler som har god råd og de får jo avgiftslette for elbil innbakt i nybilkjøpet. Så det kan passe godt inn dette både for å utjevne forskjeller og å stimulerere til flere nykjøp av elbiler.


Dette innlegget har blitt redigert av MittNavn: 13. september 2019 - 13:34

  • 1

#15 DDDD

DDDD

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 378 innlegg
  •   30. desember 2003

Skrevet 13. september 2019 - 13:30

Kjenner ikke til Nord-siden så veldig. Men på sør-siden, er det ikke elbilene som skaper kø, heller 99% bilene som skal PÅ på motorveien.

I stedet for å fortsette og kjøre litt til på kollektivfeltet til man finner en åpning for å bytte felt, velger de fleste å stoppe opp hele trafikken på både kollektivfeltet og midt-feltet for å komme seg inn.
  • 0

#16 WiiBoy

WiiBoy

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 147 innlegg
  •   10. november 2005

Skrevet 13. september 2019 - 13:32

Ville det ikke vært enklest å bare utvide kravet om 2+ med en halvtime i førsteomgang.

At det gjelder fra 06:30 og ikke fra 07:00.
  • 0

#17 Beernuts

Beernuts

    Bruker

  • Medlemmer
  • 278 innlegg
  •   25. januar 2002

Skrevet 13. september 2019 - 13:35

MÅ dere alltid spørre Bu som uten unntak tenker kun på seg selv? Klart elbilene skal vekk, det heter KOLLEKTIVFELT, og burde heller strengt tatt vært åpnet for alle kjøretøy med 2+, og for miljøets skyld; _særlig_ forbrenningsbiler. Det er ingen logikk i at nullutslippsbiler ikke skal stå i køen og heller la dieselbiler slippe frem! (Beviser vel egentlig at det ikke er klima/miljø men penger som styrer dette.)
  • 1

#18 Beernuts

Beernuts

    Bruker

  • Medlemmer
  • 278 innlegg
  •   25. januar 2002

Skrevet 13. september 2019 - 13:38

Nei

Jo. I kø situasjoner, så er det selvfølgelig viktigere at kollektivt får første-retten over elbilene. 
 
Det er jo bare å beholde samme situasjon som idag, men ved kø, så skal persontrafikk vike for kollektivt, som med kjøretøy i utrykning. 

Haha! Og du tror en elbileier gir opp den fordelen frivillig? :D
  • 0

#19 Spetsnaz

Spetsnaz

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 232 innlegg
  •   27. mars 2005

Skrevet 13. september 2019 - 13:48

Elbilene er elektriske og kjører dit de skal.
  • 0

En spredning av kommunismen vil i et kapitalistisk samfunn bli motarbeidet av de samme
strukturer og middel som fri konkurranse.


#20 oophus3do

oophus3do

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 451 innlegg
  •   3. februar 2009

Skrevet 13. september 2019 - 13:59

Haha! Og du tror en elbileier gir opp den fordelen frivillig? :D

Jeg er en elbil eier.... 


  • 1


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere