Gå til innhold

For første gang på flere år falt elbilsalget i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det riktige å si er at elbilsalget øker, siden det er bilsalget totalt som går ned, men at elbilene kaprer terreng.

 

"Nyheten" om at e-golf selger mest i August er også søkt, fordi det ikke er månedsvis Tesla leverer det som er den mest populære elbilen. All den tid Volkswagen skal ha utslippene ned totalt kan man spørre seg om det i det hele tatt er en gjevn sammenligning, tror det vanker godt med rabatter for å få solgt nok fossilt totalt.

 

For å gjøre det åpenbare klart, elbiler kan godt få færre fordeler, men da vil også fossilbiler bli belemret med enda flere bakdeler.

 

Det vil ikke bli solgt fossilbiler i noe volum som helst, og da blir fylling, deler og service enda dyrere. I tillegg kommer alt mulig nytt fra politisk hold.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilforeningen er jo virkelig litt av en gjeng. At fordelene skulle bli borte over tid var helt klart, og noe "alle" var klar over. Nå klarte de i tillegg å holde på fordelene en god stund ekstra grunnet den enorme boomen elbilsalget fikk. Nå er vi kommet til et punkt hvor jeg tror elbilene kan selge seg selv. Det merkelige er at elbilforeningen bare ønsker å fremme det som blir borte, og at situasjonen er helt krise, men ikke fremme det som faktisk er bra.

For det første så sparer elbileiere enormt med penger på ikke å måtte fylle drivstoff. I disse dager hvor blyfri 95 kan snuse på over 17 kroner literen. Elbileierne kan lade hjemme, de kjører en bil som ikke gir lokal forurensning - verken i støy eller utslipp. Nå har det også kommet biler på markedet som kan dekke de aller fleste behov. Men ja, de beste bilene koster, men det gjør de aller beste bensin/dieselbilene også.

 

Det er nå på tide at elbileierne også bidrar. Det koster å bygge vei, men også vedlikeholde vei. Staten har tatt enorme tap i engangsavgifter og bompenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her skal det nevnes at luftveisrelaterte plager som går utover både sykehusbudsjett og arbeidsdyktighet koster staten en god del.

 

Grafens tendens er alt annet enn fall, selv i rene elbiltall. Håper de minste elbilene beholder fordeler, og at tyngre biler som sliter mer veidekke må betale.

 

Bilprisene i ferd med å gjøre det fordelaktig å finne andre alternativer, særlig i sammenligning mot sykkel, og også el-sykkel. Å få seg litt trim er plutselig en idé hvem som helst kan få inn når man subsidierer seg selv med flere hundre kroner uansett hvor man skal.

Lenke til kommentar

Skal bli interessant å se hvor mye fjerning av fordeler for elbiler påvirker salget. 

 

Det tror jeg er ganske lite. Selv uten "fordelene" mange kaller det, er elbil langt mer økonomisk å eie. Drivstoffet får du for "knapper og glansbilder", så selv med full avgift osv vil de slå fossile biler på økonomi. Ikke minst er de i en helt egen liga hva kommer til ytelse og kjøreglede. Jeg kjørte en Octavia bensin med automat for noen uker siden og for meg oppleves den som en treg, gammel og kjedelig dieselbil. Selv med 180hk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Håper de minste elbilene beholder fordeler, og at tyngre biler som sliter mer veidekke må betale.

 

Mistenker at du sikter til "tyngre" elbiler her. Såkalt "tunge" elbiler sliter ikke mer på veiene enn lette.

Det er vogntog (som for eksempel tankbiler) og piggdekk på bar asfalt som sliter på veiene. Om en privatbil veier ett eller tre tonn spiller ingen trille for veislitasje.

Ref.:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3WWOd/faktiskno-nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-paa-veien

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dette er en skikkelig tabloid overskrift. Det må være andelen elbiler solgt som er det relevante målet, og det fortsetter å stige.

 

Dessuten er det positivt at antall biler solgt går ned.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke de med elbil bidra til vei og offentlig transport?

 

Hvorfor skal de som oftest har god nok råd fra før ikke bidra?

Hvorfor skal ikke de som bruker offentlig kommunikasjon betale for den selv. Alternativt kan kollektivtransport bli gratis og betales via skatteseddelen. Jeg biter meg merke i at Oslo Kommune går 3 milliarder med overskudd i år, de har tatt inn i underkant av 1 milliard i unødvendig eiendomsskatt og subsidiert med 2.3 milliarder vil kollektivtrafikken uten kostnad til billettsystemer, kontroller mm kostredusere såpass at offentlig kommunikasjon i Oslo blir veeldig billig.

Lenke til kommentar

 

Skal bli interessant å se hvor mye fjerning av fordeler for elbiler påvirker salget. 

 

Det tror jeg er ganske lite. Selv uten "fordelene" mange kaller det, er elbil langt mer økonomisk å eie. Drivstoffet får du for "knapper og glansbilder", så selv med full avgift osv vil de slå fossile biler på økonomi. Ikke minst er de i en helt egen liga hva kommer til ytelse og kjøreglede. Jeg kjørte en Octavia bensin med automat for noen uker siden og for meg oppleves den som en treg, gammel og kjedelig dieselbil. Selv med 180hk.

Der tar du feil. Uten de fordelene elbilen har ville de knapt blitt solgt en elbil her i landet. Når de skylder på bompengebråket som årsak er den veldig tynn grunn. Nå er vel ventelistene på elbiler stort sett borte snart og da vil det bli andre tall på elbilsalget. Klart at når en har bestillingslister på elbilen som går over flere år vil det bli storsalg når den endelig dukker opp sånn som med Tesla 3. Nå ventelistene er borte vil også den slite med sitt salg. Særlig om fordelene blir innskrenket. Er jo syting bare noen foreslår halv moms på dem. Dagens elbiler ligger forsatt et hav bak "fossilbiler. De har forsatt en lang vei og gå. At de selges bra her i landet kommer jo ganske enkelt av de fordelene og at drivstoff er enormt avgiftbelagt her i landet. Resten av verden har ikke de muligheter eller råd til sånne tiltak derfor vil det ta mange tiår før de utgjør ett alternativ til fossilbiler. Har enda ikke kjørt en elbil som har bedre komfort en dieselbrakka min så også på det området ligger de etter....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her skal det nevnes at luftveisrelaterte plager som går utover både sykehusbudsjett og arbeidsdyktighet koster staten en god del.

 

Grafens tendens er alt annet enn fall, selv i rene elbiltall. Håper de minste elbilene beholder fordeler, og at tyngre biler som sliter mer veidekke må betale.

 

Bilprisene i ferd med å gjøre det fordelaktig å finne andre alternativer, særlig i sammenligning mot sykkel, og også el-sykkel. Å få seg litt trim er plutselig en idé hvem som helst kan få inn når man subsidierer seg selv med flere hundre kroner uansett hvor man skal.

Bompenger er den dyrest tenkeliige måten å innkreve penger, offentlig tigging satt i system. Det er overvåking av folket og bompengemurene avgrenser muligheten for foreldre å ta med fritidsaktiviteter.  En elbil på 2 tonn sliter uendelig mye mindre enn et vogntog på 40 tonn og en buss på 20-25 tonn som går tom eller med mindre enn 10 passasjerer i mer enn 10-15 timer i året.  For å spare veien må tung langtransport over på bane og distribusjonsbiler innenfor en ytre ring som må utenfor ring 3 gå på elektrisk drift.

 

Ukentlig/nattlig vasking av gater og veier slik som det gjøres i alle kontinentale hovedsteder i Europa ville eliminert veistøv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...