Gå til innhold

Huawei Mate X er utsatt igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål: hvorfor? ser null fordeler med en brettbar telefon, annet enn at det er kult i 3 minutter

Større skjerm som tar mindre plass i lomma. Dette er førstegenerasjons-produkt så man kan ikke forvente all verden her. Men se for deg at mobilen du har i lomma fungerer helt likt bare at du kan brette den ut til å bli dobbelt så stor eller gjøre den halvparten så liten når du pakker den bort. Det er definitivt fordeler ved dette, men hvordan det blir seende ut til slutt (10+ år) er vanskelig å si.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmål: hvorfor? ser null fordeler med en brettbar telefon, annet enn at det er kult i 3 minutter

 

Min plan er å selge tableten min og skaffe en slik telefon, det jeg gjør mest på telefonen er å konsumere content uansett, så hvorfor gjøre det på en 6" når jeg kan gjøre det på en 10"?

Er redd du blir skuffet hvis du forventer deg en 10" skjerm, siden skjermen til Mate X kun er 8" når den er brettet ut. Og med et nesten kvadratisk format blir den heller ikke spesielt effektiv til filmvisning, eller den store filmopplevelsen, sammenlignet med f.eks et vanlig 10" nettbrett.

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmål: hvorfor? ser null fordeler med en brettbar telefon, annet enn at det er kult i 3 minutter

 

Min plan er å selge tableten min og skaffe en slik telefon, det jeg gjør mest på telefonen er å konsumere content uansett, så hvorfor gjøre det på en 6" når jeg kan gjøre det på en 10"?

Er redd du blir skuffet hvis du forventer deg en 10" skjerm, siden skjermen til Mate X kun er 8" når den er brettet ut. Og med et nesten kvadratisk format blir den heller ikke spesielt effektiv til filmvisning, eller den store filmopplevelsen, sammenlignet med f.eks et vanlig 10" nettbrett.

Et vanlig nettbrett er da i 4:3 forhold.

Mate x har 8:7 forhold.

 

Så på en 10" tablet får du et 20x9 cm bilde i en film.

På mate x får du et 15x8 cm bilde.

 

Sammenlignet med en note 10+ som gir deg et 13x7 cm bilde.

 

Men det er ingenting som stopper noen fra å lage en foldbar telefon med 16:9 forhold når den er brettet ut. Som ville gjøre det mulig å få langt større skjerm for video.

Lenke til kommentar

Er redd du blir skuffet hvis du forventer deg en 10" skjerm, siden skjermen til Mate X kun er 8" når den er brettet ut. Og med et nesten kvadratisk format blir den heller ikke spesielt effektiv til filmvisning, eller den store filmopplevelsen, sammenlignet med f.eks et vanlig 10" nettbrett.

 

Et vanlig nettbrett er da i 4:3 forhold.

Mate x har 8:7 forhold.

 

Så på en 10" tablet får du et 20x9 cm bilde i en film.

På mate x får du et 15x8 cm bilde.

 

Sammenlignet med en note 10+ som gir deg et 13x7 cm bilde.

 

Men det er ingenting som stopper noen fra å lage en foldbar telefon med 16:9 forhold når den er brettet ut. Som ville gjøre det mulig å få langt større skjerm for video.

Her svarte vel Iki egentlig litt for meg, Mate X og Galaxy Fold er første generasjon, så jeg er mer spent på hvor dette kan gå, om du ser tilbake på en Galaxy S2 så var den bare 4.3", mens nå er 6"+ normalt.

Lenke til kommentar

Tenk om et oppegående menneske i den bransjen hadde hørt om outsourcing og overlatt mekanikk til de som kan dette.

 

Kjenner en som hadde kommet opp med noe bedre på en helg.

Tja, de har jo eksperter på å lage telefoner og foruten om flipp-delen så er det jo bare en telefon. Outsourcingen er vel begrenset til "kopiering/spionasje" men de tar vel inn eksperter som trengs. 

 

Jeg har også sett noen gode eksempler andre måter å løse det på, men det betyr ikke at det skaleres bra (de skal jo masseproduseres) eller at man har tenkt på alle ting som kan gå galt. 

 

Kjenner sikkert noen som kan komme på en bedre ide på en helg, men bruker man litt ekstra tid på samme ideen så kommer det fram problemer med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, de har jo eksperter på å lage telefoner og foruten om flipp-delen så er det jo bare en telefon. Outsourcingen er vel begrenset til "kopiering/spionasje" men de tar vel inn eksperter som trengs. 

 

Jeg har også sett noen gode eksempler andre måter å løse det på, men det betyr ikke at det skaleres bra (de skal jo masseproduseres) eller at man har tenkt på alle ting som kan gå galt. 

 

Kjenner sikkert noen som kan komme på en bedre ide på en helg, men bruker man litt ekstra tid på samme ideen så kommer det fram problemer med den.

Samsung har brukt mange år på sin fiasko, og så følger Huawei etter...når man da også vet at Huawei har ca like mange ingeniører som det bor mennesker i Fredrikstad, da har man lov å stille spørsmål om hva f driver de med alle sammen.

Lenke til kommentar

 

Tenk om et oppegående menneske i den bransjen hadde hørt om outsourcing og overlatt mekanikk til de som kan dette.

 

Kjenner en som hadde kommet opp med noe bedre på en helg.

Tja, de har jo eksperter på å lage telefoner og foruten om flipp-delen så er det jo bare en telefon. Outsourcingen er vel begrenset til "kopiering/spionasje" men de tar vel inn eksperter som trengs. 

 

Jeg har også sett noen gode eksempler andre måter å løse det på, men det betyr ikke at det skaleres bra (de skal jo masseproduseres) eller at man har tenkt på alle ting som kan gå galt. 

 

Kjenner sikkert noen som kan komme på en bedre ide på en helg, men bruker man litt ekstra tid på samme ideen så kommer det fram problemer med den.

Sony ser ut til å ha et meget interessant design.

Skjermen fungerer på samme måte som et rullegardin (eller slik som lg sitt rulle TV)

 

Da får man en liten avlang boks, omtrent som en leppestift eller lignende, hvor man kan trekke ut skjermen fra siden.

 

Skjermen får da heller ikke noen kraftig brett, slik som på Samsung eller Huawei, og blir beskyttet på innsiden av boksen.

 

Synes dette er det mest interessante designet.

 

Se for deg en firkantet boks.

3,5 x 3,5 x 15 cm.

Ut fra denne kan man få en 6,8" 16:9 skjerm.

Lenke til kommentar

Et vanlig nettbrett er da i 4:3 forhold.

Mate x har 8:7 forhold.

 

Så på en 10" tablet får du et 20x9 cm bilde i en film.

På mate x får du et 15x8 cm bilde.

 

Sammenlignet med en note 10+ som gir deg et 13x7 cm bilde.

 

Men det er ingenting som stopper noen fra å lage en foldbar telefon med 16:9 forhold når den er brettet ut. Som ville gjøre det mulig å få langt større skjerm for video.

 

 

Et vanlig nettbrett kan ha alt fra 4:3 til 16:10 forhold, der 4:3 er hva Apple bruker for iPad, mens 16:10 er veldig vanlig for Android-tablets fra bl.a Huawei og Samsung. En vanlig størrelse som Huawei sine egne 10,1" nettbrett i 16:10 format vil da gi et skjermbilde på 21,8x13,6 cm, som nesten passer med det vanlige 16:9 TV- og videoformatet, og gir relativt lite ubenyttet dødareal ved filmtitting.

 

På Huawei sitt 10,1" nettbrett får du da et 21,8x12,3 cm = 268 cm2 stort bilde når du ser film, på Mate X blir bildet 15,3x8,6 cm = 132 cm2. Forskjellen er vesentlig, bildearealet er faktisk dobbelt så stort på nettbrettet.

Lenke til kommentar

 

Et vanlig nettbrett er da i 4:3 forhold.

Mate x har 8:7 forhold.

 

Så på en 10" tablet får du et 20x9 cm bilde i en film.

På mate x får du et 15x8 cm bilde.

 

Sammenlignet med en note 10+ som gir deg et 13x7 cm bilde.

 

Men det er ingenting som stopper noen fra å lage en foldbar telefon med 16:9 forhold når den er brettet ut. Som ville gjøre det mulig å få langt større skjerm for video.

 

 

Et vanlig nettbrett kan ha alt fra 4:3 til 16:10 forhold, der 4:3 er hva Apple bruker for iPad, mens 16:10 er veldig vanlig for Android-tablets fra bl.a Huawei og Samsung. En vanlig størrelse som Huawei sine egne 10,1" nettbrett i 16:10 format vil da gi et skjermbilde på 21,8x13,6 cm, som nesten passer med det vanlige 16:9 TV- og videoformatet, og gir relativt lite ubenyttet dødareal ved filmtitting.

 

På Huawei sitt 10,1" nettbrett får du da et 21,8x12,3 cm = 268 cm2 stort bilde når du ser film, på Mate X blir bildet 15,3x8,6 cm = 132 cm2. Forskjellen er vesentlig, bildearealet er faktisk dobbelt så stort på nettbrettet.

Huaweis 10,1" nettbrett er 243 x 164 mm stort mens Huawei mate x er 78 x 161 mm.

Lenke til kommentar

Huaweis 10,1" nettbrett er 243 x 164 mm stort mens Huawei mate x er 78 x 161 mm.

 

Jepp, og ingen av de er spesielt godt egnet til å ha i bukselomma, men det var ikke det som var poenget mitt med å påpeke at Mariusj5 hadde urealistiske forventninger og tok feil angående skjermstørrelsen til Mate X.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...