Gå til innhold

Elsparkesykler blir nå ulovlig å leie ut i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"det blir ulovlig"

"Vinneren får leie ut sparkesykler"

 

Så blir det ulovlig eller ikke?

Var vel ikke så vanskelig å forstå vell? Det blir ulovlig, de som leier ut i dag må fjerne syklene innen 31. august.

 

Så vil det etter hvert legges ut et anbud der mest trolig en eneste aktør få anledning til å etablere en ny virksomhet på bakgrunn av de forutsetningene Trondheim kommune mener skal ligge til grunn for denne typen utleie.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne vilken lov som forbyr noen å starte en utleie foretning i vilken som helt del av Norge?? Trondheim komune kan vel ikke lage egene lover eller ?

 

Loven Trondheim mener er brutt er følgende:

"På eller ut over offentlig sted er det forbudt å sette, henge eller på annen måte plassere noe som kan være til hinder eller ulempe for ferdselen"

 

Men slik jeg ser det så er det vel personene som setter fra seg sparkesykler som bryter denne loven, og ikke firmaet som leier dem ut.

 

Om du leier en bil av meg (med alt av papirer og slikt godkjent), og du så kjører feil vei rundt en rundkjøring, så er det vel ikke min skyld?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er firmaet som ikke straffer kundene for å sette fra seg ting hvor de vil.

Som å distribuere ferdigmat kl. 2 på lørdag til folk i isoporbeholdere er/burde vært forbudt.

Kjører du feil vei rundt i en rundkjøring vil jeg anta du mister lappen. Ingen krav stilles (foreløpig) til å få leie el-trillebag.

Det beste er nok om alle eier en selv. Jeg kan ikke skjønne hvordan utleie skal være lønnsomt på noen måte.

Nei. Utleie lønner seg fordi dette miljøskrotet ikke koster mindre enn en el-sykkel.

 

Tjukkinger på el-trillebag er forsurende for bybildet.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Hva mener du med "miljøskrotet ikke koster mindre enn en el-sykkel"? Det er færre bevegelige deler på en elsparkesykkel, de er billigere å vedlikeholde, og man slipper å gjøre noe som helst selv, forutsatt at man har sterk nok motor og batteri til sin bruk. Den éne ulempen er at de ikke kan (skal) brukes under 0 grader, noe jeg ikke har prøvd og ikke kommer til å sjanse på. Sykkelen kan man bruke i kuldegrader såfremt underlaget tillater det.

 

"El-trillebag" lol ^^ hva er det? ^^

 

Jeg blir glad når jeg ser overvektige folk på elsparkesykkel, for da kommer de seg ut i stedet for å bare være inne. Psykologisk er elsparkesykkel en nådegave til svært mange mennesker. Det er ikke alle som synes det er så morsomt å puste og pese i eksos og støv på en sykkel gjennom trafikken. Sykkelen er genial, men elsparkesykkel er enda mer genial.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir glad når jeg ser overvektige folk på elsparkesykkel, for da kommer de seg ut i stedet for å bare være inne. Psykologisk er elsparkesykkel en nådegave til svært mange mennesker. Det er ikke alle som synes det er så morsomt å puste og pese i eksos og støv på en sykkel gjennom trafikken. Sykkelen er genial, men elsparkesykkel er enda mer genial.

Dummeste jeg har hørt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"På eller ut over offentlig sted er det forbudt å sette, henge eller på annen måte plassere noe som kan være til hinder eller ulempe for ferdselen"

 

 

Svære biler, enten i veibanen eller parkert, er som kjent ikke "hinder eller ulempe for ferdselen"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva mener du med "miljøskrotet ikke koster mindre enn en el-sykkel"? Det er færre bevegelige deler på en elsparkesykkel, de er billigere å vedlikeholde, og man slipper å gjøre noe som helst selv, forutsatt at man har sterk nok motor og batteri til sin bruk. Den éne ulempen er at de ikke kan (skal) brukes under 0 grader, noe jeg ikke har prøvd og ikke kommer til å sjanse på. Sykkelen kan man bruke i kuldegrader såfremt underlaget tillater det.

 

"El-trillebag" lol ^^ hva er det? ^^

 

Jeg blir glad når jeg ser overvektige folk på elsparkesykkel, for da kommer de seg ut i stedet for å bare være inne. Psykologisk er elsparkesykkel en nådegave til svært mange mennesker. Det er ikke alle som synes det er så morsomt å puste og pese i eksos og støv på en sykkel gjennom trafikken. Sykkelen er genial, men elsparkesykkel er enda mer genial.

 

Problemet med utleie av elsparkesykler har vært at de er alt annet enn miljøvennlige når en sparkesykkel i utleie varer ned til en måned før den blir kassert og byttet ut. Det er minst et av kravene jeg synes Trondheim kommune skal stille: Medianlevetida må være 2 år, men stor mulighet for gjenbruk av deler fra de resterende kasserte sparkesyklene. Verkstedene bør ligge i Trondheim for å unngå at vinninga går opp i spinninga med transport av sparkesykler for reperasjon.

 

Eier folk sparkesykkelen selv blir problemet plutselig betydelig mindre, om ikke ikke-eksisterende. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt

 

Jøss, hører du med øynene?

 

 

 

Hvordan er det mulig? Sett på priser for innkjøp og utleie? Lett matte stykke ;)

 

Med lønnsomt, mener jeg med tanke på nytteverdi for samfunnet som helhet som poengteres i punkt 1 under.

 

Og noen må tape hvis noen skal tjene.

 

 

 

Problemet med utleie av elsparkesykler har vært at de er alt annet enn miljøvennlige når en sparkesykkel i utleie varer ned til en måned før den blir kassert og byttet ut. Det er minst et av kravene jeg synes Trondheim kommune skal stille: Medianlevetida må være 2 år, men stor mulighet for gjenbruk av deler fra de resterende kasserte sparkesyklene. Verkstedene bør ligge i Trondheim for å unngå at vinninga går opp i spinninga med transport av sparkesykler for reperasjon.

 

Eier folk sparkesykkelen selv blir problemet plutselig betydelig mindre, om ikke ikke-eksisterende. 

 

1) Ja, den varer én måned fordi det er utleie og ikke privateie. Hvis folk eier dem selv, så tar de bedre vare på dem, som med alt annet. Man får et personlig eierforhold til det, og ikke bare bruk-og-kast-mentalitet.

 

Men ja, rart ikke utleieselskapene ikke får noen sånne krav.

Lenke til kommentar

Det beste er nok om alle eier en selv. Jeg kan ikke skjønne hvordan utleie skal være lønnsomt på noen måte.

 

Er det som har skjedd der jeg bor. Mange ungdom eier egne ståhjulinger. Montro hvor overvektig denne ungdommen blir på sikt, når dette har fått gått seg skikkelig til?  :wee:

Lenke til kommentar

Rart at man funderer og spekulerer på gammelt lovverk, men ikke et eneste parti går til valg på å endre loven og forby disse tingene.

 

Om de gjorde det så ville de ikke fått med seg ungdommen, som utgjør en ganske stor andel av velgerne. Endret av Iki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...