Gå til innhold

Foto

Slik vil Microsoft, Sony og Nintendo endre dagens «loot»-bokser


12 svar i denne tråden

#1 AfterGlow

AfterGlow

    Skribent, Gamer.no

  • Medlemmer
  • 6 430 innlegg
  •   29. juni 2006

Skrevet 9. august 2019 - 08:22

8884ABEC1A45AD8390CC7F83E0ED58931915EB25

Nytt, massivt initiativ på gang.

Slik vil Microsoft, Sony og Nintendo endre dagens «loot»-bokser
  • 0
Eigil Knudsen
Skribent, Gamer.no, Hardware.no
eigil@gamer.no

#2 Zlinga

Zlinga

    Bruker

  • Medlemmer
  • 294 innlegg
  •   15. august 2008

Skrevet 9. august 2019 - 15:42

*surprise mechanics
  • 1

#3 Maabren

Maabren

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 797 innlegg
  •   3. desember 2012

Skrevet 10. august 2019 - 14:05

Dårlig av desse 3 å ikkje bare forby dritten med ein gang. Lootbox er bare nok ein måte å sno penger fra stadig yngre spillere.
  • 0

#4 Iki

Iki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 111 innlegg
  •   14. august 2017

Skrevet 10. august 2019 - 15:15

Dårlig av desse 3 å ikkje bare forby dritten med ein gang. Lootbox er bare nok ein måte å sno penger fra stadig yngre spillere.


Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?
  • 0

#5 Duxortus

Duxortus

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 innlegg
  •   2. september 2015

Skrevet 10. august 2019 - 17:57

Dårlig av desse 3 å ikkje bare forby dritten med ein gang. Lootbox er bare nok ein måte å sno penger fra stadig yngre spillere.

Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?

Alltid, og det er greit. Problemet er små summer for potensielt noe kult, men sannsynligheten for at du "vinner" (får akkurat det du håper på) på er kanskje bare 1%. Det kalles gambling, og burde forbys når det tydelig markedsføres mot barn ofte.
  • 1

#6 Iki

Iki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 111 innlegg
  •   14. august 2017

Skrevet 10. august 2019 - 18:59

Dårlig av desse 3 å ikkje bare forby dritten med ein gang. Lootbox er bare nok ein måte å sno penger fra stadig yngre spillere.

Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?
Alltid, og det er greit. Problemet er små summer for potensielt noe kult, men sannsynligheten for at du "vinner" (får akkurat det du håper på) på er kanskje bare 1%. Det kalles gambling, og burde forbys når det tydelig markedsføres mot barn ofte.

Men utifra definisjonen av gambling så er det ikke gambling.

Og verdien av tingene i boksene er jo noe man selv legger på dem.

For ikke å nevne spørsmålet om barn i det heletatt burde kunne kjøpe ting i spillene selv?
  • 0

#7 J!nx

J!nx

    Bruker

  • Medlemmer
  • 30 innlegg
  •   17. oktober 2017

Skrevet 11. august 2019 - 10:09

Loot boxer er gambling myntet på (relativt) unge og spillavhengige forbausende at det i det hele tatt er lov.
  • 1

#8 BadCat

BadCat

    Bruker

  • Medlemmer
  • 6 456 innlegg
  •   23. januar 2006

Skrevet 13. august 2019 - 09:30

Når, i spillhistorien, har det ikke vært ekstra kostnader for spillerne for å få ekstra innhold til spillet?


På 90-tallet hendte det at det ble sluppet vederlagsfrie patcher med ekstra innhold. For eksempel spill som ble oppdatert med flerspiller eller fikk nye brett, modeller eller karakterer.

På den tiden var det ikke vanlig å måtte betale med mindre det var snakk om så mye innhold at det kunne sees på som et helt nytt spill. Såkalte expansion packs. Selv da var prisen langt vesentlig lavere enn hva man må betale i dag. Kjøper man en mount i et spill i dag må man regne med å betale like mye som halve prisen av et helt spill for <= 1% innhold. Det er flere spill nå, spesielt i sjangeren "Battle Royale" som legger opp til at man skal bruke tusen kroner i måneden på innhold eller for å kjøpe besparelser av tid. "Betal 300 kr så lar vi deg få innholdet noen dager raskere." I tillegg er det alltid press med tiden før innholdet blir utilgjengelig slik at hvis man ikke har mulighet til å spille nok i perioden så man betale ekstra for å få innholdet.

I 2019 må man betale for spill som fremdeles er i beta og så må man betale på nytt igjen for innhold som burde ha vært med i utgangspunktet. Man kan raskt ende opp med å betale flere tusen kroner for å spille et spill som ikke er ferdig og kanskja aldri kommer ut av beta. Etter hvert som live beta foregår så kan det tenkes at selskapet forandrer eller tar bort det du liker ved spillet slik at du ender opp med å betale tusenvis av kroner for et spill som ikke lenger har det som gjorde at man spilte det i utgangspunktet.

Dette innlegget har blitt redigert av BadCat: 13. august 2019 - 10:09

  • 0

#9 Iki

Iki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 111 innlegg
  •   14. august 2017

Skrevet 13. august 2019 - 22:20

På 90-tallet hendte det at det ble sluppet vederlagsfrie patcher med ekstra innhold. For eksempel spill som ble oppdatert med flerspiller eller fikk nye brett, modeller eller karakterer.

På den tiden var det ikke vanlig å måtte betale med mindre det var snakk om så mye innhold at det kunne sees på som et helt nytt spill. Såkalte expansion packs. Selv da var prisen langt vesentlig lavere enn hva man må betale i dag. Kjøper man en mount i et spill i dag må man regne med å betale like mye som halve prisen av et helt spill for <= 1% innhold. Det er flere spill nå, spesielt i sjangeren "Battle Royale" som legger opp til at man skal bruke tusen kroner i måneden på innhold eller for å kjøpe besparelser av tid. "Betal 300 kr så lar vi deg få innholdet noen dager raskere." I tillegg er det alltid press med tiden før innholdet blir utilgjengelig slik at hvis man ikke har mulighet til å spille nok i perioden så man betale ekstra for å få innholdet.

I 2019 må man betale for spill som fremdeles er i beta og så må man betale på nytt igjen for innhold som burde ha vært med i utgangspunktet. Man kan raskt ende opp med å betale flere tusen kroner for å spille et spill som ikke er ferdig og kanskja aldri kommer ut av beta. Etter hvert som live beta foregår så kan det tenkes at selskapet forandrer eller tar bort det du liker ved spillet slik at du ender opp med å betale tusenvis av kroner for et spill som ikke lenger har det som gjorde at man spilte det i utgangspunktet.


1.
Vel. I dagens spill så får man gratis det som før ville vært lagt i en ekspansjon. Trenger ikke betale en krone for dette.

2.
For å ta et eksempel kostet Diablo 2 rundt $60, mens ekspansjonen kostet rundt $40.
Det er over halv pris.


3.
Slike pakker som sparer deg tid er for det meste utbredt på mobilspill, og da oftest gratis spill.
Dette har ingenting med lootboxer å gjøre.

4.
Det finnes nok av eksempler på eldre spill som var elendige når de kom ut.
Forskjellen er at dagens spill ofte blir fikset, det ble de ikke før.

5.
Kanskje du kan gi et eksempel på et spill som folk har betalt tusenvis av kroner for, hvor de ikke har fått nøyaktig det de ble lovet?
  • 0

#10 PingEnt

PingEnt

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 129 innlegg
  •   13. juni 2005

Skrevet 13. august 2019 - 22:26

Men utifra definisjonen av gambling så er det ikke gambling.

Og verdien av tingene i boksene er jo noe man selv legger på dem.

For ikke å nevne spørsmålet om barn i det heletatt burde kunne kjøpe ting i spillene selv?


Kan du definere gambling?
  • 0

#11 Iki

Iki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 111 innlegg
  •   14. august 2017

Skrevet 14. august 2019 - 00:48

Men utifra definisjonen av gambling så er det ikke gambling.

Og verdien av tingene i boksene er jo noe man selv legger på dem.

For ikke å nevne spørsmålet om barn i det heletatt burde kunne kjøpe ting i spillene selv?

Kan du definere gambling?

"det må være et innskudd, det må være en grad av tilfeldighet, og det må være en gevinst som må kunne omsettes til økonomiske midler."

Dette er definisjonen flere land bruker nå når de har vurdert lootboxer.
Ifølge landene stryker boksene på det siste punktet.
  • 0

#12 Håvard

Håvard

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 901 innlegg
  •   21. februar 2004

Skrevet 14. august 2019 - 06:59

"det må være et innskudd, det må være en grad av tilfeldighet, og det må være en gevinst som må kunne omsettes til økonomiske midler."

Dette er definisjonen flere land bruker nå når de har vurdert lootboxer.
Ifølge landene stryker boksene på det siste punktet.

"Hasard (også veddemål, hasardspill, gambling, lykkespill, vågespill eller sjansespill) er spill om penger eller lignende, der tilfeldigheter og flaks i større grad enn ferdigheter avgjør utfallet."
Lootboxer er gambling.
  • 0

Tja

#13 Iki

Iki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 111 innlegg
  •   14. august 2017

Skrevet 14. august 2019 - 11:58

"det må være et innskudd, det må være en grad av tilfeldighet, og det må være en gevinst som må kunne omsettes til økonomiske midler."

Dette er definisjonen flere land bruker nå når de har vurdert lootboxer.
Ifølge landene stryker boksene på det siste punktet.

"Hasard (også veddemål, hasardspill, gambling, lykkespill, vågespill eller sjansespill) er spill om penger eller lignende, der tilfeldigheter og flaks i større grad enn ferdigheter avgjør utfallet."
Lootboxer er gambling.

Norge, England, Danmark, med flere er uenige med deg.
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere