Gå til innhold

Foto

Matbudsjett som samboere

8 svar i denne tråden

#1 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 591 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 7. august 2019 - 15:30

Heihei! Er litt nysgjerrig på om noen har noen tips til hvordan vi kan dele matbudsjettet våres? Jeg og samboeren min har nettopp flyttet sammen. Jeg bruker nok mest på mat, men er nok fordi det er jeg som handler inn og lager mat 95% av tiden. Også spiser h*n det opp... Synes det er litt urettferdig, da det jo går med litt tid å planlegge + handle + lage mat, samt at h*n har mye romsligere økonomi enn meg (får dekket boutgifter av foreldrene, mens jeg betaler 5,5k i leie). Ikke at jeg nødvendigvis mener at siste delen betyr at h*n skal betale mer.. 

Anonymous poster hash: 8c1af...c8d
  • 0
AnonymDiskusjon er en virtuell bruker opprettet av administratorene som alle anonymiserte innlegg kobles til i stedet for den egentlige brukeren.

#2 Windoge

Windoge

Medlem

• Medlemmer
  • 22 355 innlegg
  •   8. september 2003

Skrevet 7. august 2019 - 16:00

Hos meg løser vi dette med at begge overfører til en egen matkonto på lønningsdag.
  • 0

#3 nomore

nomore

Bruker

• Medlemmer
  • 14 734 innlegg
  •   18. juli 2002

Skrevet 7. august 2019 - 16:08

Enten så må dere dele utgiften på midten(50/50) eller så må dere fordele i henhold til inntekt.

Dvs om du tjener 60% og han tjener 40%, så deler dere utgiftene tilsvarende. Du betaler 60% av fellesutgiftene og han betaler 40% av de.

Det som er igjen på felleskontoen etter en måned bør så flyttes til en felles sparekonto.

• 3
Ydmyk og feilfri.
Tutti fratelli.

#4 Invader Zim

Invader Zim

Bruker

• Medlemmer
  • 3 013 innlegg
  •   17. september 2015

Skrevet 7. august 2019 - 18:16

Høres ikke ut som om dét er problemet.
Det høres mer ut som at typen må lære seg respekt for andre når man ikke bor under skjørtet til mor.

Hjelper ikke å betale 50% av matbudsjettet hvis én part allikevel fortærer 80% av det.

Da må dere handle og lage mat sammen over en periode og gå igjennom kvitteringer for å få oversikt over hva ting faktisk koster og hvem som faktisk koster. Hvis "dere" hele veien handler inn "god" mat som han spiser så må han også betale tilsvarende mer.

Dette innlegget har blitt redigert av Invader Zim: 7. august 2019 - 18:16

• 1

#5 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 4 830 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 7. august 2019 - 20:32

Begynn å ta praten om penger så fort som mulig. Det burde ikke være noe problem så lenge man viser hverandre et snev av respekt.

• 0

Analysére intern logikk.

#6 MittNavnErTatt

MittNavnErTatt

Bruker

• Medlemmer
  • 42 innlegg
  •   9. juli 2019

Skrevet 8. august 2019 - 01:19

50/50, ta vare på kvitteringer etter du har handlet og få vippset det den andre parten er skyldig. Er det noen av varene bare du bruker på kvitteringen så tar du ikke det med i regnskapet selvfølgelig.

• 0

#7 NoTrace

NoTrace

Bruker

• Medlemmer
  • 4 625 innlegg
  •   31. oktober 2006

Skrevet 8. august 2019 - 08:24

Opprett et felles mat/regningskonto med hvert deres bankkort tilknyttet. Sett inn 50/50 og benytt dette. Det har reddet meg og min samboer fra utallige diskusjoner om hvem som skal betale hva. Kort sagt; er det noe begge benytter seg av (mat, restaurant, strøm, TV, internett osv.) så betales det fra felleskonto, øvrige personlige utgifter betaler vi hver for oss.

• 0

#8 Complexity

Complexity

Bruker

• Medlemmer
  • 13 617 innlegg
  •   26. desember 2004

Skrevet 8. august 2019 - 09:07

Felles matkonto som nevnt her er nok det mest rettferdige.

Og her hos meg har vi det slik at den som lager mat, skal slippe å ta oppvask osv.
Jeg liker mye bedre å grise til kasseroller enn å vaske dem 😅

Dette innlegget har blitt redigert av Complexity: 8. august 2019 - 09:07

• 0

Din signatur kan inneholde:

• Ingen bilder  • Kun tekst  • Ubegrsenet antall lenker  • Maksimum fire linjer

#9 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 591 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 18. august 2019 - 12:19

Takk for gode svar folkens! Virker som Invader Zim traff problemet ganske presist:

Høres ikke ut som om dét er problemet.

Det høres mer ut som at typen må lære seg respekt for andre når man ikke bor under skjørtet til mor.

Hjelper ikke å betale 50% av matbudsjettet hvis én part allikevel fortærer 80% av det.

Da må dere handle og lage mat sammen over en periode og gå igjennom kvitteringer for å få oversikt over hva ting faktisk koster og hvem som faktisk koster. Hvis "dere" hele veien handler inn "god" mat som han spiser så må han også betale tilsvarende mer.

Samt at han ikke virker interessert. Eller, jeg foreslo at vi enten kan planlegge sammen, eller jeg gjør det også spytter han inn penger for maten. Eller felles matkonto. Det ville han ikke.

Men likevel, når jeg da handler inn og lager middag til meg, så kommer han og "jeg vil også ha"... Som medfører mye større utgifter for meg. Føler det reflekterer at han ikke respekterer(? eller i hvert fall ikke har stor forståelse) for meg. Å planlegge, handle inn og lage mat tar jo både tid, krefter og penger. Som om han skulle gått i kantina hver dag, bare gratis. Samt at han faktisk får en stor sum av foreldrene hver måned til mat, men skal visst ikke komme felleskapet til gode.

Sorry, men blir bare så irriteeeeert

Anonymous poster hash: 8c1af...c8d
  • 0
AnonymDiskusjon er en virtuell bruker opprettet av administratorene som alle anonymiserte innlegg kobles til i stedet for den egentlige brukeren.

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere