Gå til innhold

SAMLETEST: Bærbare PC-er under 10 000 kroner (høst 2019)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, å kalle MX150 for en spillbrikke er vel å ta litt hardt i. Med 1440 oppløsning er det grenser hvor bra disse spillene blir uten å skru ned oppløsning og kjøre det meste på svært lave innstillinger. Hadde Pro utgaven av denne maskinen med samme brikke og var en temmelig sørgelig affære i spill. Faktisk var hele maskinen en sørgelig sak med støy, varme og enda mer støy. Godt å bli kvitt.

Lenke til kommentar

Hehe, å kalle MX150 for en spillbrikke er vel å ta litt hardt i. Med 1440 oppløsning er det grenser hvor bra disse spillene blir uten å skru ned oppløsning og kjøre det meste på svært lave innstillinger. Hadde Pro utgaven av denne maskinen med samme brikke og var en temmelig sørgelig affære i spill. Faktisk var hele maskinen en sørgelig sak med støy, varme og enda mer støy. Godt å bli kvitt.

 

Nå får du ikke 1440p spilling på maskinen.

Enklere spill slik som cs, lol, overwatch, osv. Kjører helt greit på denne.

For ikke å nevne eldre spill.

Men også nyere spill med god optimalisering fungerer, slik som Wolfenstein og DOOM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 "Sørg også for at skjermen har god lysstyrke slik at du ikke plages med refleksjoner". Hva er en god skjerm?  Er det høyest lysstyrke som dere påpeker!  Eller er det utvidet gamut/fargerom og jevn belysning og panel som gir mindre gjenskinn, pluss mere riktige og konsise farger over tid. Det skal være balanse mellom lysstyrke i rommet + lysstyrke på skjerm. De fleste har for mye lys i rommet som gjør at pupillene våre blir mindre. Det optimale for behagelig skjermjobbing er å dempe lysstyrken i rommet slik at pupillene våres blir større som gjør at lysstyrken på skjermen kan dempes. En annen gevinst med å senke lysstyrken i rommet og på skjermen er at den varer 2-4 år lengre.

Endret av Per Arnfinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert grei sammenligning for ikke-studenter eller skole-elever som ikke får studentrabatter, men her bør man ta innover seg at noen maskiner kan med studentrabatt komme ned i samme prisleie, og samtidig være langt bedre kjøp nettopp for en student.

 

F.eks. vil Surface Pro 5 (forrige versjon) med i5 og 256 GB SSD kunne skaffes for 8 895,- eller kun 7 195,- med i3 og 128 GB SSD. Årets model, Surface Pro 6 med i5 og 128 GB SSD går da for 10 490,- og 13 490,- med 256 GB SSD (og 8 GB RAM).

 

https://www.microsoft.com/nb-no/p/surface-pro-5-generasjon/8NKT9WTTRBJK/4MZ3?cid=msft_web_collection&activetab=pivot%3aoverviewtab

 

https://www.microsoft.com/nb-no/p/surface-pro-5-generasjon/8NKT9WTTRBJK/20LD?cid=msft_web_collection&activetab=pivot%3aoverviewtab

 

https://www.microsoft.com/nb-no/store/config/Surface-Pro-6/8ZCNC665SLQ5?crosssellid=surfacefamily3a&selectedColor=000000&preview=&previewModes=

 

https://www.microsoft.com/nb-no/store/config/Surface-Pro-6/8ZCNC665SLQ5?crosssellid=surfacefamily3a&selectedColor=000000&preview=&previewModes=

 

HVa man oppnår hos andre produsenter eller butikker med studentkortet i orden, har jeg ikke sjekket opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har Surface Pro selv, men jeg har sett på Go, og selv om keyboard på Pro er noen hakk opp fra Go, så la jeg ikke merke til at tastene var spesielt problematiske, spesielt ikke så ille som man får inntrykk av her.

 

Googlet meg fram til tre random tester, ingen sier noe om høy lyd. Det er mulig det støyer mer enn de andre, det vet jeg ikke, det er også mulig lydnivået rundt når jeg testet gjorde at jeg ikke reflekterte over det, men siden dette var en så stor og negativ del av omtalen av Go så tenkte jeg at det var verdt og nevne.

 

Har som sakt Pro selv, har brukt Surface siden den første, og elsker formfaktoren. Har til og med Surface 3 som er forgjengeren til Go. Jeg synes formfaktoren er genial, touch er genialt, og i praksis eliminerer man behovet for Pad + Laptop, og for mange PC.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har Surface Pro selv, men jeg har sett på Go, og selv om keyboard på Pro er noen hakk opp fra Go, så la jeg ikke merke til at tastene var spesielt problematiske, spesielt ikke så ille som man får inntrykk av her.

 

Googlet meg fram til tre random tester, ingen sier noe om høy lyd. Det er mulig det støyer mer enn de andre, det vet jeg ikke, det er også mulig lydnivået rundt når jeg testet gjorde at jeg ikke reflekterte over det, men siden dette var en så stor og negativ del av omtalen av Go så tenkte jeg at det var verdt og nevne.

 

Har som sakt Pro selv, har brukt Surface siden den første, og elsker formfaktoren. Har til og med Surface 3 som er forgjengeren til Go. Jeg synes formfaktoren er genial, touch er genialt, og i praksis eliminerer man behovet for Pad + Laptop, og for mange PC.

Jeg har brukt Surface Go endel, og får fortsatt krampe i underarmen hvis jeg skriver over perioder lenger enn en halvtime i strekk. Det samme gjelder andre bekjente som har prøvd også.

 

Det er noe en må undersøke før en kjøper. Gjelder neppe alle, men noen ser ut til å være utsatt når tastaturet blir så lite.

 

Min subjektive vurdering var også at det støyet mer enn normalt.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg var innom på Elkjøp for å få mer informasjon om PC'en som er med i testen.

Men de ter komplett umulig å få svar på ett eneste spørsmål fordi de som jobber der kun skal selge, ikke opplyse kundene.

Første svar var "jeg er ikke helt sikker."

"Ikke helt sikkert betyr at du ikke vet," spurte jeg.

Etter en betenkningstid: "Nei, jeg vet ikke."

neste og følende svar på spørsmål: "Jeg vet ikke."

Du får bedre svar fra en støvsugerselger enn fra folk som selger datautstyr.

Et ortak sier at forskjellen mellom en bilselger og en dataselger er at bilselgeren vet når han lyver.

Det kan ikke falle meg inn å kjøpe noe der jeg ikke får svar på helt sentrale spørsmål. Dette burde Elkjøp ha tatt høyde for for mange år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var innom på Elkjøp for å få mer informasjon om PC'en som er med i testen.

Men de ter komplett umulig å få svar på ett eneste spørsmål fordi de som jobber der kun skal selge, ikke opplyse kundene.

Første svar var "jeg er ikke helt sikker."

"Ikke helt sikkert betyr at du ikke vet," spurte jeg.

Etter en betenkningstid: "Nei, jeg vet ikke."

neste og følende svar på spørsmål: "Jeg vet ikke."

Du får bedre svar fra en støvsugerselger enn fra folk som selger datautstyr.

Et ortak sier at forskjellen mellom en bilselger og en dataselger er at bilselgeren vet når han lyver.

Det kan ikke falle meg inn å kjøpe noe der jeg ikke får svar på helt sentrale spørsmål. Dette burde Elkjøp ha tatt høyde for for mange år siden.

 

Hva var spørsmålet da?

Og ble dette stilt til en som var i avdelingen for datamaskiner?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Surface Go endel, og får fortsatt krampe i underarmen hvis jeg skriver over perioder lenger enn en halvtime i strekk. Det samme gjelder andre bekjente som har prøvd også.

 

Det er noe en må undersøke før en kjøper. Gjelder neppe alle, men noen ser ut til å være utsatt når tastaturet blir så lite.

 

Min subjektive vurdering var også at det støyet mer enn normalt.

Men snakker vi "litt mer enn normalt" eller "plager et helt auditorium litt mer enn normalt". Jeg reflekterte ikke over det, og det er som jeg skrev ikke nevnt i andre tester.

 

Nå har jeg bare testet den i ti minutter selv, og det innebar naturligvis ikke å skrive en lengre tekst, så akkurat dette skal jeg ikke uttale meg om. For meg ble skjermen litt for liten. Jeg har i alle fall ingen av disse problemene på min Pro, så om man leter opp noe restesalg av Pro 4 eller nyere, eller kjøper brukt så burde man kunne få en bra deal med litt tålmodighet. Core M variantene er rimeligere og yter bra nok for de fleste formål.

 

Vurderte å kjøpe en til hver av jentene til skolen (skolemaskinene er skit), men spørs om jeg må inn til byen å høre etter en gang til.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Surface Go endel, og får fortsatt krampe i underarmen hvis jeg skriver over perioder lenger enn en halvtime i strekk. Det samme gjelder andre bekjente som har prøvd også.

 

Det er noe en må undersøke før en kjøper. Gjelder neppe alle, men noen ser ut til å være utsatt når tastaturet blir så lite.

 

Min subjektive vurdering var også at det støyet mer enn normalt.

Men snakker vi "litt mer enn normalt" eller "plager et helt auditorium litt mer enn normalt". Jeg reflekterte ikke over det, og det er som jeg skrev ikke nevnt i andre tester.

 

Nå har jeg bare testet den i ti minutter selv, og det innebar naturligvis ikke å skrive en lengre tekst, så akkurat dette skal jeg ikke uttale meg om. For meg ble skjermen litt for liten. Jeg har i alle fall ingen av disse problemene på min Pro, så om man leter opp noe restesalg av Pro 4 eller nyere, eller kjøper brukt så burde man kunne få en bra deal med litt tålmodighet. Core M variantene er rimeligere og yter bra nok for de fleste formål.

 

Vurderte å kjøpe en til hver av jentene til skolen (skolemaskinene er skit), men spørs om jeg må inn til byen å høre etter en gang til.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Surface Go endel, og får fortsatt krampe i underarmen hvis jeg skriver over perioder lenger enn en halvtime i strekk. Det samme gjelder andre bekjente som har prøvd også.

 

Det er noe en må undersøke før en kjøper. Gjelder neppe alle, men noen ser ut til å være utsatt når tastaturet blir så lite.

 

Min subjektive vurdering var også at det støyet mer enn normalt.

 

Har Surface Go. Merker ikke noe spesielt med lyd fra tastatur. Finnes noen varianter av tastaturet så mulig det er forskjeller, men trodde forskjellene kun var utseende. Uansett helt OK tastatur og med lys på tastene. Ingen krampe i armene for min del, men selvsagt ikke like behagelig i bruk som et større tastatur. Den er også vifteløs så aldri no støy fra selve PCen.

 

Forøvrig finnes Go med opp til 256GB disk og 8GB RAM og Win 10 Pro ferdig installert, også mulighet for SIM-kort i noen modeller.

 

For meg virker det litt meningsløst å ha med Surface Go i en slik sammenligning (Surface Pro derimot...). Man skal ha veldig lave krav med Go som eneste PC. Min Go er PC nr 3 etter stasjonær og en "workstation" jobb-laptop som er stor og tung og sjelden flyttes mange metrene. Slik jeg ser det er skjermen til Go veldig liten for dagens programmer og en kraftig begrensning for litt mer avansert bruk. I tillegg er prosessor svak og jeg synes den fort blir veldig varm med ekstern skjerm.

 

Fordelene er på en måte det samme som ulempene, liten og svak PC gjør den veldig lett å ha med og den kan brukes som nettbrett-erstatning uten tastaturet. USB-C-ladning gjør at den kan lades fra mobilladeren eller en powerbank ved behov. Vanlig Surface-kontakt gjør at den kan brukes med Surface-docking som gir mulighet for flere USB-porter og skjermer (men den er dyr og nesten like tung som selve PCen). 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Student? Kjøp noe bærbart fra Apple så slipper du å bytte maskin de neste syv årene.

 

Tja, min toppspekkede MBP15 fra 2013 tok kvelden etter litt over 4 år pga produksjonsfeil på hovedkort. Pris: 8k. En feil som rammet alle MBP15 før eller siden. Du måtte bare håpe på å få feilen før fabrikkgarantien gikk ut etter 4 år (på akkurat den feilen) eller reklamasjonsretten etter 5 år. Dette var jobbpc, så ingen reklamasjonsrett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En liten kommentar til Huawei vs HP. Dere sier at Huawei har dårligere batteritid. Så skriver dere at Huawei-utgaven uten dedikert grafikk har bedre batteritid (og atpåtil er billigere). Hadde det ikke vært mer relevant å ha med den i en student-test? Kanskje den hadde nærmet seg HP Envy? Både billigere og bedre specs for en student?

Lenke til kommentar

Jeg var innom på Elkjøp for å få mer informasjon om PC'en som er med i testen.

Men de ter komplett umulig å få svar på ett eneste spørsmål fordi de som jobber der kun skal selge, ikke opplyse kundene.

Første svar var "jeg er ikke helt sikker."

"Ikke helt sikkert betyr at du ikke vet," spurte jeg.

Etter en betenkningstid: "Nei, jeg vet ikke."

neste og følende svar på spørsmål: "Jeg vet ikke."

Du får bedre svar fra en støvsugerselger enn fra folk som selger datautstyr.

Et ortak sier at forskjellen mellom en bilselger og en dataselger er at bilselgeren vet når han lyver.

Det kan ikke falle meg inn å kjøpe noe der jeg ikke får svar på helt sentrale spørsmål. Dette burde Elkjøp ha tatt høyde for for mange år siden.

 

Av disse grunnene har jeg sluttet å spørre (tatt som eksempel) Elkjøp om varer i det hele tatt. Her må en gjøre arbeidet selv, før en handler. Bortkastet tid å komme uvitende ned til butikken hvis en f.eks har spørsmål om ett produkt eller hva som er forskjellen på de to produktene de har inne, som også kan være de eneste de tar inn i butikken av den type vare...

 

Nei, en blir nødt til å sjekke opp varen selv på forhånd, sammenligne ting&tang. Så får en bestemme seg for hva en vil gå for, gå ned å handle, teste produktet, og er en ikke fornøyd så leverer en det tilbake. Dessverre så har faktisk dette blitt standarden i dag. Sier ikke at det ikke er noen dyktige folk som faktisk vet hva de selger, men jeg er lei av å få som svar, som du sier her: Litt usikker, vet ikke++ 

 

Når det er sagt så er jeg fornøyd åpent kjøp løsningen i og med at jeg er en person som like vel sjekker opp produktene på forhånd. Men en burde forvente litt mer kunnskap av de som jobber der. Hvis ikke så er det ikke behov for å ha egne avdelinger som hvitevarer, data++. Fjern de og si opp halve betjeningen i stedet. Resultatet blir det samme, en får jo like mye hjelp uansett.

 

Som sagt så er jeg fornøyd med åpent kjøp løsningen. Nå er det slik at pga av denne så er jeg nøye på at jeg kjøper ny vare når jeg handler. Sjekker at forseglingen ikke er brutt og div. Nettopp pga åpent kjøp løsningen så er det flere som klager over at blant annet Elkjøp selger demo eller åpnet/brukt vare som "ny". Mange av disse tilfellene kunne vært unngått hvis kunden hadde fått hjelp/informasjon om varen i utgangspunktet.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av disse grunnene har jeg sluttet å spørre (tatt som eksempel) Elkjøp om varer i det hele tatt. Her må en gjøre arbeidet selv, før en handler. ......

 

Veldig enig i innlegget over. Det finnes enkelte dyktige folk i mange butikker, både Elkjøp og andre tilsvarende. Dessverre er det ikke så mange så sjansen for å treffe på de er ikke så stor. Eneste mulighet for å få det man trenger hvis man har spesielle krav er å finne det ut på forhånd. Har man ikke kompetanse for det, og ingen å spørre går det an å spørre om råd på forumet her.

 

Er ikke krav så sære så kan man få helt OK hjelp hos Elkjøp - de lever tross alt av å selge masse (data)utstyr til "vanlig" bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva var spørsmålet da?

Og ble dette stilt til en som var i avdelingen for datamaskiner?

 

Jeg stilte spørsmålene til en som kostet fortauet utenfor butikken.

 

Ærlig talt, tror du jeg er født i går? Selvfølgelig henvendte jeg meg i dataavdelingen. Jeg spurte bl.a. hvilken type SSD som sto i PC'en, samt hvor mye minne som kunne settes inn, altså om minnet kunne utvides til minst 8 GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...