Gå til innhold

Helt ny 16" MacBook Pro forventes i høst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde foretrukket om skjermhengslene tillot 360 grader, slik at skjerm lå inntil baksiden.

Kanskje litt sært, men: Jeg leser en del pdf filer med tekst, bilder og grafer. 15" skjerm på høykant har passet meg fint. Da får man et bra format å lese.

 

Eller vil slike hengsler gjøre maskinen fleksibel til annet også. Video osv. stående som et brettet bordkort.

Jeg vet man får Ipad på nesten 13 tommer, men bruker ikke penger på den.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Apple hadde blitt uslåelige hvis de hadde laget maskiner som var enkle å fikse selv, dvs. mindre lim og flere skruer/deksler som var laget med hensyn til enkel vedlikehold uten behov for mye forkunnskaper. I tillegg bør de gjøre laderne robuste, publisere oversiktlige guider for vedlikehold og fjerne deler av vilkårene for brudd på garantien. 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Apple hadde blitt uslåelige hvis de hadde laget maskiner som er enkle å fikse selv, dvs. mindre lim og flere skruer/deksler som var laget med hensyn til enkel vedlikehold uten behov for mye forkunnskaper. I tillegg bør de gjøre laderne robuste, publisere oversiktlige guider for vedlikehold og fjerne deler av vilkårene for brudd på garantien.

Det mangler fremdeles maskiner som faktisk er gode maskiner, pluss å kvitte seg med macOS.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apple hadde blitt uslåelige hvis de hadde laget maskiner som er enkle å fikse selv, dvs. mindre lim og flere skruer/deksler som var laget med hensyn til enkel vedlikehold uten behov for mye forkunnskaper. I tillegg bør de gjøre laderne robuste, publisere oversiktlige guider for vedlikehold og fjerne deler av vilkårene for brudd på garantien. 

 

Da ville Apple tjent mindre, så det endret de på. Gamle mac-er lot seg reparere av hvermansen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da ville Apple tjent mindre, så det endret de på. Gamle mac-er lot seg reparere av hvermansen.

 

Litt trangsynt av deg. Selv om Apple er business og skal tjene penger (på lik linje med alle andre selskap), så er ikkje alltid det handler om penger.

For noen år siden kunne ein sku på både mac og iphone, bytte flere deler. Det førte med seg flere problemer.

1Useriøse aktører som utførte jobben litt billigare brukte dårlig kopi-varer (skjerm, kamera, osv). Folk klaga på "dårlig vare", uten å skjønne kva som var problemet. Mac/iphone blir ofte solgt videre. Det er vanskelig for kjøper av bruktvare å vite om det blitt gjort noe med den. Nå slipper ein å kjøpe katta i sekken.

Vel å merke, her snakker vi om Noreg, Tyskland. Kva skal eg si om land som Romania, Ukraina, Asia, Africa? Jo, der kan du gå på skikkelig butikk (same som power, elkjøp - seriøse aktører), kjøpe nytt telefon (som gjerne koster endå mer enn i Noreg) og fortsatt få delvis billig-kopi. 

Mange flinke lagermedarbeidere, selger, o.l. som tok ut nye telefoner/mac, byttet flere elementer i den (skjerm, antenna, sensorer, osv), setter inn noe dritt og legger telefonen tilbake på lageret. Organisert nettverk med tilgong på foseilingutstyr. Meget vanskelig å oppdage den type svindel. Kundene lider av det, same gjelder Apple. Når alt er loddet fast, er det mye vanskeligere å svindle kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Litt trangsynt av deg. Selv om Apple er business og skal tjene penger (på lik linje med alle andre selskap), så er ikkje alltid det handler om penger.

For noen år siden kunne ein sku på både mac og iphone, bytte flere deler. Det førte med seg flere problemer.

1Useriøse aktører som utførte jobben litt billigare brukte dårlig kopi-varer (skjerm, kamera, osv). Folk klaga på "dårlig vare", uten å skjønne kva som var problemet. Mac/iphone blir ofte solgt videre. Det er vanskelig for kjøper av bruktvare å vite om det blitt gjort noe med den. Nå slipper ein å kjøpe katta i sekken.

Vel å merke, her snakker vi om Noreg, Tyskland. Kva skal eg si om land som Romania, Ukraina, Asia, Africa? Jo, der kan du gå på skikkelig butikk (same som power, elkjøp - seriøse aktører), kjøpe nytt telefon (som gjerne koster endå mer enn i Noreg) og fortsatt få delvis billig-kopi. 

Mange flinke lagermedarbeidere, selger, o.l. som tok ut nye telefoner/mac, byttet flere elementer i den (skjerm, antenna, sensorer, osv), setter inn noe dritt og legger telefonen tilbake på lageret. Organisert nettverk med tilgong på foseilingutstyr. Meget vanskelig å oppdage den type svindel. Kundene lider av det, same gjelder Apple. Når alt er loddet fast, er det mye vanskeligere å svindle kunder.

 

 

Generelt synest jeg det er morsomt hvordan Apple blir fremstilt som er grisk ondt selskap, mens alle andre tilsynelatende ikke bryr seg om penger og kun er ute etter kundens beste.. noen mangler litt virkelighets orientering :D (ikke myntet på deg altså)

 

Når det er sagt, så tror jeg generelt at folk (eller kanskje det bare er folk på slike forum som dette..) overdriver folks ønske om å kunne bytte deler på en enhet, være seg laptop eller mobil. De aller fleste har ingen behov, ønske, eller kunnskap til å gjøre dette, og er ikke interessert. Jeg regner med at Apple, sammen med mange andre selskaper, har funnet ut for lengst at fordelene med å ikke gjøre ting reparerbart (aka. tynnere, design, etc) langt overgår ulempene for de få som måtte ønske å plundre med dingsene. Jeg anser meg selv som ganske teknisk oppegående, og har ikke et snev av interesse av å bruke tid på det.

 

Vi har dessuten såpass bra forbrukerkjøpslover, at de fleste har byttet ut mobil eller laptop lenge for oppgraderingsbehovet blir noe problem.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

[....] overdriver folks ønske om å kunne bytte deler på en enhet, være seg laptop eller mobil. De aller fleste har ingen behov, ønske, eller kunnskap til å gjøre dette, og er ikke [...]

Tja. Det å bytte harddisk (nå ssd) og utvide minne, samt bytte batteri har vært tema for en del tror jeg. Noen vil ha maskinen i mange år, fordi man ikke trenger noe kraftig og nytt om 5-6 år. Eller folk som da kjøper brukt.

Det er vel i hovedsak ssd og batteri som er tema.

Mac har vært gjerrige på ssd kapasitet, så å oppgradere den er nok svært aktuelt.

Flere har en venn som stiller opp og hjelper til med slikt.

Det var nok litt mer vanlig før, da det bare var å åpne en luke under.

 

Mac book air med kun 128 GB SSD er jo latterlig. Greit man bruker skyen, men 128 GB er lite.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Generelt synest jeg det er morsomt hvordan Apple blir fremstilt som er grisk ondt selskap, mens alle andre tilsynelatende ikke bryr seg om penger og kun er ute etter kundens beste.. noen mangler litt virkelighets orientering :D (ikke myntet på deg altså)

 

Når det er sagt, så tror jeg generelt at folk (eller kanskje det bare er folk på slike forum som dette..) overdriver folks ønske om å kunne bytte deler på en enhet, være seg laptop eller mobil. De aller fleste har ingen behov, ønske, eller kunnskap til å gjøre dette, og er ikke interessert. Jeg regner med at Apple, sammen med mange andre selskaper, har funnet ut for lengst at fordelene med å ikke gjøre ting reparerbart (aka. tynnere, design, etc) langt overgår ulempene for de få som måtte ønske å plundre med dingsene. Jeg anser meg selv som ganske teknisk oppegående, og har ikke et snev av interesse av å bruke tid på det.

 

Vi har dessuten såpass bra forbrukerkjøpslover, at de fleste har byttet ut mobil eller laptop lenge for oppgraderingsbehovet blir noe problem.

Det hadde jo vært fint om SSD or RAM ikke var loddet fast i hovedkortet slik at det var mulig å bytte ut enkeltkomponenter hvis noe skulle bli defekt. Eller ta SSD en ut av maskinen og koble den til en annen pc for å hente ut filer. Slik Apple og mange andre opererer nå så blir hele maskinen byttet ut ved garanti/reklamasjon der en komponent har sluttet å fungere.

 

Det går ut over fysisk størrelse og det vil koste noen kroner ekstra, men fra en forbrukers perspektiv så er det nok verdt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det hadde jo vært fint om SSD or RAM ikke var loddet fast i hovedkortet slik at det var mulig å bytte ut enkeltkomponenter hvis noe skulle bli defekt. Eller ta SSD en ut av maskinen og koble den til en annen pc for å hente ut filer. Slik Apple og mange andre opererer nå så blir hele maskinen byttet ut ved garanti/reklamasjon der en komponent har sluttet å fungere.

 

Det går ut over fysisk størrelse og det vil koste noen kroner ekstra, men fra en forbrukers perspektiv så er det nok verdt det.

 

 

Det er vel ironisk nok forbrukerne som har dratt markedet dit, når man bare vil ha tynnere og finere maskiner, så er det resultatet. Kan ikke få i både pose og sekk :)

 

Men for all del, jeg er selvsagt ikke uenig i at det er en fordel å kunne bytte deler selv, men jeg ser faktisk ikke det reelle behovet for størsteparten av forbrukerne. Nå er dette strengt tatt ikke noe stort problem for Macer generelt, da de er såpass bra spekket og av god kvalitet til at det blir noe problem. Det er verre med 5000-kroners Windows PCen som har oppgraderingsbehov allerede før du har slått den på første gangen, her skal jeg være enig i at det er nødvendig ;)

Lenke til kommentar

 Nå er dette strengt tatt ikke noe stort problem for Macer generelt, da de er såpass bra spekket og av god kvalitet til at det blir noe problem. 

 

Syntes ikke at 128 GB SSD er så mye i en Mac fra 2019... Er Mac tynnere enn 8 millimeter inne i kabinettet da? Som er mål på SSD...

Har ikke Mac selv, flotte maskiner, men forstår ikke gjerrigheten på lagring. Ikke at man behøver flere terrabyte, men i det minste 512 GB på såpass dyre  bærbare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

SSD uansett størrelse som del av kretskortet til en maskin til 30k? JAJAJJAJAAAJA

Når minnet er loddet inn også så er det et spørsmål om ikke maskinvarebehov beveger seg i retning oppover.

 

I Apple-land beveger maskinene seg mot søpla i samme tempo, godt hjulpet av defekt design, og forbrukerfiendtlig design, planlagt foreldelse, og forbrukerfiendtlige løsninger.

 

Det hadde jo vært fint om SSD or RAM ikke var loddet fast i hovedkortet slik at det var mulig å bytte ut enkeltkomponenter hvis noe skulle bli defekt. Eller ta SSD en ut av maskinen og koble den til en annen pc for å hente ut filer. Slik Apple og mange andre opererer nå så blir hele maskinen byttet ut ved garanti/reklamasjon der en komponent har sluttet å fungere.

 

Det går ut over fysisk størrelse og det vil koste noen kroner ekstra, men fra en forbrukers perspektiv så er det nok verdt det.

Det koster faktisk langt mindre å produsere.

 

Litt trangsynt av deg. Selv om Apple er business og skal tjene penger (på lik linje med alle andre selskap), så er ikkje alltid det handler om penger.

For noen år siden kunne ein sku på både mac og iphone, bytte flere deler. Det førte med seg flere problemer.

1Useriøse aktører som utførte jobben litt billigare brukte dårlig kopi-varer (skjerm, kamera, osv). Folk klaga på "dårlig vare", uten å skjønne kva som var problemet. Mac/iphone blir ofte solgt videre. Det er vanskelig for kjøper av bruktvare å vite om det blitt gjort noe med den. Nå slipper ein å kjøpe katta i sekken.

De maskinene er bedre, og det var noe andre gjør på maskinene sine til dags dato.

Ekstremt upopulært er det hver gang Apple er forbrukerfiendtlig.

Hadde tenkt å spørre deg om når Apple sist gjorde noe som ikke handlet om å tjene mest mulig, på bekostning av kunde og miljø. Å fjerne muligheten for reparasjon er i så måte kanskje det verste argumentet du kunne kommet med. I god konkurranse forøvrig.

Man har alltid muligheten til å gå til Apple for service. Der får man _elendig_ service fra inkompetente folk. Kan du klage da, ikke når Apple bestemmer. Kan du komme med din eldre maskin å få service. Ikke når Apple bestemmer.

 

Slik kunne vi holdt på. Å krige mot reperasjonsvirksomhet, når de heller kunne tatt tak i tredjepartsmarkedet, når det faktisk bruker tredjepartsdeler, som de forøvrig også kjemper mot, kunne gitt mening. Ikke når Apple bestemmer.

 

Ingen klager på at man kan få nye skjermer til tingene sine. Leverer man dårlige reperasjoner så forsvinner man fra markedet i raskt tempo, pluss at man har forbrukerkjøpsrett i Norge.

 

Vel å merke, her snakker vi om Noreg, Tyskland. Kva skal eg si om land som Romania, Ukraina, Asia, Africa? Jo, der kan du gå på skikkelig butikk (same som power, elkjøp - seriøse aktører), kjøpe nytt telefon (som gjerne koster endå mer enn i Noreg) og fortsatt få delvis billig-kopi.

Mange flinke lagermedarbeidere, selger, o.l. som tok ut nye telefoner/mac, byttet flere elementer i den (skjerm, antenna, sensorer, osv), setter inn noe dritt og legger telefonen tilbake på lageret. Organisert nettverk med tilgong på foseilingutstyr. Meget vanskelig å oppdage den type svindel. Kundene lider av det, same gjelder Apple. Når alt er loddet fast, er det mye vanskeligere å svindle kunder.

Nei, folk i Kina forfalsket serienumre og deler, noe av det fant veien inn i Apple som garantisvindel. Apple har valgt å behandle alle delene som har falske serienummer og logoer som ett. Mye av det er reparerte og skjermer som er helt fine, men ellers ville endt opp som miljøsøppel eller gått inn i Apples dårlige gjenvinningsprosess.

 

Bytte av ssd bør i det minste være mulig. En Mac kan vel skrus opp? Altså at man fjerner hele bunnplate med skruer og åpning av klips?

Tiden med luker under maskina er over.

Proprietære skruer, og sintrede detaljer, pluss lim. Tiden med luker under maskinen er ikke over. Tiden folk kjøpte MacBook Pro er på hell.

SSD-en er loddet fast på alle Apple-maskiner med touch-bar. M-I-L-J-Ø-S-Ø-P-P-E-L.

Folk flottet seg i diesel-SUV før, nå får de kjøreforbud. Ny MacBook pro er enda teitere, og mindre fremtidsrettet.

 

Generelt synest jeg det er morsomt hvordan Apple blir fremstilt som er grisk ondt selskap,

Apple er et griskt og ondt selskap. Spionasje, miljøfiendtlighet, defekt design. Det er ikke bare folk som finner på ting for å sette Apple i dårlig lys. I denne tråden har det faktisk vært motsatt.

 

mens alle andre tilsynelatende ikke bryr seg om penger og kun er ute etter kundens beste..

Logisk brist.

noen mangler litt virkelighets orientering :D (ikke myntet på deg altså)

Du er en falskmynterens myntslager i dag.

 

Når det er sagt, så tror jeg generelt at folk (eller kanskje det bare er folk på slike forum som dette..) overdriver folks ønske om å kunne bytte deler på en enhet, være seg laptop eller mobil. De aller fleste har ingen behov, ønske, eller kunnskap til å gjøre dette, og er ikke interessert.

Du tar heldigvis feil. Jeg kan gi deg hvert eneste av dine argumenter, og uansett betyr det at andre kan, hvilket betyr at bruktprisen holder seg bedre, noe som var et godt Apple-argument. Det var interessant for veldig mange.

 

Jeg regner med at Apple, sammen med mange andre selskaper, har funnet ut for lengst at fordelene med å ikke gjøre ting reparerbart (aka. tynnere, design, etc) langt overgår ulempene for de få som måtte ønske å plundre med dingsene. Jeg anser meg selv som ganske teknisk oppegående, og har ikke et snev av interesse av å bruke tid på det.

Lenovo fikk på pungen for p50 (eller var det p53) som ikke gjør noen av delene bra. Motbeviser argumentet ditt fra tidligere, og du tar heldigvis feil.

Vi har dessuten såpass bra forbrukerkjøpslover, at de fleste har byttet ut mobil eller laptop lenge for oppgraderingsbehovet blir noe problem.

Unntatt hvis det er en av samtlige Apple-telefoner fra de siste 10 årene, rent sjansespill, og ofte rene defekter. De bærbare, som var ganske OK i 2012, har funnet ny bunn i oppkastbøtta.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mac book air med kun 128 GB SSD er jo latterlig. Greit man bruker skyen, men 128 GB er lite.

 

 

Helt enig personlig i at 128GB er for lite. Jag ville personlig ikke kjøpe en laptop med mindre enn 512GB. Men andre brukere kan sikkert klare seg med 128GB. Det avhenger helt av hva de bruker maskinen til. 

 

Heldigvis så er apple flinke med å inkludere Thunderbolt 3 plugger (med 4 pct express lanes og ikke 2 som jeg ser mange PC produsenter selger på sine billigere modeller). Dette gjør maskinen mye mere oppgraderbar. Du kan slenge på eksterne SSD disker som kjører like fort som interne SSD´er samt at du også kan slenge på ett kabinett som du kan putte ett PC grafikk kort inn i. En kamerat har 2018 modellen av MacBook air som han bruker sammen med en Vega 64 grafikk kort. Denne kombinasjonen slår min MacBook Pro med en Vega 20 i spill ytelse. 

Lenke til kommentar

Hvis en MacBook Pro 16 skal koste over 30 000 kr, regner jeg med at de inkluderer en del oppgraderinger. Jeg for min del kunne ønsket:

- Smalere rammer

- 120Hz skjerm

- Bedre webkamera med FaceID

- Haptisk tilbakemelding på Touch Bar

- Nye taster

- 512GB SSD som standard

- Støtte for 802.11ax trådløst

- Makset ut batterikapasitet i nytt chassis (100Whr)

- HDR (Dolby Vision og HDR10) i skjermen, med minst 1000 nits.

- Bedre kjøling

- Nyeste Intel-CPU og AMD grafikk.

- PCIe 4.0 der SSDene får et ytelseshopp

 

Hvis dette er på plass, blir det insta-kjøp fra meg. ?

Lenke til kommentar

Enda heftigere pris for noe som er laget for å gå istykker kjapt.

 

Så du mener at det hele er en stor konspirasjon? Som om de sitter å ler seg skakk ihjel og ønsker at produktene de selv produseerer skal gå i stykker uten at forbrukerne skjønner hva som skjer? 

 

... er du virkelig så paranoid? Hva Apple har gjort deg, det er meg en gåte. Men det hatet du sprer i samtlige tråder ang. Apple får meg til å mistenke at dette stikker dypt. Virkelig dypt  :hm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det vanlig på bærbare PC er i toppsjiktet at alt er limt og sveiset på uten mulighet for å bytte noe som helst?

Jeg har ikke hatt bærbare i 10.000 pluss klassen.

Driver ikke med tunge oppgaver, videoredigering eller annet som krever mye. Har plan om å sette i større ssd i min Lenovomaskin og den kan åpnes.

 

Hva er de åpenbare fordelene med en påloddet ssd vs f.eks. M.2 ssd ? Bortsett fra at produsenten sparer få kroner ved produksjon.

 

Jeg forstår at man må ha egne løsninger når plassen i kabinettet er under 8 mm i høyden. -Men er det så mange bærbare som er under 8 mm??

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...